VD draad beschadigd na trekken door pijp?

Daan001

  • #1
Ik heb met een trekveer draden (3 x 2,5) door een 16 mm pijp getrokken van ongeveer 10 meter lang. Helaas zitten er in deze pijp relatief veel bochten, waardoor het trekken het laatste stuk behoorlijk zwaar ging. Met veel kracht (o.a. door op de trekveer te gaan staan) is het gelukt de draden er doorheen te krijgen.

Ik vraag mij nu af of er nu een kans is dat de draden in de buis beschadigd zouden kunnen zijn en of dit gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren.
 

Michiel_H

  • #2
Het kan, om het zeker te weten zou je de draad er uit moeten trekken, maar dat wil je niet. Heb je de draden ingestrooid met talkpoeder? Dat zou wel helpen.

En een volgend redmiddel is om helemaal in te smeren met afwasmiddel. Dan gaan er zeker wel makkelijker doorheen. Je zou ze dus kunnen verwijderen, controleren en op die manier terug kunnen doen.

Je kunt ook met een multimeter meten of de draden onderling contact maken (weerstand groter dan 0).
Overigens denk ik dat het wel mee valt..
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Met een multimeter meet je dat niet hoor.
De isolatie moet gemeten worden op met 500 V gelijkspanning, deze moet dan 2 Megaohm zijn minimaal.
Is het lager dan 2 Megaohm heb je kans op brand.
Een multimeter meet met 9 V deze spanning is te laag om een isolatie defect te kunnen meten.

Zeep is een tijdelijke oplossing die later veel problemen gaat geven.
De draden gaan namelijk door de zeep kleven aan de buis en je krijgt ze er dan nooit meer uit, of in ieder geval heel moeilijk.
En nieuwe draden krijg je er bijna niet meer in doordat de zeep niet meer glad is en dus de buis van binnen bekleed met een plakkende laag.

Het makkelijkste is:
2 man 1 die trekt en de andere die invoert.
Een spons met een beetje water, de man die invoert houd de spons tegen de draden zodat deze een beetje vochtig zijn dan glijden ze makkelijker.
Zorg dat de draden geen slagen meer hebben elke slag is nl extra weerstand ook dit is een taak van de invoerder(het voorkomen van slagen).

Maak de knoop van de veer en de draden niet te dik en zorg dat de draden nog kunnen knikken t.o.v. de veerkop.
En tot slot probeer vloeiend te trekken dus niet met rukken maar met constante druk (helaas wil dit niet altijd).
 

EdP

  • #4
Ben toevallig zelf ook net met dit fijne klusje aan de gang (we zijn met z'n drieën, me myself and I :wink: ). Ergens op het forum heb ik 's gelezen over WD40 sprayen. Kan siliconenspray evt. ook?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
We hebben er al eens een uitgebreide discussie over gehad.

Conclusie was, dat met vrijwel alle middelen, behalve de speciale ervoor gemaakte "olie", een kans bestaat dat de isolatie aangetast wordt, of de zaak na indroging vast komt te zitten.

Mijn vermoeden is, dat je naast water, met zuurvrije vaseline, mits zeer matig gebruikt nog de beste kans maakt iets te gebruiken wat geen kunststoffen aantast.

Maar ook dat is niet met zekerheid te zeggen, en ook dat heeft een kleverig effect.

Probleem met de genoemde sprays is, dat zij vrij agressieve oplosmiddelen bevatten.
 

EdP

  • #6
Overigens heb ik sterk de indruk dat de oude bedrading nog dik in de paraffine zit, ook dat heb ik al eens geprobeerd, maar het is best lastig om alle draden met een kaars te "krijten". Talkpoeder lijkt me veel makkelijker.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het eerste door EdP genoemde middel bevat geen agressieve oplosmidddelen, het is ook niet elektrisch geleidend en het tast geen isolaties aan, ik gebruik het al veertig jaar voor diverse toepassingen en heb nog nooit problemen gehad met verkleving van wat dan ook.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Er zijn ook tubes met Glibber en Glij speciaal voor kabel trekken.
 

Daan001

  • #9
Hmm ok. Als eerste dank voor jullie reacties. Ik twijfel nu of ik de draad eruit ga halen zodat ik kan zien of het meevalt met de schade. Daarna opnieuw trekken met water, talkpoeder of het genoemde speciale goedje.

Headhunter, als ik ze laat zitten en wil de weerstand laten meten zoals je beschreef: als ik hier een elektro-installateur voor inschakel, zou die dat moeten kunnen? Waar haalt ie dan de 500V vandaan?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Zo'n meter heeft daarvoor spannings omvormers aan boord die van 9v naar de gewenste spanning kunnen omvormen.
Ik heb hier 1 die doet 100 VDC 250 VDC 500 VDC en 1000 VDC @2mA max.

Het zit allemaal in de meter en zelfs een schermpje om het uit te lezen.

Zo'n ding heet een Megger. Of isolatie tester.
 

Daan001

  • #11
Ok dank je, dan weet ik in ieder geval waar ik naar moet vragen.
 

Gerrie

  • #12
Als het echt moeilijk is om de draden in de buis te krijgen zonder ze te beschadigen, dan kun je overwegen om soepel installatiedraad te gebruiken. Dat werkt buitengewoon goed. Het draad is alleen een beetje moeilijk te verkrijgen.

Bij het bedrijfsnaam verwijderd kun je het vinden in de verwijderd.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Dergelijk draad is niet te gebruiken met standaard lasklemmen en lasdoppen.
Ik betwijfel dan ook of dit een goede en toegestane oplossing is.

Heren elektro-specialisten?
 

Gerrit

  • #14
Dit snoer (zo heet het officiëel) is hier niet voor bedoeld. Als het trekken van VD-draad niet of moeilijk gaat wil dat gewoon zeggen dat de leidingen niet goed lopen.
Daar moet je dus beginnen.

Als een deurslot defect is vervang je dat en je "repareert" de boel niet door er een grendel bij te schroeven.
 

Jako

  • #15
Ik heb met belangstelling alle oplossingen gelezen en wil toch nog iets toevoegen
ik kan niet vinden of TS soepele PVC of normale PVC heeft zitten.
Als het soepel is en de beugelafstand is te groot trek je de buis in elkaar en gaat het trekken steeds zwaarder.
Heb je dit probleem dan moet je harder invoeren dan trekken.

Als smeermiddel alleen bij hele moeilijke leidingen (geen simpele PVC 16 met VD) dan kan je kaarsvet gebruiken.

Maar de basisoorzaak van moeilijk trekbare VD is meestal de kwaliteit. Er zijn merken op de markt welke heel soepel trekken waarbij de fabrikant de isolatie aangepast heeft voor een makkelijke verwerking. De standaard merken op de bouwmarkt zijn meestal gericht op lage prijs en korte lengtes verwerken.

Als je honderden meters per dag wil verwerken gebruik je geen smeermiddel maar een goede kwaliteit (staat soms zelfs op de doos).
Zoek bij de installateur een VD met de opmerking makkelijk te trekken en je zal zien dat hij je begrijpt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Er wordt nu van een relatief eenvoudig probleem toch wel een hele toestand gemaakt.

Doordat iemand het woord "soepel" in de mond neemt, gaat een ander daar weer op door, en krijgt "soepel" hiereen belangrijk aandeel in het antwoord. De TS heeft het gewoon over drie draden trekken, en je mag gerust aannemen, dat hij het over standaard VD draad heeft.

Zoals hiervoor al genoemd, is het gebruik van smeermiddelen al eens uitgebreid bediscussieerd. Weinig zin om nu nog eens het "voordeel" van kaarsvet te noemen.
Ook paraffine kan verkleving veroorzaken.

De bewering over de mindere kwaliteit VD van de bouwmarkt is iets dat niets met het topic te maken heeft. Nergens is vermeld waar het draad gekocht is, en het is op dit forum ook geheel niet ter discussie of de kwaliteit van VD draad uit de bouwmarkt al dan niet minder is dan dat van de installateur.

Dit forum houdt zich niet bezig met dergelijke beweringen, sterker nog: het is hier niet toegestaan kwaliteit van materiaal te vergelijken.
 

Jako

  • #17
Soepele PVC ofwel flex is de buis waar de draad ingetrokken wordt, heeft dus niets te maken met de opmerkingen over soepel draad.

'Kaarsvet' is voor mij een opmerking wat er in de praktijk gebruikt wordt.

Als mijn verhaal de indruk wekt dat de bouwmarkt een mindere kwaliteit levert, dan is mijn uitleg niet goed overgekomen. Anders gezegd "een andere kwaliteit dan wat er professioneel gebruikt wordt voor de aanleg van elektrische installaties".
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #18
Van de soepele PVC heb ik inderdaad verkeerd begrepen, begrijpelijk, want er stond niet bij dat het om flexibele buis ging...

Over de rest is genoeg gezegd. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu