Taatsdeur schanier vastlassen of niet?

Hallo, Ik ben een stalen taatsdeur aan het maken en zit te prakiseren hoe ik het schanier het beste kan monteren.

Kan ik het niet gewoon vastlassen en weer mooi vlakslijpen? Dan haal ik natuurlijk eerst nog dat RVS beugeltje eraf, maar dan kan ik daarna die koker aan de overige delen lassen.

Ik ben een beetje bang dat eventuele kunststof onderdelen wegsmelten. Weet iemand of er kunststof in zo'n scharnier zit?

signal-2025-01-02-000612_002.jpeg
 
Stel dat je scharnier een keer stuk gaat dan heb je een probleem, dus vooral niet vastlassen lijkt me.
Wat ik meestal deed bij het inbouwen in metalen deuren was een strip binnenin de koker vastlassen zodat je apparatuur (in mijn geval een elektrische sluitplaat) er mooi vlak in kon gaan monteren en vastschroeven en later ook eenvoudig kon vervangen.
 
Hoe kan ik nu handig een verdieping in het staal maken zodat de RVS beugel mooi vlak verzonken komt te liggen? Als ik het gewoon ga uitslijpen en weer vastlassen wordt het scheef en niet op de juiste diepte ben ik bang.

(Uiteindelijk komt er ook nog een heel dun rechthoekig afwerkplaatje over, dus het hoeft
signal-2025-01-07-172307_002.jpeg
signal-2025-01-07-172307_003.jpeg
signal-2025-01-07-172307.jpeg
niet mooi rond)
 
@Sander hop profiel 2mm en die koker is 3mm dik. Dat had idd ook 2mm kunnen zijn, maar ik dacht dat ik met 3mm die bevestigingbeugel van ook 3mm makkelijker kon verdiepen, maar dan bleek niet makkelijker.
 
Eigenlijk zou je er stipjes of kokers erin moeten maken. En die dranger uitsparen en ook het ronde deel. Dan komt het gelijk met het frame. En dat kun je gewoon vast bouten.

Om die kokers in koker vast te maken kun je eventueel gaatjes boren en als de koker erin zit weer dicht hechten.

Ik zou het op een grote las tafel doen zodat je goed kan inklemmen
 
Hoe ik het dus altijd doe als ik een elektrische sluitplaat in een metalen of aluminium kozijn moet monteren
sluitplaat in deurpost monteren.jpg

dus een paar stevige strips binnenin de koker van het kozijn monteren zodat je de dikte van het kozijn hebt om iets vlak in te bouwen.
Deze strips zet je dus wat hoger vast met wat schroeven of je boort gaten waardoor je ze vast kunt lassen (de oranje gaten)
Het voordeel is dat je dan geen lasnaad bij de opening zelf hebt en je dus ook mooi strak kunt werken zonder grote naden.
 
Klopt dat noemen ze idd. proplassen of gatlassen en is qua sterkte vergelijkbaar met puntlassen of bouten.
Wij komen echter vaak bestaande situaties tegen en om schilderwerk te voorkomen gebruiken we dan schroeven waarbij we schroefdraad in de onderliggende plaat hebben getapt en dan boutjes met verzonken kop gebruiken zodat het er netjes uit komt te zien.
Moet er toch geschilderd worden dan gaten boren of sleuven zagen, plaatje er onder goed vastklemmen en dan eerst door en door vastlassen, nog een keer een platte las er overheen, glad afwerken en in de primer zetten zodat de schilder het later verder af kan werken.
 
Nog een kleine complicatie; dat RVS beugeltje is 3mm dik, maar het profiel waar die vlak mee moet komen is 2mm dik. Hoe krijg ik ze dan toch handig vlak?
 
Heeft u uberhout wel eens gelast, of aan metaal bewerking gedaan?
Denk dat het mooiste is om er een stripje van 1mm er tussen te doen.

Ik zou de boel vast tiggen en geen electrode of mig gebruiken
 
Ik zou dan een strip van 3 of 4mm dik nemen, daar 1mm afslijpen (mooier is nog om dit te frezen) en het dikke deel binnenin de koker maken.
Heb je geen metaalfrees ter beschikking dan volstaat voor dit soort eenvoudig werk een goede kolomboor (mag geen speling in zitten) waar je een metaalfrees in klemt in combinatie met een kruistafel ook.

Een tig lasapparaat staat hier nog op het verlanglijstje (vooral om beter aluminium te lassen) dus vooralsnog gebruik ik een MIG apparaat en als je een beetje kunt lassen dan lukt het daar ook prima mee. Je moet dan alleen wel de verschillende soorten lasnaden onder de knie hebben maar gelukkig heb ik dan oom Nanno die ik even kan bellen met welke las ik het beste in die situatie kan gaan maken en hoe ik die dan ook werkelijk moet maken.
 
Laatst bewerkt:
@Sander 1972 Amper! dit is mijn 2e projectje. Een aantal jaar geleden op een paar zaterdagmiddagen een cursus tig lassen gedaan. En toen vrij snel een tig apparaat aangeschaft precies voor projectjes als deze. Dus ja, nog een hoop te leren.

1 mm dik staal is wel handig om te hebben, maar heb ik momenteel niet. Dan ga ik voor de optie van @Gerrit B.
 
Zonder een freesbank en een goede grote las tafel en gereedschap om de boel te richten. Is het eigenlijk zonde van je tijd en geld om dit te maken.
En ik denk dat die straks te zwaar wordt met alles wat er nog aan toegevoegd wordt. Maar ik heb geen berekening.
 
@Sander 1972 bedankt voor je motiverende toevoeging. Ik vind het echter niet zonde van m'n geld en m'n tijd. Op foto 1 zie een opspan plaat waarmee ik prima haakse en vlakke hoeken kan lassen. de totale staal bestelling was 35kg met daarin ca. 5% materiaal voor een andere klein projectje. Daar komen alleen nog 3 6mm glasplaten bij. Valt allemaal wel mee dus.
 
Zonder een goede las tafel zou ik er niet aan beginnen. Waar je eerst het hele kozijn oplegt, alles haaks gaat leggen. Meten of die kruis links ook haaks. Vervolgens goed vast klemmen nogmaals nameten, alles hechten (dus niet aflassen) Andere zijde ook, weer nameten en controleren of alles ook vlak is. Ver volgens netjes lassen en zorgen dat je er niet teveel hitte in brengt.

O'ja van te voren de slotkast uit freesen.

Maar ik zou het knap vinden als je het lukt op jou manier. Ik zou er zelf niet aan beginnen als ik de spullen niet heb
 
Slotkast in een taatsdeur?
Meestal zit er toch alleen maar een greep op de deur om vieze vingers op de ruiten te voorkomen?
Het toegepaste scharnier zorgt er toch voor dat de deur of 90 graden open blijft staan of achter je weer dicht loopt?
Wat we wel bij een klant op zo'n deur hebben gemaakt was een elektrosluiting zodat de hond bij ingeschakelde beveiliging de deur naar de kamer niet open kon duwen en daar alarmen veroorzaken.
Later werd dat slot hoofdzakelijk gebruikt om te voorkomen dat een indringer vanuit de hal zo maar door kon lopen naar de slaapkamers, maar daarbij is het slot juist in het kozijn gemonteerd en was er alleen maar een sluitplaat met magneet wat op de deur is gekomen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan