Tussenwand plaatsen met deurkozijn

Stevie_k

  • #1
Hi klussers! Ik ben al weken aan het uitzoeken hoe ik het beste een tussenwand met deur kan maken om een kamer te verdelen. Ik kwam ook een aantal bruikbare forum berichten tegen op dit forum, echter blijf ik met vragen zitten waar ik na een uren googelen nog geen antwoord op heb kunnen vinden....

Het is de eerste keer dat ik een wand ga maken en vooral het deurkozijn vind ik spannend. De deur wordt namelijk pas veel later geleverd; het moet dus in 1x goed.

De wanden wil ik maken met een combinatie van hout en gips. Ik heb ook veel gelezen over het gebruik van metal studs met gips, maar toch lijkt mij het werken met hout voor een beginnen iets toegankelijk (het hoeft namelijk niet snel). In de vloer zit vloerverwarmin; boren is de vloer is dus geen optie.

Waar ik tegenaan loop:

- Een standaard binnendeurkozijn is veelal geschikt voor wanddiktes van 70 of 90mm. Ik wil graag gips van 12,5mm gebruiken, echter is er niet een (standaard) maat dan geschikt voor de staanders / balken. Veelal wordt er (als ik het goed heb begrepen na uren googelen) veelal balken van 69 x 44mm gebruikt, maar met dan kom ik, samen met het gips uit op 94mm uit; 4mm teveel dus en dan past het deurkozijn niet meer lekker om de wand. Hoe kan ik dit slim oplossen? Ik zie namelijk nergens balken van 65cm dikte.

- De deur die we hebben besteld is 231.5cm hoog; dat is namelijk de hoogte van alle deuren in ons huis (nieuwbouw). Echter is de standaard deurkozijn ook 231.5cm hoog. En dat klinkt ok, maar de deur moet toch minstens 3 -4 cm vanaf de vloer hangen i.v.m. aanleg houten vloer en enige marge. Nu kan ik het deurkozijn wel 'zwevend' ophangen, maar dat lijkt mij qua afwerking niet echt mooi. Hoe kan ik dit slim oplossen?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Gewoon 10 mm gipsplaat gebruiken, bij normale omstandigheden is dat dik genoeg, dan passen de balken van 69 x 44 ook precies.
    De deur af hangen en later inkorten als de vloer erin ligt.
     

    Stevie_k

    • #3
    Dank voor je reactie!

    Je bedoelt 9,5mm dik? Maar, dan zou ik voor de stevigheid dus staanders om de 30cm moeten plaatsen ipv om de 60cm?

    De deur is aan alle zijdes max
    1cm in te korten, geeft ook weinig marges. Zijn de standaard deurkozijnen ook echt 231,5cm hoog? Ze houden daar geen rekening mee?
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Staanders op 60 cm plaatsen zou ik niet doen bij 9,5 mm dik gipsplaat, in een leefruimte ook niet bij 12,5 mm.

    Hebt u het deurkozijn opgemeten vanaf de dekvloer?
     

    Stevie_k

    • #5
    Gaat om een slaapkamer, maar 30cm is ook prima, hou wel van stevig muurtje dus dank voor je wijze raad.

    Ik ga qua meting inderdaad uit van de dekvloer.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #6
    De deur is aan alle zijdes max
    1cm in te korten, geeft ook weinig marges. Zijn de standaard deurkozijnen ook echt 231,5cm hoog? Ze houden daar geen rekening mee?
    Er hoeft rondom niets van de deur af, alleen aan de onderkant, waarom zou er aan de onderkant niet meer dan 1 cm af kunnen?
     

    Stevie_k

    • #7
    Heeft met het type deur te maken. Glas en smalle spijlen, heel mooi maar niet echt in te korten. Ik heb het even gecontroleerd, het is zelf maar 0,5cm inkortbaar.
     

    Stevie_k

    • #8
    Is het niet handiger als ik balkjes gebruik van 89 x 38; de sponning 90mm van het deurkozijn valt dan precies over het balkje. Monteer ik daar tegenaan het gips ipv eronder. In geval van 125mm dik gips wordt tevens het kozijn exact (89 + 25mm = 114mm en kozijn is 115mm, dus op 1mm na) zo dik als muur met gips; ik kan het kozijn dan mooi afwerken met een lat over de 'naad'.

    Briljant? Of toch niet?

    En die standaard kozijnen 'schijnen' 2,5cm marge te hebben voor tochtdorpel; dus er zou dus ruimte zijn van 231,5 + 2,5cm; dat precies genoeg. Echter las ik weer ergens dat die marge in geval van 231,5mm deur er weer niet is. Enfin, ik ga het uitzoeken.
     

    Stevie_k

    • #9
    Zojuist Bauhaus weer even opgezocht en kozijn opgemeten: er is maar liefst 4 - 5cm marge. Voldoende dus (las hier op forum dat iemand die marge niet had en tevens is de exacte lengte van het kozijn nergens te vinden...).Probleem opgelost!
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #10
    Als je de muur aan beide zijdes bezet met gips platen, zorg dan wel dat de naden een halve plaat verspringen.
    Dus bv begin je aan 1 kant met een hele plaat, begin dan aan de andere kant met een halve plaat.
    Zo wordt de muur het stevigst.
     

    Stevie_k

    • #11
    Ah! Goed dat je het zegt! Ik las ergens anders ook die tip, maar begreep niet wat ze bedoelde. Dankzij jou nu wel :).

    Plafond is 2.62m hoog. Ik gebruik dus hele gipsplaten van 2.60m.
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #12
    Dit is een voorbeeld afbeelding, die ook op klusidee staat.
    Alleen worden daar dubbele gipsplaten gebruikt, maar het principe van de platen laten verspringen is hetzelfde.

     

    Stevie_k

    • #13
    Oohhh zo! Ik snap het nu pas superslim, goede tip! Thx!
     

    Stevie_k

    • #14
    Ik ben aardig op weg inmiddels! Ik vraag mij alleen nog iets af. Het houten framewerk, moet ik daarmee ook rekening houden met uitzetten en krimpen van het hout? De staanders plaats ik nu strak tussen de liggers, maar mocht het gaan uitzetten dan zou je denken dat de boel krom trekt en je gipsplaten eruit knallen. Echter lees en zie ik nergens iemand die daar rekening mee houdt.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #15
    Het is binnen, dus droog. Het hout zal over langere tijd eerder krimpen dan uitzetten. De gipsplaten zorgen juist voor de stabiliteit.
     

    Stevie_k

    • #16
    Klopt, lekker droog! Wordt zelfs van onderen verwarmd door vloerverwarming. Maar ik zet het er nu straks in dat ik mij afvroeg of dat wel handig is. Thx voor je reactie! :)
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #17
    Ik ben het niet met Peter eens dat verspringen de juiste methode is je maakt het jezelf dan alleen maar moelijker


    Het is praktischer om aan beide kanten de zelfde verdeling aan te houden.
    Omdat je de staanders niet om de 30 moet zetten maar ongeveer om de 30 zodanig dat er bij de naad altijd hout zit.
    meet de breedte van je platen goed na voordat je de staanders plaatst.

    qua stevigheid heeft verspringen geen invloed bij enkele lagen gisplaat
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #18
    Stevie_k schreef:
    Plafond is 2.62m hoog. Ik gebruik dus hele gipsplaten van 2.60m.
    Hoe ga je de naad van 2cm afwerken? :denk:

    Als je afgeschuinde gipsplaten gebruikt, moet je ze wel laten verspringen, anders druk je de bovenste plaat krom de afgeschuinde kant in.
     

    Stevie_k

    • #19
    Komt nog een vloer in, 1,5cm en uiteraard een plintje. Snap je opmerking over krom drukken plaat niet echt :) ? Ik heb iig de eerste zijde van de wand dicht, ging prima :).
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #20
    De opmerking van ijkenhout gaat over een dubbele laag gips per kant

    je hebt platen waarvan de kanten over een cm of 5 dunner zijn
    om ruimte te bieden aan een glasvezel bandje dat je afwerkt met gips
    zodat er een strak naadloos geheel ontstaat
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu