Vloeropbouw schuur

Saucisson

  • #1
Schuur moet tijdens verbouwing dienst doen als tijdelijke woning. ca 60m2, staan al wat wandjes in, wc, douche aanwezig e.d.
De vloer bestaat uit betontegels op de koude grond.

Doel: minder koude vloer aan de voeten. De schuur zal ook verwarming krijgen. Het dak en de muren hebben ook enige isolatie ca rc-waarde 3.

Ik snap dat tegels er uit, graven, isolatie, beton etc het beste is maar wegens budget, bestaande opbouw schuur, tijd is dat geen optie.
Wel heb ik een heleboel balken liggen van ongeveer 55mm bij ik schat 10 a 12cm.

Ik denk aan de volgende opbouw:
vloeropbouw.png


Ik lees echter tegenstrijdige berichten.

Wel/niet nog een folie onder de plankenvloer.
Gebruik steen/glas-wol want dat ademt en anders gaan je balken rotten / Gebruik xps (of pir) want beter bestand tegen vocht.

De balken vormen denk ik een koudebrug. Ik heb hiervoor ook overwogen een volledig sluitende xps laag te leggen en daar een houten vloer op. Maar of dat stabiel genoeg is? Als het eerst osb/underlayment wordt en dan planken, gaat ook weer het budget meespelen. Alleen underlayment onderling verlijmd als vloer?
Ook vraag ik mij af of ik de koudebrug iets kan verminderen door 3mm xps onder de balkenlaag te leggen. Heeft de isolatielaag (rc: 2?) uberhaupt zin in verband met de koudebruggen op deze manier.

Veel vragen dus.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Als ik het simuleer krijg je een juiste opbouw met van boven naar beneden.
    20 mm vurenhout, damprem 1mm PE lijkt me steviger dan 0,3 mm, frame van hout 50 mm hoog 50 breed, h.o.h 60 cm. XPS isolatie 50 mm en een laag beton van 50mm.
    Dan heb je een R waarde van 1,407
    Helaas geen info van betonnen tegels op aarde. Gesimuleerd een laag beton op de aarde zal niet veel verschil geven.

    100mm XPS geeft een Rwaarde van 2,595. Balklaag 50x100. h.o.h. 60 cm.
    Een warmtestroom gaat van warm naar koud. In die stroom zit vocht en die komt niet voorbij de damprem.
     

    Saucisson

    • #3
    Dank voor je uitgebreide antwoord. 1mm pe folie kan ik niet zo snel vinden. Ik dacht zelfs 0,1mm meer dan de standaard (0,2?) te pakken met die 0,3 ook al klinkt het mij ook heel dun in de oren.

    Dus wel degelijk een folie onder de planken, oke.

    Is XPS de beste keuze, pir isoleert meer echter minder vochtverdragend maar als vocht een probleem is, zijn de balken denk ik eerde aan de beurt dan de pir?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    Die dikte is prettiger om het aan te brengen. Dun is zo slap dat het lastig werken is.
    Een PE folie die echt als dampremmer wordt verkocht heeft een gegarandeerde dikte van 0,2mm, dat betekent dat de folie over het volledige vlak wel dikker kan zijn maar nooit dunner dan die 0,2mm.
    De folie is onmisbaar.
    Het hout werk kan vochtig worden als de temperatuur in die schuur lager wordt dan de temperatuur van de aarde. Een warmtestroom gaat van warm naar koud.
    Dus de schuur bij vorst op temperatuur houden.
    Geen idee wat de beste keuze is. Alle producten hebben sterke en zwakke punten.
     
    • Like
    Waarderingen: Saucisson

    Impie

    • #5
    Je kunt de balken ook gewoon achterwege laten. XPS en in iets mindere mate PIR, zijn gewoon sterk genoeg om in dit geval als dragende ondervloer te fungeren. Dan heb je ook geen koudebruggen meer.

    Bij voorkeur tong-en-groef isolatieplaten nemen; dat ligt dan wat steviger in elkaar. De planken vloer erop zorgt vervolgens voor genoeg lastenverdeling zodat de isolatie niet (significant) inzakt.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Een maatregel zodat de platen aaneengesloten blijven liggen.
    Schommelingen in temperatuur en vochtigheid en ook lopen op platen die eigenlijk gewoon losliggen gaat dat wel goed.
     

    Saucisson

    • #7
    Ja ik heb er ook ooit aan gedacht om een dicht laag xps te leggen, eventueel nog egaliseren met en beetje zand er onder en daar dan een zwevende vloer op waar de planken onderling verlijmd zijn. Zelfs nog gedacht aan lamelparket omdat het warm is aan de voeten (hout), stabieler is qua werking en goedkoper dan massief grenen. Echter zit ik wel met de vochtgevoeligheid dan.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Saucisson schreef:
    Echter zit ik wel met de vochtgevoeligheid dan.
    Licht dit eens toe.
     

    Impie

    • #9
    Met een dampscherm onder de isolatie en een aaneengesloten laag isolatie is dat op zich geen zorg (zolang je de ruimte verwarmt).
     

    Saucisson

    • #10
    @Wgb ik dacht aan kromtrekken planken en eventueel delamineren.
    @Impie Dus als ik de vloer in de mes en groef zou lijmen zou je dan een enigzins stabiele vloer krijgen?
    Ik zit nog wel met dat op een gegeven moment de verbouwing voorbij is. De ruimte zal dan eerder een gastenverblijf of iets dergelijks zijn. Zonde om dan constant de kachel aan te hebben in een ruimte welke maar af en aan in gebruik is. Dan is vernagelen aan balken misschien de betere optie tegen kromtrekken?
     

    Impie

    • #11
    Ik denk niet dat er iets zal kromtrekken bij een zwevende lamelparketvloer, zolang je langs de muren genoeg ruimte laat voor wat beweging. Lamelparket is van zichzelf al redelijk stabiel vanwege de multiplex onderlaag.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #12
    Saucisson schreef:
    ik dacht aan kromtrekken planken en eventueel delamineren.
    De planken liggen warm bovenop de damprem dus worden beïnvloed door de luchtvochtigheid die in de woning gebruikelijk is.
    Merk op dat een damprem glad materiaal is. Geen ervaring op glad, wel op beton dan blijven deze planken bij ons thuis op de eerste verdiep goed genoeg liggen.
    Tussen de muren en het parket kan je misschien veren aanbrengen om het uiteenlopen te voorkomen.
     

    Impie

    • #13
    Hoe dik is het lamelparket trouwens, en wat voor overlap hebben ze? Als het aan de dunne/smalle kant is, zou het nog een goed idee kunnen zijn om eerst een laag 9mm OSB/underlayment over de isolatie te leggen. Dan krijg je een stijver geheel, en kun je het eventueel zelfs nog nagelen in plaats van lijmen.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #14
    hoe lang is tijdelijk?
    is het voor de zomer of de winter?
    gaat het er daarna weer uit of laat je het misschien toch zitten.

    de opbouw die je beschrijft is voor de periode die er nu aankomt best te doen.
    maar als het echt koud wordt is isolatie nodig om condens op de vloer te voorkomen.
     

    Saucisson

    • #15
    @Impie ik heb nog geen lamelparket maar ik lees dat ze er tussen 10 en 20mm zijn.
    Het enige wat ik nu al heb liggen is een flinke stapel grote balken. De grenen planken zijn zouden zo'n 2cm dik zijn.

    @Boertje125 ik denk idealiter laten zitten als incidenteel gastenverblijf of ruimte voor een pingpong tafel dat soort dingen. Ik hou er rekening mee dat we de winter doormoeten ik ben van plan te verwarmen met een gaskachel aangevuld door een houtkachel. Als ik die balken gebruik past daar dus zo'n 55mm isolatie tussen. Bij zwevend kan ik daar iets voorbij.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #16
    als je op droge zandgrond zit zal het wel een tijdje goed gaan.
    als je de isolatie ook onder de balkjes doorzet.
    hier in de veenpolder geef ik een dergelijke oplossing 2-3 jaar voordat het rot is.
     

    Saucisson

    • #17
    @Boertje125 bij ons ook veenpolder, dus ook als je een 'bak' maakt van folie als laag op de tegels rot het weg? 2-3 jaar vind ik wel erg kort/zonde. Zou je dan eerdr voor de volledig xps onderlaag kiezen of nog een beter idee?
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu