Vaatwasser ETNA-EVW8161 gaat niet aan

RS2K1993

  • #1
Hallo. Mijn moeder heeft een vaatwasser welke kapot is gegaan. Bij het nakijken kwam ik er achter dat de volgende weerstand kapot is (1K ohm 10%), rood omcirkelt.
Het opsporen van dit probleem duurde uiteraard maar 2 minuten :mrgreen: (dagen).



Kan dit zomaar gebeuren vanwege slijtage of is er een andere oorzaak?
De weerstand was gebarsten.
De stoppen slaan er ook regelmatig uit, het huurhuis heeft namelijk maar 1 groep in de keuken en de kookplaat met vaatwasser zitten regelmatig op hetzelfde stopcontact.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Er is op de foto niet veel te zien van die weerstand.
    Dat komt (deels) doordat foto's bij het plaatsen automatisch teruggeschaald worden tot 600 pixels breed.

    Probeer eens een detailfoto te maken van dit gedeelte:



    Indien de weerstand gebarsten is, is ie waarschijnlijk door oververhitting geneuveld. Je zou hem kunnen meten met een ohmmeter. Kan terwijl hij in het circuit zit. Vermoedelijk is de waarde niet 1 kOhm, maar 100 Ohm. De derde ring is dan ten gevolge van de hitte verkleurd. Wil je zekerheid over de juiste waarde, dan zou je een foto kunnen maken van de nummers die op de module staan. Misschien dat er dan op het Internet foto's te vinden zijn, die de waarde van de weerstand verraden.

    De werkelijke oorzaak voor het sneuvelen van de weerstand is het netschakel-IC, meestal een TNY... of LNK.... Die heb ik met een pijl aangegeven. Vaak is er een beschadigingetje zichtbaar in het midden van de behuizing, maar het hoeft niet persé te zien te zijn. Ook als er geen beschadiging zichtbaar is en de weerstand defect is, is het IC met zekerheid kapot!

    Eerst dus maar een detailfoto.

    Vraag: hoe goed ben je met (SMD-) solderen?

    Indien het een SMD-uitvoering is, eindigt het typenummer meestal op GN, indien een traditionele DIL uitvoering met pinnetjes op PN.
     

    RS2K1993

    • #3
    Hoi Kees, bedankt voor je (snelle) reactie. De foto is inderdaad niet zo duidelijk.


    De kapotte weerstand.


    De kleurcode (Bruin, zwart, rood, zilver).


    De nieuwe weerstand heeft 5% (goud) afwijking i.p.v. 10% (zilver), dat lijkt mij geen problemen op te leveren, toch maar even navragen voor de zekerheid.

    Wat me nu ook op valt is dat de stekker die op HEAT P5 zat aangesloten een beetje corrosie had, en aan de achterkant van de printplaat zit op die plek een (aangebrand?) stukje.


    Ik heb enige ervaring met solderen, geen SMD (~16 jaar geleden).

    De IC heeft zoals je aangeeft geen beschadigingen en het nummer eindigt op PN. Dat betekent dat ik deze via de achterkant los kan solderen, rekening houdend met de hitteontwikkeling?
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    Dat onderdeel is geen weerstand maar een smoorspoeltje, waarde 1 mH. Zie je ook aan de L ernaast, maar ik herkende het ook aan de vorm. Daar moet je beslist geen weerstand voor in de plaats zetten.

    Het IC is een LNK364PN, inderdaad een IC dat je aan de achterkant van de printplaat desoldeert en soldeert. Desolderen doe je het beste met behulp van een desoldeerpompje (tinzuiger). Alternatief kun je de aan de bovenkant direct bij de behuizing de pinnetjes doorknippen, waarna je ze één voor één eruit kunt solderen. De printplaat is (zo te zien) enkelzijdig en heeft geen doorgemetalliseerde gaten, dus daarmee heb je dan in elk geval geen problemen bij het solderen.

    Probeer nog uit te vinden of er ook een serieweerstand is van 33, 47, 68 of 100 Ohm (meest voorkomende waardes). Die is waarschijnlijk ook defect. Zou jammer zijn als je na bestelling van de onderdelen tot ontdekking komt dat je die mee had moeten bestellen. Let op: deze weerstand moet beslist een veiligheidsweerstand zijn, 2 of 3 Watt, hittebestendig (flame resistant).

    Dat 'aangebrande' stukje heeft niets te betekenen. Het is stof uit de lucht, aangetrokken door de hoge gelijkspanning op de betreffende printplaten. Kun je zo met een borsteltje (of met een beetje alcohol) ervan afvegen. Ik heb het veel erger gezien dan dit...

    Succes!
     

    RS2K1993

    • #5
    Hallo Kees.
    Inderdaad, ik word overspoelt met informatie. :shock:
    Ik keek aan de onderkant van de printplaat en daar staat (In mijn ogen) het Amerikaanse symbool voor weerstand. Ik ben niet meer zo bekend met deze tekens en al helemaal niet met SMD solderen.
    Ik zie tot mijn verbazing dat er allerlei weerstanden en dergelijke aan de andere kant zitten :oops:
    Oude man word ik toch ook.

    Hier meet ik over R41 - 33 Ohm.
    R22 en R36 meten ~49,5 ohm.


    De onderste bliksem is de kapotte smoorspoel waar de mooie soldeerprop zit, heb even gekeken of mijn Action soldeerbout van 30 watt / 7 euro het tin op de printplaat kon smelten :mrgreen:

    Kan ik er van uit gaan dat R41 niet defect is omdat er geen visuele schade is en deze wel exact 33 ohm meet?

    Ik meet met een Fluke 115.
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Nee, je moet echt een vrij grote weerstand zien, vermoedlijk aan dezelfde kant van de printplaat als de spoel. SMD weerstandjes hebben hier niet echt mee te maken.

    Zie bijv. de weerstand in dit topic:

    Misschien is het deze weerstand:

     

    RS2K1993

    • #7
    Ja, hebbes! R49 zit een beetje verstopt links van relais 1, grote zwarte rechthoek, al minstens 30 keer overheen gekeken denk ik. Deze meet 69 Ohm en de kleurcode is 68.3 Ohm.

    R50 bij de gele rechthoek meet 10 Ohm en de kleurcode is 10 Ohm.

    Wat je hebt omcirkelt is L1.
    Hier een iets betere foto (L1 heb ik al weggehaald): https://imgur.com/a/iAU85i3
    Er zit een licht bruinige aanslag op de bovenkant maar verder niets speciaals.

    Voor de zekerheid vervangen?
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Die omcirkeling heb ik niet geplaatst, dat heb je zelf in je eerste foto zo gedaan! Dat ga ik dan natuurlijk niet weghalen. Ik heb uit die foto een gedeelte genomen en sterk vergroot.

    Waar zit een lichtbruinige aanslag op?

    Als je op het spoeltje L1 bedoelt: dat lijkt me compleet defect, niet alleen maar een aanslag erop. Er zitten nota bene niet eens meer pootjes aan...

    Meet het eens ohms door?

    Ik heb hier de printplaat uit de link nog even pas gemaakt. Heb hem een kwart slag gedraaid, zodat de maximum breedte van 600 pixels zo goed mogelijk benut wordt:

     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #9
    Ik kan me trouwens vergissen, maar volgens mij zit er op de LNK364PN een beschadiging. Kan natuurlijk ook een stofje zijn.



    Ik bedoel dus niet dat rondje naast pin 1 maar dat krulletje ernaast.
     

    RS2K1993

    • #10
    Hoi Kees, excuses. Ik had je grote pijl niet gezien! Ik had ook wat probleempjes met inloggen, alles schijnt weer goed te werken.
    De LNK heeft geen beschadiging, waarschijnlijk is het een stofje/ op de camera. Er zit een hele lichte bruine aanslag op de weerstand R49, op jouw foto zit hij in het midden bovenaan bij D10 ( grijskleurige weerstand). Deze meet ~68 ohm (R49).

    De weerstand die je met jouw pijl hebt aangegeven (R50) meet 10 ohm.
     

    RS2K1993

    • #11
    Weer terug en aan de slag gegaan.. tenminste, ik kan alleen pagina 1 van het topic lezen, de rest is verdwenen? Ik heb de aan en uit knop gecontroleerd en deze blijft niet steken.
    Ik wilde een overbrugging maken van... IC3(?), ik weet uit mijn hoofd niet meer precies wat er werd gezegd maar dat kan ik niet terug lezen (mobiel)

    Oh ja schiet me ineens te binnen. De optocoupler overbruggen :-)
     
    Laatst bewerkt:

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu