Tengels vochtbestendig maken

JaapKorteweg

  • #1
Binnenkort wordt bij ons appartementencomplex onderhoud uitgevoerd. Een aantal betonnen buitenmuren worden voorzien van Trespa platen op een verticaal houten tengelwerk.
De horizontale naden ( 1 cm) van de platen blijven open voor ventilatie.

Nu is er een vraag of door condensatie of inregening er een vochtprobleem kan ontstaan. Ik verwacht dat er water tussen de betonnen muren en de houten tengels terecht kan komen en blijven staan.

In de opdracht naar het bedrijf dat de klus doet is al vermeld dat de tengels in de grondverf gezet moeten worden, maar is dat voldoende? Zijn er betere manieren om de tengels tegen vocht te beschermen?

Alternatief dacht ik de tengels op een soort grote kunststof 'carosserieringen' te monteren, zodat er een millimeter of twee speling zit tussen de tengels en het beton, zodat er minder contact tussen hout en water is.

- Hoe bescherm ik het hout beter tegen water dan met grondverf?
- Is het nodig om de tengels los van de muur te monteren, of helpt dat niets?
- Durft iemand iets te zeggen over de levensduur als het hout regelmatig nat wordt?

Alvast bedankt!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat een rol speelt hoeveel warmte gaat er door die betonnenmuur van binnen naar buiten. De dikte en de afwerking aan de binnenzijde speelt ook een rol.
Als deze actie is bedoeld om de beton droger te houden of de appartementen een fraaier uiterlijk te geven zou ik me geen zorgen maken.
Belangrijk is dat het achter de trespa kan ventileren, dacht ik.
 

JaapKorteweg

  • #3
Warmtetransport of isolatie is geen punt. Het zijn vrijstaande betonnen muren, aan beide kanten buitenlucht. De gedeeltes van de gevel waar wel woonruimte achter zit zijn al geïsoleerd en van een ander soort beplating voorzien.
Het beton hoeft dus niet droger, maar ik wil voorkomen dat de tengels beginnen te rotten, en de platen binnen 10 jaar van de gevel af waaien. :)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb geen idee inhoeverre gegrond langer mee gaat als onbehandeld.
Zou ik het bij me zelf maken, en was nog 30 j., zou ik de raggels twee keer lakken. :wink:
Je kan dan beter de trespa dusdanig laten plaatsen dat er geen inregening op het raggelwerk kan ontstaan. Als je vermoed dat er toch water op de beton kan komen zijn die kunststof ringen een slim idee.
Het ontstaan van condens is minimaal. Dacht ik. Alles wat je doet in het creëren van meer ventilatie is een plus.
Misschien een ander maar volgens mij gaat dit hout levenslang mee. :wink:
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #5
De ventilatie achter HPL moet volgens de voorschriften minimaal 30 mm bedragen.
De houthandels hebben daar voor speciale ventilatie regels ontwikkeld.
Deze regels zijn geimpregneerd en gaan stukken langer mee dan gewone regels die geverft zijn.
Ze zijn op een speciale mannier geschaafd en gevreesd zodat de regel maar 30% van het oppervlak de ondergrond raakt.
Daarnaast is het belangrijk dat er BOSTIC band achter de aanzettingen vertikaal komt.
Deze band houd nat worden van de regels tegen.
Zo zien ze er ongeveer uit.kon niet een exact plaatje vinden

 

JaapKorteweg

  • #6
Die gefreesde tengels moet ik eens naar kijken. Zal wel duurder zijn dan gewone vuren tengels, maar aan de andere kant hoeven ze ze dan niet meer in de grondverf te zetten. Bedankt voor de tip.
Er komt inderdaad een rubber strip achter de vertical naden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Uit je verhaal begrijp ik dat de raggels verticaal worden geplaatst. Dus waarom deze dure houten profielen gebruiken. Wordt de trespa gelijmd of geschroefd.
 

JaapKorteweg

  • #8
Nou, verticaal ...

Ik noem het gemakshalve verticaal, maar het is de bedoeling dat de panelen scheef komen te hangen, dat is het gebouw ook. De tengels komen 12 graden uit het lood te hangen.
Omdat ze scheef staan vangen ze meer op van het eventueel langs het beton aflopend regenwater. Het probleem werd op tafel gelegd door iemand van het bouwbedrijf. Ik probeer nu te bepalen hoe groot het probleem nou eigenlijk is, en of, en zo ja wat, we er iets tegen moeten doen.

De panelen worden geschroefd op tengels van 34 mm, met een afdichtstrip er tussen. Alleen de horizontale voegen daar kan dus water naar binnen.
Zorgen dat er geen inregening plaats kan vinden zou mooi zijn, maar ik zie niet hoe je dat zou moeten bereiken zonder dat dat ten koste gaat van de ventilatie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Nou ik ben het spoor bijster. :P Gemakshalve een foto schets in Paint. :wink:
Dan toch maar de profielen speciaal door de houthandels ontwikkeld.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #10
Deze profielen kun je prima ook horizontaal gebruiken.
Daar zijn deze namelijk speciaal voor ontwikkeld.
Het fototje wat ik geplaatst heb is vergelijkbaar.
Maar die ik bedoel die ventileren nog beter.
Het bouwbedrijf kan ze bij de grotere houthandels verkrijgen.
En waar ik ze kocht is een landelijk opererend bedrijf.
Wij gebruikten ze achter de HPL en ook achter de multypaint en alle houten buitenbekledingen.
 

JaapKorteweg

  • #11
Wgb schreef:
Nou ik ben het spoor bijster. :P
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend van mijn woorden. :)
Een met photoshop bewerkte foto van het gebouw.


De Trespa panelen komen dus tegen de betonnen tussenmuren. Die muren staan 12 graden achterover. De vloeren niet. :wink:

Ik ben op zoek geweest naar de geprofileerde tengels. Kant en klaar nog niets gevonden, maar het kan natuurlijk wel gemaakt worden.
Met ringen gaat het ook. Kunstof ringen in een grote maat zijn erg duur, carrosserieringen M20 hebben een buitendiameter van 60 mm en zijn 4 mm dik. Dat lijkt me een werkbare oplossing.
 

Tiho

  • #12
Een gegalvaniseerd stalen ring heb je het nu dus over?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Wat een mooi complex is dit. Daar is over nagedacht.

Maar om dan later tegen een aannemer te zeggen je moet er kunststof ringen tussen leggen, dat zal niet meer lukken. Ook twee keer lakken. :lol: :lol: :lol:
Plaatjes kunnen heel belangrijk zijn als ik mijn antwoorden nog eens terug lees. :lol:
De rechthoekige platen, althans op deze foto, worden rechtop of waterpas geplaatst. U heeft het over 12 graden worden de platen onder dezelfde helling als die van de betonplaten geplaatst.
Hoe worden de platen bevestigd schroeven of lijmen.
Ik vraag me af of hout wel het juiste materiaal is. Het moet in dit geval wel heel erg lang 60 jaar of nog langer meegaan.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #14
Ik denk dat het witte gedeelte buitengevelisolatie is.
De HPL platen zitten terplaatste van de balkons achter en voor.
Voor het plaatsen op deze manier is de geventileerde regel die ik bedoel uitermate geschikt.

Zie maar even in je PB waar je informatie op kan vragen over de ventilatie regel.
 

JaapKorteweg

  • #15
Tiho: Inderdaad. Door de tengels 4 mm (de dikte van de ring) van het beton af te monteren hoop ik voldoende ventilatie achter de tengels te hebben, en zo houtrot te voorkomen.
Gegalvaniseerde stalen ringen zouden volgens mij lang genoeg mee moeten kunnen, maar als ze roesten is dat ook nog niet direct een probleem.

Wgb: De panelen zitten er nog niet tegen he, alles is nog mogelijk, ringen, ventilatieregels, lakken, zelfs borduurwerk. :wink:
Op dit moment is het beton geschilderd met een coating, maar die is vervaald, en bij regen komen er op veel plekken grote waterblaren waar de coating heeft losgelaten.
Repareren en overschilderen kan, maar dat zou dan elke 10 tot 15 jaar moeten gebeuren. Een aanzienlijk gedeelte van de kosten van een schilderbeurt bestaan uit steigerkosten (ong. 40.000 euro). We hopen met de Trespa platen het interval tussen de onderhoudsbeurten veel groter te maken, zodat we minder van die steigerkosten hebben.
Ik schat (hoop) dat de beplating zo'n 30 jaar mee kan. Het tengelwerk moet het tenminste zo lang uithouden. Veel langer lijkt me niet zinvol omdat er over dertig jaar waarschijnlijk heel andere materialen op de markt zijn, met andere bevestigingsmethoden, en de tengels dan dus sowieso vervangen worden.
Over de platen, ja ze hangen inderdaad scheef. De grijze tussenstukken staan verticaal, de randen van de betonmuren staan scheef, net als de daklijn en de kleine ramen in de zijgevel. Het gebouw wordt hier ook wel de toren van Pisa genoemd.
Ik heb een paar van dit soort "foto's" gemaakt, met verschillende plaatmaten, zowel met de platen verticaal uitgelijnd als met de platen scheef zoals op deze foto. Dat laatste moet het worden.
De platen worden geschroefd. Trespa levert schroeven in dezelfde kleur als de platen.

Rene: Dank voor je PB.
Ik ga beide opties voorleggen aan de aannemer en de opzichter die de VvE ingehuurd heeft. Geventileerde regels lijken me de mooiste optie. Eventuele meerkosten van de regels worden hopelijk een beetje gecompenseerd doordat ze niet meer in de grondverf gezet hoeven te worden.

Overigens beide erg bedankt voor het meedenken en de ideeën en tips en oplossingen tot nu toe. :prima:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #16
Je moet ook geen ringen gebruiken maar gewoon een kunststof vulplaatje.

tengels vind ik overigens wat mager bij dergelijke grote vlakken.
daar komt een behoorlijke windlast tegen aan.
 

Tiho

  • #17
En wat nu als het er over dertig jaar af moet en er zitten allemaal roestvlekken in de muur? Idd gewoon kunsstof. Dit kun je ook in lengtes krijgen en dan op de gewenste lengte afzagen.
 

JaapKorteweg

  • #18
De orginele betonmuur is sowieso niet toonbaar meer, dus als daar (nog meer) roestvlekken in zitten is dat niet een drama. Aan de andere kant zijn kunststof vulplaatjes ook een goede oplossing en goedkoper dan kunststof ringen.
Die kan dus ook mee als optie, bedankt.

Voor wat betreft de windlast, de montagemethode met tengels is precies volgens de instructies van de fabrikant, met de door hun gespecificeerde houtmaten. Ik ga er van uit dat het dan voldoende stevig is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu