Vloer met kruipruimte: Opvullen & Vloerverwarming

R_Lee

  • #1
Hallo allemaal!

We willen deze zomer de volgende klussen uitvoeren. Alleen loop ik tegen een paar zaken aan waarbij ik op zoek ben naar jullie mening. Het gaat om een jaren '60 huis, 2-onder-1-kap.

Klus 1: De muur tussen keuken en woonkamer weghalen. Hiervoor wordt een constructietekening gemaakt om te bekijken wat voor balk er zal moeten komen.

Klus 2: Onze woonkamer is de enige ruimte met een houten vloer met kruipruimte. Deze willen we opvullen.

Mijn vraag gaat over het tweede punt: de woonkamer.

Ik heb me ingelezen in meerdere zaken. Je kunt de ruimte opvullen met zand, vervolgens aantrillen en dan beton storten (met netten), en daar een cement dekvloer overheen.

Daarnaast heb ik ook begrepen dat de ruimte volledig gevuld kan worden met spuit/gietbeton. Dit zou minder geschikt zijn voor een tegelvloer die er eventueel op komt.

Wie zou me kunnen adviseren wat wijsheid is, om de vloer te vullen?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • R_Lee

    • #2
    Ik zie nu overigens dat het volgens mij geen gietbeton, maar 'schuimbeton' heet.
     

    Marcn88

    • #3
    En isolatie?? Beide opties zijn mogelijk het ligt er net aan hoeveel hoigte er overbrugt moet worden, is dit een cm of 20a30 vullen met drukvaste isolatie voor een cm of 15 en dan ongeveer 15cm betonvloer met een afwerkvloer van een cm of 5 tot7. Is het veel meer kan er eerst gevuld worden met schuimbeton
     

    R_Lee

    • #4
    Top! Zijn er bepaalde zaken om op te letten? Bijvoorbeeld bewapening e.d.? Of van de zijkanten af blijven i.v.m. eventuele werking van de vloer (krimpen/uitzetten)?
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #5
    10 cm betonvloer is meer als voldoende voor een woonkamer, er zullen tenslotte heen vrachtwagens door de huiskamer hoeven te rijden.
     

    Marcn88

    • #6
    De betonvloer dient sowieso gewapend te worden met betonijzer rond 8mm 150x150 maaswijdte voorde afwerkvloer dient er een strook randisolatie langs de wanden gezet te worden
     

    R_Lee

    • #7
    Bedankt voor de tips!
    Vanmorgen even een gat in mijn vloer gemaakt en er achter gekomen dat de afstand van het zand van de kruipruimte tot aan bovenkant originele plankenvloer 65cm is. Ik wil het als volgt gaan doen:

    1. 46 cm zand (elke 10 cm aantrillen met trilplaat: liever niet aan wateren i.v.m. binnenshuis);
    2. 3 cm EPS-isolatie;
    3. Bovenop de isolatie bewapening plaatsen en deze 5 cm hoog plaatsen;
    4. 10 cm beton storten (bewapening komt dan in het midden);

    -- droogtijd: 2 dagen tot op gelopen kan worden?? --

    5. Randisolatie aanbrengen;
    6. 6 cm smeervloer aan (laten) brengen;
    7. Vloerverwarming infrezen (17mm diep) en (laten) plaatsen;
    8. Sleuven v/d vloerverwarming dichten middels tegellijm/cement;

    -- Opnieuw droogtijd: hoe lang?? --

    Dan zou de vloer volgens mij klaar moeten zijn om getegeld te worden.

    Heb ik hier het totale plaatje mee? Of zie ik wat over het hoofd?


    * Het leggen van vloerverwarming en aanbrengen van smeervloer ben ik niet van plan om zelf te doen.

    * Vloerverwarming laten leggen in netten en daar vervolgens de smeervloer op doen, is duurder dan het laten infrezen door het vloerverwarmingsbedrijf. Daarom mijn keus voor infrezen en daarna zelf dicht smeren.
     

    Marcn88

    • #8
    3 cm eps komt overeen met geen isolatie u kunt dan beter pir platen nemen van 10 cm dik of als u veel wil opvullen 20 cm eps drukvaste variant dan heb je tenminste isolatie ga voor minimaal een rd waarde van 4
     

    R_Lee

    • #9
    Loop je bij dat materiaal dan niet het risico dat het inzakt?
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #10
    3 cm isolatie, is inderdaad veel te dun.
    Gebruik minimaal 10 cm drukvaste isolatie.
    In plaats van 10 cm dikke platen, kun je dan beter 2x 5 cm nemen, waarvan je de 2de laag kruislings op de eerste laag legt.
    Zo heb je dan geen lek in de isolatie zitten, omdat de naden elkaar overlappen.
     

    R_Lee

    • #11
    Helemaal duidelijk, bedankt voor de tips!

    De volgorde wordt als volgt:

    1. 37 cm ophoogzand, elke 10cm aantrillen
    2. 6cm EPS plaat
    3. 6cm EPS plaat dwars gelegd (totaal dus 12cm)
    4. Zeil
    5. bewapening (op hoogte gelegd op 5 cm)
    6. betonvloer (10cm)
    7. Zand/cement vloer (6cm) met randisolatie


    Vraag die ik nog wel heb:
    In de keuken en hal ligt ook een zand/cement vloer. Dit is origineel uit de jaren '60.
    Waarschijnlijk zit hier weinig/geen isolatie in, in tegenstelling tot de woonkamer straks.
    Wat zouden jullie adviseren in geval van de keuken/hal?

    Ik gok (ga dit nog nakijken) dat de huidige smeervloer ongeveer 8cm is.
    Zouden jullie iets kunnen adviseren wat ik er onder kan doen, waar de smeervloer op kan, wat isoleert?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #12
    Vloer in de hal en keuken eruit halen en hetzelfde opbouwen als de nieuwe vloer.
     

    R_Lee

    • #13
    Geen advies wat betreft alternatief? Mijn inziens hou ik 2 cm over als de nieuwe smeervloer 6 cm wordt. Kan ik die 2 cm effectief met iets isolerends vullen waar de smeervloer op mag?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #14
    Nee, zie het bericht van 29 maart van marcn88.
     

    Verwarming Sp.

    Specialist Verwarming
    • #15
    Ik zou beginnen de vloeren in de hal en keuken eruit te slopen, het zand dat je hier uitgraaft om op diepte te komen kun je zo weer in de kamer storten.

    Dan alle vloeren gelijk en goed opbouwen.
     

    Marcn88

    • #16
    Helemaal eens met hessie, beter in 1x helemaal goed doen dan achteraf van had ik maar.........
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu