Vloer ophogen in hoek (loopt af)

Na het intimmeren van een knieschot kast, blijkt de vloer (en de gording kennelijk ook) scheef te zijn (taps toe te lopen)

De timmerman heeft de bodem van de kast naderhand wat opgehoogd in de rechterhoek, waar de vloer schuin afloopt, zodat de kast deuren weer min of meer waterpas hangen (vooral niet uit de rails lopen)

Nu moet er echter een vloer gelegd worden in deze (slaap)kamer (laminaat) Eventuele oneffenheden zouden voor de zwevende lamitaat vloer geen bezwaar zijn (voor PVC zou het veel kritischer komen), mits een goede ondervloer toegepast wordt die dat goed kan opvangen. Volgens de parketwinkel zouden de bekende groene ondervloerplaten afdoende moeten zijn.

Is het verstandig om toch eerst iets met deze scheve vloer te doen? Het verloop is ongeveer 2 centimeter over de gehele (kast)breedte.

Ik lees her en der over egaliseren met egaline, maar dat gaat over oneffenheden uit de ondervloer opheffen, en niet om een aflopende vloer recht mee te krijgen. Zou ik dan met (snel)cement of zgn. egalisatiemortel moeten gaan werken of iets dergelijks? Ik heb hier geen enkele ervaring mee en voel wat huiver voor als ik het fout doe en de boel er weer uitgebikt moet worden.

Ik vind het op zich niet zo erg als de vloer iets scheef ligt en een knikker naar de hoek zou rollen. Maar ben toch wat huiverig voor het optisch effect, dat het lijkt alsof de kast(deuren) scheef staan. Zie foto.

Wat zou jullie advies zijn?

IMG_4132.jpg


IMG_4131.jpg
 
Als je een betonvloer hebt, is egaline uitstekend geschikt om dit op te lossen. Eventueel (alleen) het diepste stuk eerst met een andere mortel omdat egaline vrij duur is.
 
Lager gelegen hoek voorstrijken, naden / randen even dichtkitten met acrylaatkit en egaline er in gieten totdat je bij de vlakke vloer bent en met een spaan kun je het een beetje in de goede richting strijken. Vloeien doet het vanzelf.

Haal voldoende zakken in huis, dan kun je letterlijk achter elkaar doorgaan wat nodig is, anders vloeit het niet in elkaar over. Wat je aan zakken over hebt breng je gewoon terug of je gebruikt het voor de hele ruimte, maar net wat je zelf wilt. Reken op zo’n € 30 per zak of wacht een kortingsactie af (ik heb 2 jaar terug 100 zakken gekocht in de aanbieding).

Niet zelf gaan rommelen met mortel, want dat vraagt wel enige ervaring. Dan is de mortel weer te hoog en moet je egaline voor de rest van de ruimte hebben ;-)

Hoe groot is de punt ongeveer die afloopt? Dan kun je uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Giet buiten eens een halve emmer water leeg. Daar komt best veel uit. Dan heb je een idee wat een zak egaline doet qua hoeveelheid.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat idd om een betonvloer (op de 2e foto is nog een restje zeil zichtbaar)

Hoe groot de aflopende hoek is weet ik niet, door de overige oneffenheden (lijmresten) is dat lastig uitmeten (met een afreilat of een rechte balk)

De vloer hoeft wat mij betreft ook niet waterpas te worden, het zou voor mij voldoende zijn als ik in de hoek ietsje kan ophogen zodat de vloer voor het oog op gelijke hoogte ligt als de kastdeuren of de bodem van de kast.

Ik heb idd geen enkele ervaring hiermee of met werken met mortel, dus dan wordt het toch egaline ipv mortel als ik het zo lees.

Ik had al de tip gelezen om dit met z'n tweeen te doen, zodat ondertussen de 2e persoon steeds een nieuwe zak egaline kan mengen (en paar minuutjes kan laten rusten voor het uitgieten)
 
Bereken hoeveel liter je ongeveer nodig hebt. (en haal wat extra wat je weer terug kan brengen)
Als je alleen die hoek zou doen en dat is 1x1meter en die loopt van 0 naar 2 cm af, dan is dat gemiddeld 1 cm. Dat is 10 liter.
Als die hoek van 1 cm naar 2 cm afloopt, dan is dat 15 liter, maar dan dus ook de vloer eromheen ophogen. Als daar 3m2 omheen ligt dat van 0 naar 1cm gaat, dan gaat daar ongeveer 3x5liter= 15 liter is. Zo zit je al op de 30.
Zo gok je per er m2 hoeveel mm er bij mag. (elke mm is 1 liter)
Je kan ook de hele vloer in één keer berekenen als het geleidelijk afloopt.

Bij sommige egalisatiemortels (egaline is een merknaam) kan je bepaald zand of zeer fijn grind o.i.d. toevoegen bij grotere diktes. dat zou je eerst in die hoek kunnen doen, dat laten drogen en daarna nog een dunne laag.

Voor een paar zakken is één persoon voldoende, maar de 1e keer scheelt een 2e persoon sowieso stress omdat je zelf dan wat meer tijd hebt voor het gieten.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: kluslust
2 personen is wel makkelijk, al is het maar voor het naar boven lopen van 2 :-)

Zet vooraf flessen water klaar met de juiste hoeveelheid die je bij moet mengen. Dan hoef je -als je bezig bent- geen water meer te gaan afmeten, scheelt ook weer tijd.

Zorg voor een grote boormachine. Liefst met een garde, anders is zo’n spiraal menger ook voldoende voor dit soort werk. Ga je grotere oppervlaktes doen dan is een garde wel aan te raden, omdat dit sneller mixt en minder belastend is voor de boormachine.
 
Het kan zelfs met een aantal passtukjes hout van verschillende diktes opgelost worden. Een mm hoogteverschil daartussen kan het laminaat wel overbruggen.

Hier een filmpje hoe je dat nauwkeurig kan aanpakken.
 
Maar dan heb je geen vol dragende ondergrond. Houten passtukjes kun je wel doen om vloerbalken op hoogte te brengen waarop je later platen schroeft waar de uiteindelijke afwerkvloer op komt.
 
Ik zou het nooit doen. Laminaat buigt door als het niet volledig ondersteund wordt maar slechts op 1 of 2 klosjes rust. En waar het op plek A inveert, komt het op plek B omhoog. Of de mes en groef scheuren daardoor af en je vloer is naar de ratten. Verkeerde zuinigheid.
 
  • Like
Waarderingen: Walker
Niet met pasblokjes gaan werken en gewoon egaliseren. Dat is echt de beste optie. Ik heb toentertijd exact hetzelfde probleem gehad bij knieshot en gewoon een paar zakken egaline gebruikt. Wel eerst voorstrijken. Eerste keer had ik het (ondanks aanwijzigingen op verpakking) iets te dik gehouden. Later ging het mij beter af. Het is eigenlijk net een emmer met bijna water, het vindt zijn eigen weg wel.
 
  • Like
Waarderingen: kluslust en BertPleizier
Moeilijk is het zeker niet en als het om 1 of 2 zakken gaat is het ook zonder aanschaf van speciale gereedschappen goed te doen, zeker voor deze klus.

Hier zal het niet spelen, maar nooit bij de deur beginnen… Dan moet je aan het einde een paar uur stil in de hoek blijven staan tot de vloer weer droog is :-)
 
Dat van die emmer water klopt niet helemaal. Het is belangrijk het meteen goed te verdelen en te weten hoeveel er waar nodig is.
Het is niet zo vloeibaar als water, als je alles op een plek gooit, dan blijven de zwaardere delen liggen en loopt het waterige deel het gat in.

Met schoenen met pinnen kan je er gewoon doorheen lopen. Behalve bij een hele grote vloer die bij het begin al aan het uitharden is als de laatste emmer erop gaat.
 
Ja, je hebt gelijk. Het is niet zo dun als water maar to ook weer niet zo dik als vla. Degene die hier de vloer heeft geegaliseerd (voor vloerverwarming) gebruikt ook vrij dunne egaline en dat werkte prima.
 
Je giet egaline in die kuil en je ziet aan de onderkant van die kast wanneer het genoeg is.

Dan zul je wel iets hoogteverschil krijgen waar de egaline eindigt.

Dat kun je opvangen met reparatiemortel of tegellijm maar een ondervloer van laminaat zou dat al opvangen.

Zo'n klein stukje hoef je verder ook niet met 2 personen te doen.

Verder: Liever 2 keer voorstrijken dan 1 keer zodat het goed kan vloeien en het vocht er niet meteen uittrekt.

Gaten dichtstoppen zodat de egaline niet ontsnapt naar plekken waar je geen egaline wilt.

En zoals Robbie zegt je kunt het beter iets natter houden dan te stug ook in verband met het vloeien. Soms moet ik als tegelzetter de egaline iets natter houden door extreme droge omstandigheden. Als ik het in tegendeel dikker houdt dan voorgeschreven dan altijd problemen met golven in de egaline omdat het vocht er meteen uitgetrokken wordt en dus niet meer kan vloeien.

Een prikroller is geen must voor zo'n klein stuk dus die hoef je niet per se aan te schaffen.

Wat je wel moet doen is het vloeien in goede banen leiden door met een tegelkam het een beetje de goede kant op te duwen (de diepe hoek in).

Zo kun je ook de korrels die uitsteken en niet goed doorgemixt zijn alsnog wegwerken.
 
  • Like
Waarderingen: kluslust
Ontzettend bedankt voor alle informatie en adviezen. Daardoor toch aangedurfd om het te gaan proberen, ik laat nog weten hoe het gegaan is / het eindresultaat.

Edit: is het nodig om die gele lijmresten eerst weg te halen of mag de mortel er na voorstrijk, zo hup eroverheen. Ik weet niet of de mortel zover zal komen, maar dan weet ik het maar vast.


IMG_4153.jpeg
 

Gerelateerde klussen

  • Japie_Krekel
  • Vloeren
  • 5
  • 207
Reacties
5
Weergaven
207
Vloeren
BertPleizier
  • Gesloten
Reacties
8
Weergaven
2K
Vloeren
Robbie's
  • Gesloten
  • SaskiaW
  • Vloeren
  • 1
  • 831
Reacties
1
Weergaven
831
Vloeren
Mn22
  • Gesloten
Reacties
1
Weergaven
536
Vloeren
IJkenhout
Reacties
4
Weergaven
822
Vloeren
Ragp

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu