Ventilatie kelder nodig ?

Maarten85

  • #1
Hoi Forumleden,

We zijn druk bezig met renovatie van een woning uit 1968 en hebben een keldertje met ligging in het midden van de begane grond.
(is eigenlijk ingesloten door keuken/woonkamer en hal).
We hadden eerst een kruipruimte onder de houten vloer.
Nu gaan we dit dichtstorten (er zit nog wel een klein roostertje in de kelder).

Wie kan er duidelijkheid verschaffen of hier nog (extra)ventilatie nodig is ?


Ik hoor hier tegenstrijdige berichten over.

Alvast bedankt voor de reactie,
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #2
    In een kelder is wel ventilatie nodig.
    Anders gaat het muf stinken, en kans op schimmel, als het wat vochtig is.
     

    Kacheltje

    • #3
    Als de kelder vochtig is en dat zijn ze zo goed als allemaal lijkt het me sowieso handig om de ventilatie te behouden.

    Als je het dicht stort kun je met een buis van te voren de weg vrij laten zodat de kelder kan ventileren.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Blijft die houten vloer zitten? Waarom dichtstorten?
     

    Maarten85

    • #5
    We hebben de gehele houten vloer eruitgehaald.
    Kruipruimte eronder voorheen, volgestort met zand/PE en beton.
    Daar komt vloerverwarming en tegels.

    Misschien de goedkoopste oplossing om een (elektronische) lucht ontvochtiger te plaatsen ?
    Maar ik verwacht niet de beste oplossing.
     

    Maarten85

    • #6
    Nu heb ik meerdere adviezen gekregen om de lucht evt. af te zuigen met een buisventilator (die gaat met een slang naar de schoorsteen - +/- 0,75cm hoog) en een rooster in de kelderdeur (of kier van +/- 1cm) voor de droge lucht en de onderdruk op te heffen.

    Schatting dat de kelder +/- 6 m3 is.

    Iemand ervaring met een relatief geluidsarme buisventilator of evt. woonkamerventilator. Vanwege het geluidsniveau en evt. vervanging, lijkt plaatsing van deze ventilator in de kelder het beste.
    Ervanuitgaande dat de "natuurlijke trek" (afvoerkanaal zonder ventilator) niet afdoende is.

    Voor een leek zitten daar behoorlijke prijsverschillen in.
    Iemand goede ervaringen met bepaald merk/type ventilator ?
    Ik heb gelezen dat buisventilatoren relatief meer geluid maken.

    Ik hoor het graag
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Een inbouwventilator zoals die in de badkamer geplaatst wordt met luchtvochtigheidsmeter erin is handig, is de verversing niet genoeg dan springt de ventilator automatisch aan, voor de rest kan de natuurlijke ventilatie zorgen.
     

    Pigion

    • #8
    Of je de kelder moet ventileren is afhankelijk van het seizoen.
    In de zomer moet je een kelder niet sterk ventileren met warme en relatief veel vocht bevattende buitenlucht. Op warme vochtige dagen wordt de lucht in de relatief koude kelder afgekoeld en het vocht slaat neer op de koudste delen, vaak de vloer.
    In de winter is dat minder kritisch. De koude buitenlucht wordt iets opgewarmd in de kelder en zal geen vocht doen neerslaan. Dus moet de ventilatie regelbaar zijn.
    In mijn geboortehuis hadden we een grote kelder met grote ramen op het noorden. In de zomer waren deze ramen gesloten gedurende de dag, 's-nachts werden deze open gezet, mits geen zeer grote luchtvochtigheid. Bovendien wilde je de warme lucht niet binnen hebben omdat de temp dan omhoog ging en het doel van de kelder werd verknoeid. Dus verstand erbij houden.
     

    Maarten85

    • #9
    Jan schreef:
    Een inbouwventilator zoals die in de badkamer geplaatst wordt met luchtvochtigheidsmeter erin is handig, is de verversing niet genoeg dan springt de ventilator automatisch aan, voor de rest kan de natuurlijke ventilatie zorgen.
    Hoi Jan,
    Daar gingen mijn gedachten ook naar uit.
    Echter heb ik vernomen dat de capaciteit van een inbouwventilator (met luchtvochtigheidsmeter), te klein is (de ventilator zou de gehele lengte dienen te overbruggen naar het schoorsteenkanaal).
    Wat een 4-tal meter is, excl. schoorsteenkanaal (+/- 75cm).
    Ventilator met grotere capaciteit zou ook relatief stiller kunnen draaien.

    Daarnaast heb ik ook gehoord om juist geen ventilator met hygrostaat te nemen, omdat deze toch altijd ingeschakeld staat.
    Maar ook hier hoor ik tegenstrijdige verklaringen over (juist wel of niet te doen).

    Dan wel het advies om deze (buisventilator) op gezette tijden te laten draaien of met een tijdschakelaar.

    @Pigion: dit heb ik in zoverre ook begrepen/gelezen.
    Maar ik zou relatief droge lucht van binnen door een rooster kelderdeur of kier willen binnen laten komen en de lucht uit de kelder willen afzuigen middels ventilator.

    Als de capaciteit van ene badkamerventilator een probleem zou zijn, zou ik de buisventilator niet zo snel onder het (verlaagd)plafond willen stoppen i.v.m. evt. vervanging en geluid.
    Momenteel (na afweging van jullie adviezen) gaan mijn gedachten uit naar of plaatsing in de kelder (gat boven in de muur of bij het schoorsteenkanaal - waar wandkast van de keuken komt).

    Moeilijk om nu voor mij (een leek) te bepalen wat wijsheid is.

    Verder gaan mijn gedachten uit om evt. de (externe) motorunit van de afzuigkap hiervoor te gebruiken (die straks weggewerkt zit achter muurtje van de keukenwandkast) met directe afvoer naar buiten.
    Met evt. T-stuk en tijdschakeling.
    Maar of dat realiseerbaar en wenselijk is ??

    Tips zijn nog van harte welkom :lol:
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #10
    Daarnaast heb ik ook gehoord om juist geen ventilator met hygrostaat te nemen, omdat deze toch altijd ingeschakeld staat.
    Met regelbare draait de ventilator alleen bij een bepaalde luchtvochtigheid, bij een kelder zal hij, afhankelijk van de luchtvochtigheid wat vaker draaien dan bij een badkamer.
    Kijk hier eens voor wat meer info over de plaatsing van een ventilator en berekening van diameter en lengte van de afvoer.
     

    Kacheltje

    • #11
    Als de huidige ventilatie voldoet dan is een pvc buis plaasen de meest eenvoudige en pasieve manier om de kelder goed geventileerd te houden.
    Mechanisch kan altijd maar kost altijd energie.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #12
    Als de ventilator niet draait omdat dit niet nodig is i.v.m. lage luchtvochtigheid dan is er toch sprake van passieve ventilatie ?
    Het is juist de bedoeling dat bij niet voldoende passieve ventilatie de ventilator bij springt.
     

    Kacheltje

    • #13
    Als de ventilator niet draait dan is er spraken van geen ventilatie. :lol:
    De ventilatie loopt nu nog via de kruipruimte en als die dicht gestort is is die er niet meer, wat Maarten al aangaf.
    Ventileren doe je met verse buitenlcht.

    Een badkamerventilator zuigt lucht af. Wat er gebeurt als je deze aansluit op het genoemde schoorsteenkanaal is dat je lucht uit de woning haalt. Door bewoning is deze vochtiger, die stop je in de kelder die kouder is. Je kan bedenken wat dat voor gevolgen heeft voor de luchtvochtigheid in de kelder.
    Als je op een oude schoorsteen een aansluiting maakt dan heb je altijd een trek en zou een ventilator sowieso overbodig zijn.

    Belangrijk is wel dat je verse buitenlucht gebruikt voor het verversen van de kelder en die verbinding herstellen/aanpassen lijkt mij het meest voor de hand liggende.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #14
    We hebben de gehele houten vloer eruitgehaald.
    Kruipruimte eronder voorheen, volgestort met zand/PE en beton.
    Er is dus geen sprake meer van ventilatie op de oude manier.
    Nu heb ik meerdere adviezen gekregen om de lucht evt. af te zuigen met een buisventilator (die gaat met een slang naar de schoorsteen - +/- 0,75cm hoog) en een rooster in de kelderdeur (of kier van +/- 1cm) voor de droge lucht en de onderdruk op te heffen.
    De bedoeling is de ventilatie op bovenstaande manier aan te leggen en via de schoorsteen te laten lopen, met een kier onder de deur geeft dat natuurlijke ventilatie, ook als de ventilator niet draait.
     

    Kacheltje

    • #15
    Dan blijft de rest van het bericht staan, ventileren van een kelder doe je niet met lucht uit de woning omdat dat de problemen kan vergroten.
    Bij m`n eerdere reactie was het nog niet dicht.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #16
    Als je ervan uit gaat dat de kruipruimte bij je eerste reactie nog niet dicht was heb je het verloop in het topic niet gelezen.
    Daarnaast gaat het niet om een ideale uitvoering want die is niet meer mogelijk, soms moet je van twee kwaden het minste kiezen, plaatsen van mechanische ventilatie en lucht uit de woning is niet ideaal maar beter dan schimmel.
     

    Kacheltje

    • #17
    Juist geconcludeerd Jan. Ik heb wat gemist. :wink:
    Een kelder heeft iig minimaal 3,6m3/h nodig en als je al niet van de meest ideale situatie wilt uitgaan zou ik zeker niet te veel dubieuze vochtigere lucht zo`n kelder willen insturen.

    Een goed geventileerde vochtige kelder kan ook problemen geven ondanks dat de ventilatie prima in orde is.
    De bron van het probleem ligt dan ergens anders. Een natte lekkende kelder krijg je met een veelvoud van ventileren niet in orde.

    Aan die 3,6m3/h zal bouwtechnisch aan voldaan moeten worden, hoe dat gaat uitpakken in dit geval kan alleen naar gegist worden.
    Binnenlucht gebruiken zal afbreuk doen aan wat het geweest is dat is duidelijk.
     

    Maarten85

    • #18
    Hoi Kacheltje en Jan,

    Tot op heden was de kelder niet vochtig (zeker niet de situatie VOOR het dichtstorten van de vloer en het dichtmaken van ventilatierooster).

    Nu maak ik me toch een beetje ongerust of het voorgestelde (ventilatie) scenario wel zo verstandig is en zeker niet ideaal inderdaad.

    Rooster in de kelderdeur zou ik in de zomer overdag dicht moeten zetten en in de winter (met keukenradiator er direct langs en vloerverwarming keuken) zou daar relatief veel warmte verloren gaan.
    Een aan,- en afvoerbuis (naar buiten toe) vrijwel direct naast elkaar (boven de kelderdeur) heeft volgens mij ook niet het gewenste effect.

    Risico nemen om de kelder (nagenoeg) niet te ventileren met evt. vochtvrechter erin ?
     

    Kacheltje

    • #19
    Een kelder hoef je niet bijzonder veel te ventileren. Er moet wel wat zijn natuurlijk.

    Als je nu al geen problemen had zal dat daarna ook niet echt veel veranderen. Belangrijk is wel dat de kelder niet nat is geweest van doortrekkend vocht. Dat is de grootste boosdoener van schimmels en dergelijke.
    Met minimale ventilatie hou je een droge kelder normaal wel fris.
    De meest ideale frisse lucht haal je altijd van buiten maar optie is nu niet meer relavant.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #20
    Hoeveel ventilatie was er eerst? Een paar roosters in de gevel? Dat was blijkbaar toen voldoende, als de kelder niet vochtig was. Dus die hoeveelheid moet je weer terug zien te krijgen. Om nu een natuurlijke ventilatie te maken is lastig, mechanisch ook, vanwege de aanvoer van buiten.

    Jammer dat je niet de vraag voor het maken van de vloer hebt gesteld, dan had je onder de vloer wat buizen kunnen leggen naar de gevel.

    Natuurlijke ventilatie gaat per oppervlakte van het gat (kan je omrekenen naar l/s), mechanische door de capaciteit van de ventilator. Ook dat moet in evenwicht zijn.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu