Vloeropbouw op zand zonder beton

Teun Fouraxe

  • #1
In een kamer (ca 11m2, 4,1m x 2,7m) op de begane grond ben ik de vloer aan het vervangen.
Dit kamertje wil ik als klein hometheater gaan inrichten met houten vloer, metalstud voorzetwandjes om de buren te ontzien, en verder alleen zitbank, speakers, beamer etc.
De nieuwe vloer wordt zonder vloerverwarming uitgevoerd!

Voordat ik begon was de vloeropbouw (van boven naar beneden):
- porceleinen tegels op tegellijm
- gebakken tegeltjes in de specie
- laagje grijswit zand (kurkdroog)
- laag rode bakstenen (onderling met wat specie verbonden)
- geel zand (droog, maar niet zo stuivend kurkdroog als hierboven). Hier kan ik met veel moeite een bezemsteel circa 40cm diep induwen (op verschillende plaatsen geprobeerd).

Pand is van 1930, op staal gefundeerd, zandgrond. Zo te zien is dit de originele vloer geweest, geen verzakkingen of rare dingen verder.

Ik heb al het bovenstaande (behalve het geel zand) min of meer per ongeluk verwijderd. (ik wilde in eerste instantie alleen de bovenste laag tegels verwijderen, maar de gebakken tegeltjes kwamen mee, en de bakstenen waren er daarna in een kwartiertje ook uit).

Er is nu circa 15cm hoogte om een nieuwe vloer te maken, die ik dan misschien ook meteen wat kan isoleren.

Wat ik overal lees en hoor is geel zand uitgraven, 20cm isolatie erin, dikke gewapende betonvloer erop 10 a 15cm, laag zandcement erin 6cm en daar dan uiteindelijk parket erop lijmen.
Dit lijkt me volledige overkill voor zo'n kamertje, gezien het gewicht, de droogtijden en de kosten van dit alles.

Ik heb hier nog van wat vorige projectjes liggen: grote platen watervaste underlayment 18mm, folie half mm dik 5x4m en een stapel grindmatten voorzien van worteldoek.

Als ik nu het volgende doe:
- huidig zand (dat goed verdicht lijkt te zijn) nog wat aanstampen en strak afreien
- folie erop en omhoog tegen de muren
- grindmatten erop
- half kuub zand erop (dat kurkdroge zand dat eerst onder de gebakken tegeltjes zat) en mooi vlak maken
- PIR platen erop, zeg 10cm dik maar ik kan ook iets dikker gaan door enkele cm geel zand eruit te halen
- platen onderling lijmmen en aftapen
- eerste laag underlayment erop (cm of 1 a 2 uit de kant blijven, rand opvullen met isolatiemateriaal of kantenband of pur oid)
- tweede laag underlayment er versprongen of haaks eroverheen in de vorige laag schroeven (om de 15cm of zo)
- toplaag (houten parketstrookjes 6mm dik, heb ik nog over) erop lijmen en afwerken

Dan heb ik alleen de prijs van de PIR en kan ik het met spullen die ik al heb verder mooi maken.

Het idee is dus dat de met zand gevulde grindmatten ervoor zorgen dat op den duur het zand niet gaat verschuiven door beweging van underlayment en PIR (bijv. bij de kamerdeur).
Misschien moet de folie trouwens over de grindmatten ipv onder de grindmatten...

Welke ellende kan ik allemaal verwachten hiermee denken jullie? Of gaat dit wel werken?

En als ik op die vloer aan 1 kant een zware metalstudwand ga zetten (wel op een strook rubber of kokos)?
Of kan ik die voorzetwand beter op een andere manier funderen en het vloertje ertegenaan laten eindigen?

Alvast bedankt voor het meedenken (of uitlachen :D )!
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Een houten vloer moet ventileren aan de onderzijde. Dus dat betekent minimaal 30 cm extra uitgraven, en de balkkoppen inlaten in de fundering.

En dan moet die daar ook nog maar geschikt voor zijn...

Kijk eens of je een broodjesvloer kunt installeren, met een betonnen dek en daarop een cementdekvloer.
 

Teun Fouraxe

  • #3
Ventilatie is inderdaad nodig wanneer het hout kans loopt om langdurig vochtig te blijven.

In mijn geval moet de isolatie ervoor zorgen dat het dauwpunt niet in het hout zit, zodat damp in huis niet in het hout condenseert.
De folie onder de isolatie moet (samen met de cachering, lijm, tape van de PIR platen) optrekkend vocht uit de bodem tegengaan.

Denk je dat er zo toch nog een vochtprobleem zou kunnen ontstaan?

Als ik naar lichte renovatievloeren kijk (die systemen met lichte stalen balken met EPS blokken ertussen) zie ik dat ze daar houten platen direct over de EPS isolatie leggen, de houten platen zijn dan toch ook niet echt geventileerd aan de onderkant...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Beton is beter tegen geluid.
 

Teun Fouraxe

  • #5
Ah ja, daar heb je Inderdaad een punt, het zal wel als een goedkoop zweeflaminaatje gaan klinken die houten vloer...

Misschien valt het wel mee met 2x 18mm underlayment op elkaar geschroefd, ik ga dat eerst even testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu