Wat voor doos bij verbinden YMVK en VD draad in buis

zelfdoener876

  • #1
Beste klussers,

Er wordt een nieuwe keuken geplaatst en daarvoor wil ik wat stopcontacten aanleggen. De aanpassingen in de meterkast en de perilex aansluiten laat ik door een electricien doen.
In de keuken onder de kastjes komt een YMVK kabel uit de kruipruimte. Ik wil hier een opbouwstopcontact mee verbinden (op de muur onder de gootsteen voor de vaatwasser) maar ook een inbouwstopcontact in een tegelmuur (er is nog niet getegeld) voor af en toe gebruik van bijv een staafmixer.

Ik dacht aan een inbouwdoos met VD draad in een flexbuis in de muur voor het inbouwstopcontact en dan verbinden met de YMVK kabel in een doos onder de keukenkastjes. Wat voor doos gebruik je om deze verbinding in te maken? Een kabeldoos lijkt gericht op kabels als de YMVK kabels en een lasdoos op pvc leidingen.

Of is er een andere manier om dit aan te leggen?

Alvast dank!
Groet,
Jur
 

HenkL14

  • #2
Je kan ook het stopcontact van de vaatwasser als inbouw uitvoeren.

Dan krijg je de kabel vanuit de vloer, met een lusje onder de keuken, in een pvc buis naar de vaatwasser. En daar vandaan met een buis naar de volgende inbouwdoos voor het andere stopcontact.
 

zelfdoener876

  • #3
Dank voor de reactie! Dat is ook een handig idee. Bedoel je dan de YMVK in de buis naar een inbouwdoos? (Dus laatste stuk de buis in de muur?)
 

HenkL14

  • #4
Ja klopt.

Als het vaatwasser stopcontact bijvoorbeeld op 60cm hoogte zit, kun je de laatste 50cm van de kabel afpellen zodat je grotendeels alleen de draden in de buis hebt. Dat werkt makkelijker.

Dan heb je het laatste stukje buis naar onder je keuken wel kabel in de buis, want de draden mogen niet los (zonder kabelmantel) onder je keuken liggen.
 
  • Like
Waarderingen: zelfdoener876

Kaajee

  • #5
En anders kun je toch ook vanuit de opbouw wandcontactdoos met een stukje flex buis naar een gefreese sleuf en dan in die sleuf óf doorgaan met flex of overgaan op buis en dan naar de inbouw wcd?
YMVK naar de opbouw wcd en direct vandaar uit met VD draad gaat prima. Of je gebruikt voor het stukje naar de inbouw wcd ook nog een stukje YMVK.
Doorlussen vanuit een wcd gaat prima hoor, ook met de combi VD / YMVK m
 

HenkL14

  • #6
Ik zou zelf in dit geval niet op het stopcontact doorverbinden maar met lasklemmen, stukje veiligheid vanwege het vermogen wat er op komt, vaatwasser in dit geval. En dan heb je een lasdoos, kabeldoos of inbouwdoos nodig.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Grote lasdoos en de kabel een stukje door een (flex) buis.
of
Kabeldoos met inschroefaansluiting voor een buis.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Er zijn lasdozen waar je al een dubbel stopcontact op kun klikken. Deze zijn wel opbouw, maar vanaf daar kun je prima verder bouwen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
HenkL14 schreef:
niet op het stopcontact doorverbinden maar met lasklemmen, stukje veiligheid
Helemaal mee eens!


Walker schreef:
Er zijn lasdozen waar je al een dubbel stopcontact op kun klikken
Meestal past dat niet achter een keuken...
 

zelfdoener876

  • #10
Jackd schreef:
Grote lasdoos en de kabel een stukje door een (flex) buis.
of
Kabeldoos met inschroefaansluiting voor een buis.
Ik heb gezocht naar zo een aansluiting icm kabeldoos maar niet gevonden. Heb je een voorbeeld hiervan?
 

zelfdoener876

  • #11
Walker schreef:
Er zijn lasdozen waar je al een dubbel stopcontact op kun klikken. Deze zijn wel opbouw, maar vanaf daar kun je prima verder bouwen.
Ja dat is ook een optie. Onder de wasbak is daar wel plek voor. Scheelt een gat maken.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
buisinvoer M20,
maar ik heb ze nog nooit los ergens gezien, alleen als onderdeel van een set. Dus doos met 3 wartels en een buisinvoer. (online wel los te koop)
 

Datron

  • #13
Een vaatwasser dient op een eigen groep geplaatst te worden.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #14
Datron schreef:
vaatwasser dient op een eigen groep geplaatst te worden.
Dat is afhankelijk van de aansluitwaarde van de vaatwasser,
sowieso mogen er andere apparaten bij.
 

zelfdoener876

  • #15
De vaawasser heeft een aansluitwaarde van 2400 watt. De inkomende kabel is een aparte groep en ik had begrepen dat je rekening moet houden met de totale belasting van de groep en er dan wel een (of een paar) stopcontact(en) bij kan plaatsen.

De ovens komen bijv wel ieder op een eigen groep zonder andere apparaten.
 

Datron

  • #16
Punt van die paar stopcontacten is dat je niet weet wat daar ingeprikt gaat worden. Nu is dat met stopcontacten heel vaak het geval :lol:, maar goed je snapt wat ik bedoel hopelijk. Als je een vast gegeven hebt (de vaatwasser 2.4kW) die al meer dan de helft wegsnoept ook al is dat niet constant, dan houd je niet veel meer over. Die keukenmixer zal wel gaan, maar een frituurpan, airfryer, waterkoker, etc. is al te veel. De keuken is nu eenmaal een plek waar veel zware verbruikers staan.
Vroeger was het volgen de NEN1010 niet toegestaan meen ik me te herinneren. Alles boven de 2kW een eigen groep, maar dat staat er nu niet zo expliciet meer in. Bij die vaatwasser zou je bijvoorbeeld best een koelkast of magnetron kunnen zetten. I.i.g. een verbruiker die binnen de 16A past met een vaste opstelling waarbij de WCD uit het zicht/bereik is onttrokken.
 
Laatst bewerkt:

zelfdoener876

  • #17
Ik begrijp de reden waarom het handig is. In mijn geval zou dat betekenen dat er een aparte groep met kabel aangelegd zou moeten worden voor dat stopcontact / die paar stopcontacten. Andere stopcontacten in de buurt zitten op een groep zonder randaarde (huis uit 1970). Ik ga het iig overwegen. Koffiezetapparaat, mixer etc komen sowieso op een andere groep dus ik zal er zelf geen last van hebben maar dat is niet future proof.
 

zelfdoener876

  • #18
Ik kan mijn vorige reactie niet bewerken maar ik bedacht me dat ik ook de quooker en vaatwasser samen op een aparate groep kan aansluiten met een speciaal stekkerblok die de quooker uit zet als de ze samen te veel stroom trekken. De overige groep hou ik dan voor de stopcontacten. Nadeel is dat dat stekkerblok wel 100 euro kost wat wrs meer is dan zelf kabel leggen en nieuwe groep laten plaatsen en aansluiten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #19
Als je genoeg ruimte in de groepenkast hebt dan is zelf een kabel leggen goedkoper.
Maar als er net een extra aardlekschakelaar of losse alamat nodig is, dan ga je met materiaal al richting die 100,-
Dan is een energieverdeler bijna even duur.
 

Kaajee

  • #20
Welke 100eu? Welke energieverdeler koop/zie jij dan? Want ik zie ze al vanaf 2 à 3 tientjes
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu