Type isolatie voor oud dak

Epantekoek

  • #1
Goedemiddag,

Ik wil het dak van ons 200 jaar oude hotel isoleren. Ik heb al flink wat info op de site kunnen vinden, maar heb toch nog een vraag over mijn specifieke situatie:
Het dak is van leisteen direct op het dakbeschot. Dat is op dit moment alles. (zie foto's). Er zit dus geen folie tussen pannen en beschot. Het is onbetaalbaar om het leisteen te verwijderen, folie te plaatsen en de stenen weer terug te plaatsen.

Aan de binnenkant wil ik isoleren en met name vanwege het gemak denk ik aan alu-folie:

Rachel-werk aan de diagonale binten op 5 cm van het dakbeschot om spouwruimte te creëren en daar tegenaan het folie nieten.

Ik lees op deze site dat dit soort folie met name wordt gebruikt in combinatie met glas- of steenwol. Mijn vragen zijn dus:

* Is alleen dit soort folie voldoende? of blijft glas-/steenwol de betere optie?
* Hoeveel laags is dan aan te raden? Ik lees hier over een R-waarde norm van 2,5, maar op de sites van de fabrikanten gaan sommige producten tot 6. Het hotel bevind zich op 1050 meter en kan in de winter behoorlijk koud worden.
* Is het dan nodig/aan te raden om ook nog direct onder het dakbeschot een dampwerende folie te plaatsen?

Dank!

Eric Pantekoek


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou een glaswol nemen van 150 of 200 dik. Goed tegen warmte, kou en geluid. Ergens nog even vragen of je kap het gewicht van alle bijkomende materialen kan hebben.
Die glaswol direct tegen het beschot, isolatie, damprem en een afwerklaag. Zitten er veel kieren in je dakbeschot zou deze eventueel dicht moeten maken. Kan er wind waaien door je glaswol isolatie verlaagd dat iets van zijn waarde.
Een tekening gemaakt hoe je de damprem moet uitvoeren. Als eerste plaats je die strook hout met de PE folie, op deze wijze is dat deel van je isolatie ook van een damprem voorzien. Plaats je eerste de isolatie kom je er niet meer bij om dat deel van je isolatie dampdicht te krijgen.
Ik zou dat met die lat rondom doen. Zodoende is de kopse kant van je isolatie ook dicht tegen lucht van binnen uit.
 

Kacheltje

  • #3
De norm is april jl. verhoogd naar 3,5 als je daar aan wil voldoen.
Dit is dan de Nederlandse norm, ik neem aan dat het hotel in een ander land staat.
 

Epantekoek

  • #4
Wgb,

Dank voor het antwoord.

Begrijp ik het nu goed dat u voorstelt om na de glaswol nog een andere isolatielaag toe te voegen? Welke?

Ik heb een enorme hekel aan glaswol (wie niet...) en kijk er niet naar uit om 40m2 te moeten verwerken.

Ik heb ergens gelezen dat 11-laags folie net zo goed isoleert als 200mm glaswol. Wat is daar (behalve de prijs) dan het nadeel van?

Ook, het kan hier nogal stormen en dan verschuiven er nogal eens leistenen. Als de glaswol dan direct tegen het beschot bevestigd is wordt dat nat en gaat rotten, toch?

Dank,

Eric Pantekoek
 

Geus

  • #5
Er wordt geen andere isolatielaag geadviseerd, maar glaswol met aan de binnenkant een dampdichte folie.
Er zijn verschillende "high-tech"-folies die claimen een hoge isolatiewaarde te hebben. Die claims worden echter zelden ondersteund door gedegen wetenschappelijke onderzoeken.
Dakbeschot en glaswol kan er wel tegen af en toe nat te worden, als het maar de gelegenheid krijgt te drogen. Dus af en toe vocht door kapotte leien is geen probleem, als het maar weer gerepareerd wordt.
Glaswol is geen pretje voor huid en luchtwegen, maar met voldoende bescherming is het wel te doen. Noodzakelijk kwaad. ;)
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
Epantekoek schreef:
Wgb,
Ook, het kan hier nogal stormen en dan verschuiven er nogal eens leistenen. Als de glaswol dan direct tegen het beschot bevestigd is wordt dat nat en gaat rotten, toch?
Als je wilt voorkomen dat je glaswol hierdoor nat wordt kan je tegen de binnenkant je dakschot dampopen folie nieten. Daarna je glaswol er tegenaan en dan je dampdichte folie.

Voordeel is ook dat je je glaswol dan beschermt tegen inwaaien (zoals Wgb dat juist vertelde).

Beste is natuurlijk dampopen folie aan de buitenkant van je dakschot maar dat wordt een tamelijk onhaalbare kaart als ik de foto's zo zie.
 

Epantekoek

  • #7
Als ik toch lekker eigenwijs ben :wink: en ik ga toch voor een alu-folie, moet ik dan toch een dampopen folie tegen het dakbeschot spijkeren, of is dat bij folie niet nodig?

Het gaat trouwens niet om 40M2, maar 200M2 te isoleren oppervlakte.... Vandaar mijn weerstand tegen glaswol... :(
 

Ferryv

  • #8
Ook ik ga mijn dak isoleren, wel met glaswol. Heb een aantal verschillende isolatietypen geprobeerd om te kijken wat het beste gaat (dak is ook bijna 200m2, maar met heel veel sparretjes in de weg..)
Er is tegenwoordig ook glaswol isolatie die eigenlijk niet of nauwelijks irriteert of stoft. (heb met blote armen en zonder handschoenen gewerkt; geen last gehad).
Er mogen hier geen namen genoemd worden maar een type aanduiding begint met natu.. en eindigt op ..oll

Wat betreft de lagen alu-isolatie: Bekijk goed of jouw uitgezochte type wel of niet gebruik maakt van vacuüm. Zo ja, bedenk dan hoe groot de kans is dat je de isolatie beschadigd. (Indien je de isolatie niet wegwerkt achter beplating is die kans best groot)
Ook zijn er folies waarbij ergens in het klein in het verwerkingsvoorschrift staat dat er een bepaalde spleet (die nauw luistert) voor en/of achter de folie moet zijn. Dit geeft erg veel werk. Lees dus van te voren heel goed de verwerkingsvoorschriften van datgene je wilt kopen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
In de praktijk blijkt, het is haast niet mogelijk om die aluminiumfolie overlappen absoluut dampdicht aan elkaar te krijgen. Er wordt vervolgens met de pet naar gegooid maar men beseft niet dat ze de voorbereiding aan het maken zijn voor een bouwdrama.
De voordelen van glas/steenwol zijn al genoemd. Ik zou dus platen nemen zonder alufolie en een PE damprem aanbrengen.
Je kan ook PIR/PUR of EPS nemen elk materiaal heeft zo zijn eigen behandeling en opbouw.
Hoe wou je met die alufolie isolatie :wink: de kopse kanten van de isolatie afwerken.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik heb met verschillende soorten isolatie gewerkt, ook die meerlaags alufol dekens, en ik vond ze niet makkelijk te verwerken. Lastig op maat te snijden en inderdaad lastig om naden goed sluitend te krijgen. Ik gebruik het alleen als ik geen ruimte heb om 120-150mm glaswol kwijt te kunnen.

De dampopenfolie is inderdaad bij alufol niet nodig.

Bovendien, en ik weet niet of je je daarin wel verdiept hebt, die alufol dekens zijn ontzettend duur. Glaswol is veel goedkoper. Zeker met dat aantal m2 die jij noemt kan dat behoorlijk aantikken.

Als je glaswol neemt in die wat hardere platen kan je dat prima op maat zagen en tussen je sporen klemmen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Je kan glaswol nemen met ecose. Die is minder irriterend. Of je kiest steenwol. Zelfde isolatiewaarde, ongeveer zelfde prijs. Voor al dit soort materialen zijn pbm's echter noodzakelijk (handschoenen, mondkapje, bril bij boven je hoofd werken).

Die folies werken heel anders dan conventionele isolatiematerialen. Er begint mondjesmaat wat meer info te komen vanuit de wetenschap. Of bijvoorbeeld de geclaimde R-waarde te vergelijken is.

Ik zou bij een hotel geen risico nemen door te gaan experimenteren. Isoleer zo dik mogelijk, dat verdiend zich snel terug. Zorg dat je een R-waarde van 5 haalt (die gaat in het bouwbesluit komen). Energieprijzen gaan de komende jaren steeds harder stijgen. Bouwen doe je voor langere tijd, dus om het betaalbaar te houden kan je bijna niet anders.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #12
Vergeet ook niet dat de wat hardere steen- en glaswolplaten makkelijk pas te maken zijn. Wat overmaat en je klemt het overal makkelijk tussen. daarnaast kun je het gewoon verwerken met een mes.

Gebruik de juiste beschermingsmiddelen en je zult ook van irritatie door de glaswol geen last hebben.
 

Kacheltje

  • #13
Glaswolplaten met een laagje glasvlies scheelt enorm op de iritatie en los komen van de vezels tijdens het verwerken. Steenwol is minder iriterend is mijn ervaring dan glaswol.

Over de geldende norm kunnen we weinig zeggen denk ik, het hotel staat zo te lezen in een ander land. Aangezien het koud is in de winter daar is een dikke jas wel aan te raden. :mrgreen:
 

Epantekoek

  • #14
Bedankt voor alle goede info! Topforum dit!

Ik stap dus af van de Alu-folie.

Ik begrijp dat iedereen glas- danwel steenwolPLATEN aanraadt. Tot nu toe heb ik in wanden en plafonds rollen gebruikt, want platen zijn hier een stuk minder makkelijk te krijgen.
Verdienen platen de voorkeur of maakt dat niet uit? Ik kan me voorstellen dat die makkelijker op maat te maken en tussen de balken te klemmen zijn, maar verder?

De diagonale balken zitten op afwisselende breedte (tussen de 80 en 120 cm van elkaar) Dat betekent dat ik de rollen/platen uiteraard op maat moet snijden. Ik heb begrepen dat het volledig afsluiten en dampdicht maken aan de binnenzijde erg belangrijk is.
Maar mag ik wél twee stroken naast elkaar plaatsen en met tape dichtplakken of moet er tussen twee diagonale balken altijd een plaat of rol uit één geheel worden geplaatst? In dat laatste geval heb ik uiteraard heel veel snijverlies.

Laatste vraag: In een van de reacties werd tussen neus en lippen door gezegd dat ik nog even moest laten controleren of the dakconstructie het gewicht van de isolatie wel aankan. Dat betekent hier ('t is frankrijk!) dat ik er een architect bij moet halen met alle kosten en problemen die vandien.
Ik begrijp dat het erg lastig is om op afstand hierover te adviseren, maar ik kan me niet voorstellen dat het gewicht een probleem kan vormen. De diagonale balken zijn ong. 150x200mm en zitten ong. op 1 meter van elkaar. Ze zijn niet aangetast door rot of worm. Op 1,5m van de nok bevindt zich een dwarsbalk tussen ieder paar balken aan weerszijde van het dak. Bij de aansluiting in de muur is er ook nog een extra balk die de diagonale balk naar de vloer loopt.

Ik sluit nog wat foto's bij ter verduidelijking.

Bedankt!

Eric


 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu