Vliering maken constructie

julesvaes

  • #1
Beste leden

ik wil graag een vliering maken maar ik lees op sommige toppics dat het zoals onderstaande (foto 1) niet mag vanwege het gewicht. Toch zie ik veel mensen dit doen. Hoe kan in dit het beste aan pakken?

wij krijgen over 2 maanden aan de ene kant een dakkapel en aan de andere kant zonnepanelen. De binnenkant ga ik isoleren, hier komen behoorlijk wat balken en gipsplaten aan. Alles bij elkaar een behoorlijk gewicht dus.

foto 2 is mijn zolder de blauwe balken zijn69x44 (tussenwand). De rode lijn is een paal voor de dakkappel. En groen zou evt de vliering kunnen zijn met een balk bevestigd tegen de muur?


De lengte tussen de balken is circa 2,6 meter

. 1) Welke maar balken pak ik?
2)Hoe pak ik dit het beste aan? Hoe kan ik
Het beste de balken plaatsen?

12E2D862-8F82-4009-B7B8-A0E97EB17BE1.jpeg 4395BC9E-0C6D-4020-B7CA-5A515F2C5D9C.jpeg
 

julesvaes

  • #2
Niemand hier die mij een zetje kan geven de goede richting op?
 

S3Sen

  • #3
Wat houtmaten betreft voor de overspanning van de vliering kun je onderstaande gebruiken:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/verbouwing-en-draagkracht-balken-berekenen-balkenschuif.76089/
Dan kun je zelf een beetje schuiven met de hart op hartafstand om zo een fijne kopmaat te kiezen.

De vliering aan één zijde aan de muur verbinden is sowieso wel een goed idee en ik voorzie geen problemen. Ik zou daar een randbalk met dezelfde hoogte als de andere balken kiezen en die aan de muur bevestigen met pluggen en houtdraadbouten. Vervolgens de vlieringbalken daaraan maken met balkschoentjes.

Wat de andere zijde betreft met een draagmuur van 69x44 werkt in principe ook. Het is wel de bedoeling dat je de balken van de vliering dan oplegt op de draagmuur en deze niet alsnog aan het dak gaat hangen. Je krijgt dan wel een lijnlast op je zoldervloer, dus het is de vraag of die de extra kracht op kan vangen. Als het een betonvloer is zou ik het zelf wel aandurven, het valt wel mee met de krachten die er gaan spelen.
 

julesvaes

  • #4
dank voor jouw antwoord @S3Sen

Het is inderdaad een betonnen vloer (tunnelbouw) minimaal 15 cm beton.

Als ik het goed begrijp komen de balken dan onder de draagbalk van het dak maar boven de draagmuur ( dus op de staande balken van 69x44 ) ?
 

S3Sen

  • #5
Ja als je ze maar niet vast maakt aan de horizontale balk die de twee dakvlakken verbindt.

Wat wil je trouwens met de staande balken gaan doen? Wil je die wand dichtmaken met een deur erin? Of wil je alleen de staanders open houden?

Als je een open constructie wil dan zou ik de rode balk voor de dakkapel spiegelen aan de andere zijde en deze twee verbinden met een zware balk (ik zou zeggen zelfde houtmaat als de vlieringbalken maar dan twee naast elkaar vastgelijmd en geschroefd. Hogere balk mag ook als dat praktischer is. Je krijgt dan zoiets:
1673878171937.png


Een volledige constructie om elke groene balk op te vangen met een verticale blauwe balk is niet nodig. Als je de wand dicht gaat maken of met een deur erin kun je het wel zo doen.
 

julesvaes

  • #6
ik wil er een wand van maken zonder deur. die komt aan de linkerkant, ik zal zo wat foto's plaatsen hoe het gaat worden.

A5C9403B-699A-42C1-B49F-8B89A88BEE52.jpeg


4E9A86FA-8E29-44B1-8421-6906F3CFD959.jpeg

01) ik begrijp de constructie op de wand dat moet als ik het goed begrijp zoiets worden?
een balk met balken dragers. klopt dat?
1673894713111.png


02) ik begrijp alleen niet waarom er 2 groene balken onder de balk komt die het dak draagt?

03) ik wil alles mooi dicht maken straks en isoleren vervolgens osb en dan met akoestische panelen oid afwerken zoals op de foto, maar mag ik de wand/vliering constuctie dan niet verbinden met een osb plaat aan de dak balk? hoe zou ik dit moeten aanpakken dan?
 

S3Sen

  • #7
Ziet er netjes uit, dan heb ik een idee hoe het gaat worden.

1) Ja dat bedoel ik inderdaad. Er zijn nettere opties zoals een lipje aan de vliering balken laten zitten wat in een sponning in de randbalk valt en dergelijken. Maar met een randbalk en balkschoentjes zoals op de afbeelding is het eenvoudigst. Als je de onderzijde van de vliering gaat afwerken dan vallen ze toch weg in de afwerking en zie je ze niet.

2) Dat is alleen nodig als je een balk op twee steunpunten zou doen zoals in mijn schetsje. Je gaat er een volwaardige wand van maken dus dan is een 44x69 op zijn kant voldoende. Of twee op elkaar, beetje afhankelijk van hoeveel staanders je toe gaat passen. Je hebt dan boven en onder een (of twee boven) 44x69 op zijn kant liggen en daar tussen de staanders van 44x69. Als je hier wat meer info over wil kun je eens zoeken op 'HSB wand'. De vlieringbalken liggen dan op de HSB wand en dragen zo, via de staanders, af naar de zoldervloer. Het sterkste is om onder elke vlieringbalk een staander te hebben, dan heb je ook maar één 44x69 bovenin nodig.

3) Verbinden is geen probleem hoor, het gaat er alleen om dat je niet je hele vliering ophangt aan het dak, maar dat is nu opgelost door die HSB wand. Maar je mag prima de wand aan de dakafwerking vastmaken.
 

julesvaes

  • #8
Ik ga het nog netjes uittekenen in 3D en wat groter maken. Maar als ik jou goed begrijp…

dan zou dit de constructie moeten zijn?
Ik wil er ook nog een vliezotrap in maken, maar dat is zeker te veel van het goede?

image.jpg
 

S3Sen

  • #9
Yep, zoiets moet het worden.

Een vlizotrap zou geen probleem moeten zijn. Je hebt twee opties:

1) Met de balkenschuif spelen zodat de vloeringbalken zover van elkaar af komen te liggen dat de trap er tussen past.
2) Een raveling toepassen. Ik zou dan wel een nét wat grotere houtmaat kiezen dan de balkenschuif minimaal voorschrijft, want je verdeelt de kracht via het raveelhout van één van de balken (staartbalk) dan over twee andere balken (raveelbalken), die ook al hun eigen overspanning moeten dragen.

1673968794538.png
 
  • Like
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

  • #10
01) Welke constuctie is dan beter, optie een of optie 2?
2 is misschien iets netter.


02) onderaan de foto zie je de kopmaat. ik vraag mij af of palen voor de HSB wand van 69 x 69 sterk genoeg zijn? omdat de balk erop (145 x 69) groter en zwaarder is. Liefst wil ik niet breder dan 69 gaan anders heb ik een te dikke muur.

1674051288545.png


A436E59C-47C2-4222-A648-B7D5D370A8DA.jpeg
 

S3Sen

  • #11
1) Ze zijn allebei ruim voldoende sterk. Ik zou kiezen wat voor jou het handigst is. Ik denk dat optie 1 makkelijker is.

2) Een HSB wand is al sterk genoeg met staanders van 44x69.
Je kunt de staanders zien als een kolom die op druk en knik belast wordt. Druk hoef je je bij dit soort constructies geen zorgen over te maken, dat kan het hout makkelijk hebben. Een slanke staander kan wel gaan knikken in theorie, al denk ik in deze situatie dat dit geen enkel probleem zal zijn. Je sluit de staander ook nog eens op tussen plaatmateriaal (je wandafwerking), dus hij kan nergens naar toe knikken.
Conclusie: zelfs met staanders zonder plaatmateriaal zou ik het wel aandurven met 69x44.

De reden dat de kopmaat van je balken veel groter is dan de staanders is omdat de vlieringbalken op doorbuiging belast worden. Ze moeten vrij zwaar zijn om dat binnen de aanvaardbare marges te houden.
 
  • Like
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

  • #12
dank weer voor je antwoord, dat helpt mij als amateur weer een hoop!

vandaag weer een stukje verder aan het rekenen en tekenen, nu kom ik op het volgende, de meeste vlizotrappen zijn zo'n 60 a 70 cm breed. welke optie is nu het handigste als ik moet kiezen. hart op hart maat is max 60cm. dus optie 1 ertussen is niet aan te raden denk ik?

in het groen wil ik de vlizo trap gaan monteren. waar kan ik het beste de tussenbalkjes plaatsen?

1674309487748.png



1674309188648.png
 

S3Sen

  • #13
Ja meer dan 60cm h.o.h. zou ik inderdaad niet doen, dan gaat je plaatmateriaal/planken die je er bovenop doet ook meer doorhangen etc.

Ik zou het dan als volgt doen:
1674461137562.png


Allebei de opties zijn goed, misschien de linker wat prettiger in verband met op de vloer stappen als je van de trap afkomt.

PS jouw balk aan de voorzijde van het model hoeft niet zo'n zware 69x169 te zijn, dat mag gewoon 44x69 zijn op de staanders van de wand. En aan de achterzijde (muur) mag gewoon een plank zijn van bijvoorbeeld 30x169.
 

julesvaes

  • #14
Probleem is dat bij balk 2 een wand komt, en we willen de vlizotrap het liefs aan deze kant van de wand (geel),
moet hij persee aan balk 1?
en plaats ik bij de overige balken ook nog dwarsbalken?

dank weer voor je hulp! We zijn er bijna!!
1674474294398.png


1674473954268.png
 

S3Sen

  • #15
Nee hoor hij kan overal komen. Ik zou balk 2 dan gewoon precies over de wand laten lopen. Het maakt niet uit als je niet overal exact dezelfde hart-op-hartafstand hebt. Je krijgt dan zoiets:

1674477071897.png

Overige dwarsbalken zijn niet nodig.
 

julesvaes

  • #16
top ik kan gaan intekenen, nog een vraagje :D

Voor de HSB wanden eronder. mag ik dan 9mm osb pakken aan beide kanten of moet dat echt 18 zijn? er komt namelijk een kraan die alles omhoog moet gaan tillen. aan het dak komen een hoop balken en gipsplaten te hangen. dus wil ook niet alles te zwaar maken. (dus geen overkil) als het niet hoeft.
 

S3Sen

  • #17
9mm aan beide kanten is wel voldoende voor de wand an sich. Ik weet alleen niet of je een mooie vlakke wand krijgt met 9mm, want dat materiaal vervormt zich natuurlijk sneller naar alle oneffenheden in staanders en dergelijken, dus wat dat betreft zou je beter voor 18mm kunnen kiezen

Ik zag ook in je model dat je er bijvoorbeeld een TV aan wil hangen. Dan zal je er wel rekening mee moeten houden dat je de muurbeugel precies in de houten staanders schroeft want dat zou ik niet proberen bij 9mm plaatmateriaal. Als je voor 18mm kiest hoef je met dat soort dingen een stuk minder rekening te houden, maar constructie-technisch is het niet nodig om dikker dan 9mm toe te passen.

Dus: 9mm is sterk genoeg, maar voor esthetische of montage-technische redenen zou je voor 18mm kunnen gaan, afhankelijk van wat je er mee wil.
 

julesvaes

  • #18
dan pakken we de tv wand (rood) in 18mm en de 2 overige wandjes (blauw) in 9 mm.

1674657349316.png
 

S3Sen

  • #19
Hoe wil je deze wanden verder nog af gaan werken? Want de OSB kun je eigenlijk alleen nog maar verven en je blijft altijd zien dat het OSB is, dus misschien is dat niet het afwerkingsniveau dat je wil.
 

julesvaes

  • #20
De 'tv wand' een kant akoustische panelen en stucwerk. de andere wanden zullen ook stucwerk gaan worden of behang
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu