Vloerverwarming in badkamer op Lewis/Duofor platen

Prensel

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil in de badkamer vloerwarming aanleggen en een easydrain multi gebruiken.

Daarvoor heb ik inmiddels de oude houten vloer verwijderd en zwaluwstaartplaten aangebracht op de balken hoh 60cm, kantstroken etc.

Nu heb ik twee keuzes:
Eerst een (lichtgewicht) betonvloer storten op de zwaluwstaartplaten van ong 2cm dik, sparing houden voor de easydrain sifonhuis. Daarna de vloerverwarmingsbuizen op de betonvloer vastzetten en de easydrain goot monteren en de vloer op afschot afwerken met zandcement.

Of optie twee is de vloerverwarmingsbuizen direct op de zwaluwstaartplaten vastzetten, de easydrain sifonhuis en goot stellen en dan de (lichtgewicht) betonvloer op afschot erop storten.

Mijn vraag is nu wat de beste optie is, en het makkelijkst werkt ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Paul
 

Millew

  • #2
In twee gedeeltes afwerken van de zwaluwstaartvloer is niet gewenst. De platen moeten samenwerken met het beton om sterk genoeg te zijn.
Om dezelfde reden kan je niet afwerken met zand-cement. Dat is niet sterk genoeg.

Zo'n drain in de vloer kan alleen als die haaks op de balkrichting ligt. Anders vormt dat een te grote verzwakking.

Heb je de balklaag (laten) controleren of deze sterk en stijf genoeg zijn om het extra gewicht te dragen?

Tenslotte:
De fabrikant van de zwaluwstaartplaten stelt op hun website uitvoerige documentatie ter beschikking hoe je zo'n vloer aanlegt.
Heb je die gelezen?
 

Prensel

  • #3
Hallo Millew,

Om met je laatste vraag te beginnen: ja ik heb de aanwijzingen van de fabrikant (Duofor in dit geval) gelezen en die stelt dat afwerking met zowel beton (C20/C25) als met zand-cement (Cw20) kan en daarmee dezelfde sterkte bereikt wordt.

Mijn idee was dan ook om conform de instructies eerst met 20mm beton af te werken (totale dikte inkl plaat wordt dan 36mm) en daarna met zoveel dikte zandcement als nodig is om de easydrain geplaatst te krijgen, ong 4 a 5 cm dik. Dat is ook voldoende dik om de vloerverwarmingsbuizen verwerkt te krijgen.

De balklaag (20*7cm hoh 60cm) heb ik laten berekenen en dat was geen probleem bij de oppervlakte (ong 3m*4m).

Over de verzwakking door de easydrain maak ik me ook niet echt zorgen aangezien de drain vrijwel boven een balk tegen een muur zit en ik hooguit tbv de sifonbus een sparing maak in het beton die naderhand dichtgemaakt wordt als de sifonbus geplaatst wordt.

Waar het mij om gaat is wat meest gebruikelijk is en wat het makkelijkst is kwa verwerking. Een werkvloer van beton storten van 36mm dik lukt mij prima en daarna evt een cementdekvloer op afschot met drain plaatsen ook nog wel. Maar om in een keer een betonvloer op afschot met drain en al in een keer goed krijgen weet ik niet of dat wel zo eenvoudig is.
 

Kacheltje

  • #4
Op de site van lewis vind je de juiste info met mooie plaatjes hoe je vvw aan hoort te brengen op een zwaluwstaart vloer.
 

Millew

  • #5
In feite ga je dus uit van de minimum vloerdikte van 36 mm (dus niet 20 mm) voor de dragende vloer met daar op een afwerklaag. Dat is niet gebruikelijk, maar het zou kunnen.
Die balklaag is inderdaad aan de forse kant. Daardoor heb je ook wat extra draagvermogen voor de afwerklaag.

Het enige zwakke punt is dan nog de aanhechting van de afwerkvloer op de onderlaag. Ik vind de combinatie zwaluwstaartvloer en vloerverwarming al een beetje twijfelachtig en als dat ook nog in twee lagen wordt aangebacht . . .

In één keer storten is wel te doen als het afschot in één richting loopt met afreigeleiders tegen de muur geschroefd.
Met de juiste tegellijm is naderhand ook nog wel wat te corrigeren.

Overigens ben ik zelf ook met zo'n vloer met v.v. bezig voor in de keuken, maar heb er wel lang over na moeten denken om het zo te doen.
 

Prensel

  • #6
Tja dat was nu precies mijn vraag, wat de meeste doen of gedaan hebben.

De beide fabrikanten schrijven voor dat je de vvw rechtstreeks op de zwaluwplaten KAN monteren maar dan ben je (volgens mij) feitelijk de draagconstructie/werkvloer aan het beinvloeden. Ik heb tot nu toe geleerd, en zo ook gedaan in de rest van het huis, dat je eerst een constructie/werkvloer aanbrengt, bijv op de beganegrond 10cm beton op zand (en die weer op 10cm hardschuim), dan een scheidingslaag/folie erop en dan pas de afwerkvloer met vloerverwarming aanbrengt.

Ik zou niet weten waarom je dat met een zwaluwstaartvloer ook niet zo zou kunnen doen of waarom dat een zwak punt moet zijn omdat de zwaluwstaart met 2cm beton de draagconstructie is. De hoogte is voor mij geen enkel probeem en ik moet toch de nodige cm omhoog ivm de easydrain inbouwhoogte.

En om het afschotprobleem nog wat boeiender te maken: ik wil alleen afschot in de douche en de rest van de vloer op waterpas dus afrijlatjes langs de muur gaat niet lukken.
 

Kacheltje

  • #7
Ik weet niet of jou plan voordelen zal opleveren tov het nadeel van de sterkte. De buizen liggen door de zwaluwstaartpatroon nooit helemaal onder in de constuctievloer.
Als je een tweede laag beton stort heb je namelijk ook een verzwakking omdat de constructievloer niet 1 geheel is maar gelaagd.
Afhankelijk hoe hoog je de vloer wilt opbouwen kun je een constructievloer maken met daarop een dekvloer. Daartussen komt dan de vvw. Die constructievloer met dan wel de dikte hebben die is aanbevolen. En wat je krijgt is dat de dekvloer afbreuk doet aan de nuttige draagkracht van je vloer.
 

Millew

  • #8
Ik kan ook geen sterke argumenten vinden om het niet in twee lagen te doen. Alleen heb ik niet zo veel vertrouwen in de zwaluwstaartvloeren om erg af te wijken van wat gebruikelijk is.
Daarom zou je in ieder geval de draagvloer met beton moeten maken i.p.v. zand-cement.
Duofor kan wel zo veel beweren, maar misschien laat die gewoon zijn oren hangen naar de consument uit concurentieoverwegingen.

In mijn ogen zijn zwaluwstaartvloeren (van welk merk dan ook) nog steeds een oplossing die uit nood geboren is en daarom minder goed van kwaliteit dan een gewone betonvloer. Met name de stijfheid is een vraagteken. Je gaat daar d.m.v. vloerverwarming ook nog eens temperatuurspanningen op los laten. Dan is het toch prettig om het uit één stuk te hebben.

De vloerverwarmingsbuizen direct op de plaat geeft minder verzwakking dan bovenin de beton. De hoogste drukspanning in het beton zit bovenin. Daar wil je dan juist geen buizen.
 

Prensel

  • #9
Ok ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd heb want mijn voorstel/idee is om de zwaluwstaartplaten met 20mm beton te storen, dus volgens voorschrift leverancier.
Dan een laagje reflecterende folie als scheiding tussen de 2 lagen en reflectie van warmte naar boven en dan aardmatjes met daarop de vvw buizen en dan zon 4 cm zandcement.

Dus de opbouw wordt dan als volgt:


zandcement
vvw buizen
aardmatje
reflecterende folie
lichtgewicht beton
zwaluwstaartplaten
balklaag
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu