Vaillant f28 foutcode, gasblok en pcb zijn niet het probleem. Wat nu?

Verbouwereerd

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een reparateur gehad vandaag vanwege een niet werkende cv ketel: een f28 code op mijn vaillant ecotec uit 2014.

De monteur heeft zowel het gasblok als de brandautomaat (printplaat) vervangen in eerste instantie, maar zonder succes. Oude spullen weer terug geplaatst en warempel, het werkte weer voor 2 uur. Nu weer kapot helaas.

Wat zou het kunnen zijn? Gastoevoer etc is gecheckt, condensafvoer ook goed.

Btw: Ik ben inmiddels bijna 300 armer zonder oplossing (onderhoudsbeurt, nieuwe pakking, ontstekingspen, 45 min arbeid). Cv bedrijf stelt voor om vaillant in te schakelen. Logische stap?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
ik zou gewoon de installateur zn werk laten doen en als hij t niet weet kan hij vaillant inschakelen
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Of gewoon contact laten opnemen met Vailliant, dan kan de monteur het advies van Vaillant opvolgen.
Dat deden we 25 jaar geleden al, en toen was telefonisch contact wat lastiger als nu.
 

Verbouwereerd

  • #4
Is reeds gebeurd vandaag, zonder succes helaas. Daarom vroeg ik me af wat het zou kunnen zijn gezien het blijkbaar niet iets is wat Vaillant aan de telefoon kon oplossen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Oorzaak Vaillant foutcode f28

Mogelijke oorzaken: voor storing in de gastoevoer :
  1. gasmeter defect
  2. lucht in de gasleiding
  3. dynamische gasdruk te laag
  4. hoofdgaskraan staat dicht
  5. storing in het gasblok (hoofdgasmagneet of operator defect),
  6. onstekingscircuit (ontstekingtrafo, ontstekingkabel, ontstekingsstekker) defect,
  7. ionisatiestroom onderbroken

Betekenis Vaillant foutcode f28

Toestel treedt niet in werking
Ontstekingspogingen tijdens starten mislukt

PS, ik las ook ergens dat mogelijk de condensafvoer verstopt kon zijn bij dit probleem.
Maak die eerst eens schoon, of laat dat doen.
 

Verbouwereerd

  • #6
Hoi Ronny,

Alle bovenstaande zaken zijn gecheckt volgens mij, 1-5 sowieso. 7 niet helemaal zeker. Gasblok en printplaat zijn afzonderlijk en samen vervangen en getest, geen resultaat. Wel vonken, maar hij schakelt weer af voor hij echt gaat pompen.

Over de condensafvoer had ik ook gelezen, dat was het niet volgens de monteur. Dan gaat hij schijnbaar uberhaupt niet aan?

Geen eenvoudige oplossing lijkt het, hoeveel is repareren waard vs nieuwe ketel? Deze is 7,5 jaar oud.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
dan is er geen ionisatie, aarding controleren, ontsteekkabel/trafo
 

Verbouwereerd

  • #8
Het was inderdaad een kapotte ontekingskabel... in 15 min opgelost door vaillant.

Had mijn monteur dit moeten checken of is dit iets dat hij niet had kunnen weten?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #9
ik weet niet of uw monteur een "gewone" loodgieter is of een service monteur of een service technicus
 

Verbouwereerd

  • #10
Een monteur van een erkende verwarmings installateur.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
een installateur is doorgaans geen service monteur
 

Verbouwereerd

  • #12
Voor de volledigheid: Het gaat om een service monteur van een bedrijf dat cv's installeert, onderhoudt en storingen verhelpt.

zou een servicemonteur dit moeten hebben gezien?
 

Lange Herman

  • #13
Nee, zo kun je dat van achter je computerscherm niet beoordelen.
Bovendien schrijft u dat de ontsteking vonkte, als de ontsteekpen vonkt is de eerste gedachte dat de onsteekkabel niet defect is.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #14
Het kan zijn dat de vonk (hoge spanning) er wel doorheen komt maar
de ionisatiestroom (hele laag Ampèrage) niet omdat de weerstand te hoog is.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #15
wat vaker bij deze ketels voorkomt is dat de bougiedop niet meer goed aansluit op de kabel, de vonk slaat hierin wel over (heel hoog voltage) maar de ionisatiestroom (micro amperes) komen er niet door kortom ketel ontsteekt wel maar valt dan uit omdat er geen vlam word gedetecteerd (ionisatie)
 
  • Like
Waarderingen: Pietflam

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
Volgens mij waren we gelijktijdig hetzelfde aan het schrijven :-)
 
  • Like
Waarderingen: Marcn.88

Onderhoudtje

  • #17
Moeilijk te beoordelen, vooral als er een klant/bewoner in je nek staat te hijgen.

Bij een lekkage is het storing zoeken niet zo spannend, maar bij een elektrische storing kan een klant/bewoner erg op je zenuwen werken. :wink: Vooral als je bij een storing staat die sporadische of bijna niet voor komt.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
Dat klopt inderdaad, de klant kan beter koffie zetten en roepen als die klaar is.
Voor de rest, niet mee bemoeien en met rust laten. De vragen van tevoren stellen en/of daarna.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu