Vervangen Jaga convector voor een van grotere capaciteit

Mkesselaar

  • #1
De vorige bewoner van mijn huis heeft de slaapkamer een flink stuk uitgebouwd (begane grond) tot een inhoud van ongeveer 75-80m3.

Het hele huis is verder voorzien van convectoren, de ketel (nieuwe Intergas HRE 36/30) staat op de eerste verdieping waar ook de huiskamer en thermostaat zich bevindt. Zoals gezegd is de slaapkamer op de begane grond.

De convector die er nu hangt is er een van Jaga 936 watt.
De slaapkamer wordt in de winter niet echt warm, eigenlijk echt niet, brrrr. :wink:

Nu wil ik deze vervangen voor 3651 watt.
Ruimte is geen probleem.

Volgens de verschillende berekeningen moet ik met de inhoud van de slaapkamer ongeveer tussen de 3500-4000W gaan zitten.

Volgens mij is het een simpele klus omdat ik dezelfde koppeling kan gebruiken. Kwestie van de knop dichtdraaien, het inbusje achter de dop in de koppeling dicht en vervolgens de convector leeg laten lopen. Koppelingen los aan convectorkant, nieuwe convector ophangen, boel weer aansluiten, open zetten/ontluchten. Vergeet ik dan iets of is het zo simpel?


 

StefanD

  • #2
Het is inderdaad zo simpel. Wel zul je de ophangbeugel(s) waarschijnlijk moeten verplaatsen omdat de convector een stuk groter is.
En als je nog geen thermostaatkraan hebt, dan zou ik die ook plaatsen.
 

Mkesselaar

  • #3
De kraan die erop zit is zoals je kunt zien geen thermostaatkraan. Wat is het voordeel van een thermostaatkraan t.o.v. deze?
 

StefanD

  • #4
Voordeel van een thermostaatkraan is dat je die op een bepaalde temperatuur instelt en dat de kraan er vervolgens voor zorgt dat die temperatuur gehandhaafd blijft: als het kouder wordt zal de kraan automatisch verder open gaan. (en andersom; voorwaarde is wel dat de verwarming moet draaien en er dus een warmtevraag is vanuit de woonkamer)

Maar ik heb geen ervaring met zo'n onderblok en weet niet of die er ook in een thermostatische uitvoering is.

Waar je ook nog naar moet kijken is of het wel handig is om slechts op één plek een radiator te hebben in zo'n grote slaapkamer. Je hebt kans dat de hoek waar de radiator staat veel warmer wordt dan een andere hoek.

Ik vraag me trouwens af of 4000W wel genoeg is: standaard wordt voor een slaapkamer 70 watt/m3 gerekend, in jouw geval dus 5600 watt.
Als je de slaapkamer ooit nog eens als werkkamer wilt gebruiken en het dan waarschijnlijk nog wat warmer wilt hebben, dan wordt gerekend met 85 watt/m3, voor jou dus 6800 watt. (Als de slaapkamer heel goed geïsoleerd is kun je met minder volstaan.)
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #5
De kraan die er op zit is wel een thermostaatkraan echter deze is niet voorzien van een thermostatisch regelelement ofwel een thermostaatkop.
Deze thermostaatkop ( JAGA) kun je er zo opzetten.
Voor een slaapkamer vind ik 70 watt per kuub al ruim maar goed.
Ook is het nog maar de vraag of de hele installatie goed ingeregeld is, je kunt niet alleen volstaan met zomaar een grotere radiator plaatsen en dan denken dat dit dan het ei van Columbus is.
 

Mkesselaar

  • #6
Is de installatie goed ingeregeld, dat is een goede vraag. Ik heb even rondgekeken maar ik zie er geen duidelijk sticky over. Is er een draadje waar dat beschreven staat hoe eea is in te regelen?

Uiteraard heb je gelijk maar een vermogen van 1000W is natuurlijk onvoldoende, ook als het goed ingeregeld zou zijn.

De plek is prima, onder het raam en tegenover het bed. Dat de andere (verre) kant wat koeler is is niet zo erg. Extra leidingen leggen wordt een heel gedoe en wil ik liever niet.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #7
Ze hebben ook van die ventilatortjes voor op een jaga convenctor.
BDE heet dat. (dynamic boost effect)
 

Mkesselaar

  • #8
Ook via het grote internet maar even gezocht. WZI is dus eigenlijk niets meer dan het in balans brengen van je cv installatie in je huis.

In het kort gaat het erom dat de gewenste temperatuur geleidelijk door je hele huis wordt bereikt en niet een kamer heel warm en een andere koud. Dit doe je door de doorstroming per radiator zo te regelen dat er een juist verschil tussen de aanvoer en retour aanwezig is (delta T van 20 graden) Dit alles dan wel met een juiste capaciteit van de aanwezige radiatoren.

In mijn situatie (nieuwbouwhuis uit 2001) ga ik er even vanuit dat:
  • De radiatoren de juiste capaciteit hebben voor de ruimtes
    Mijn radiator in de slaapkamer te krap bemeten is door de flinke uitbouw

Als eerste moet ik beginnen om de convector te vervangen voor een met de juiste capaciteit. Vervolgens de doorstroming zo gaan inregelen dat ik keurig de juiste delta t heb op de radiatoren, te beginnen bij de radiatoren die het verst van de ketel verwijderd zijn (of juist bij de dichtbij gelegen?). Als alles gedaan is nogmaals dezelfde actie uitvoeren ivm gewijzigde doorstroming van de andere radiatoren. Met temperatuurstickers of een juiste thermometer kun je de verschillen makkelijk in kaart brengen.

Is dit een juiste volgorde?
 

Mkesselaar

  • #9
Door omstandigheden ga ik nu met de klus beginnen. De oude kachel had ik reeds verwijderd en er was wat los stucwerk wat nu hersteld is. Ik kom er achter dat ik nog een ander probleem heb wat ik op moet lossen.

De oude kachel zit met de koppeling op de buizen aangesloten.


De nieuwe heeft een grotere capaciteit en de koppeling bevindt zich verder van de muur af dan bij de oude, de convector is een stuk dikker.

De installatie moet dus toch leeggehaald worden omdat de koppeling verder van de muur af moet komen. De buizen uit de grond zijn niet te verplaatsen dus moet ik rommelen met wat hoekstukken om deze afstand te overbruggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu