Storing Vaillant cv-ketel type vcw-nl-182

Tonw

  • #1
Ik heb een probleem met mijn cv-ketel. Ik ben een klein beetje technisch maar absoluut geen cv-specialist. Daarom graag de hulp van een collega-monteur op het cv-gebied.

Het probleem is als volgt te omschrijven:

In deze ketel zit een soort membraanklep met stuurleidingen.
Die klep regelt het warmwater-bedrijf en radiator-bedrijf.
Uit die klep komt een regelstift die twee microswitches bedient.
Die stift loopt (vooral als het systeem koud is) niet geheel terug waardoor de micro-switch voor Radiator-bedrijf net niet inkomt.

Als je je dan met de hand de stift een beetje naar binnen drukt springt de verwarming aan en gaat het soms weer een tijdje goed.
Ik heb het stelschroefje van de bewuste micro-switch al een beetje versteld. Dat helpt niet echt.

Ik heb ook gekeken of de regelaar (waar de stuurleidingen vandaan komen) goed werkt.
Die regelaar heb ik ook met de hand bediend.
Als ik dat doe gaat de regelstift met de twee micro-switches goed en snel naar de warmwaterstand en weer terug naar de radiatorstand.

Alleen de laatste millimeter richting warmwaterstand kruipt de regelstift heel traag terug in het membraanventiel.
Met als gevolg dat soms de micro-switch wel wordt bediend en soms niet.
Als de stift niet helemaal terug is gekomen geeft dat ook nog een hinderlijk piep geluid (lijkt op zo'n snijdend geluid van het water).

Waar moet ik het zoeken?

Is de binnenkant van wat ik maar even noem de Membraanklep aangetast door kalkafzetting en loopt om die reden de regelstift zo traag terug?

Zijn de stuurluchtleidingen verstopt (althans de leiding die de klep moet terugdrukken)?

Kan het nog wat anders zijn?

Als ik tot demontage over ga over welke materialen (bijv. pakkingen) moet ik dan beschikken om er zeker van te zijn dat ik tijdens de job niet moet gaan zoeken naar een leverancier voor onderdelen?

Ik wacht met belangstelling op een reactie die mij verder helpt.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #2
Ton!

Die stuurleidingen komen inderdaad uit het zwarte kastje, deze wordt na warmwater vraag terug getrokken door een veertje .alleen bij jou gebeurd dit soms net/niet helemaal.

Dus dat veertje vervangen en/of zie dat je hem voor nood strakker aangespannen krijgt (haak het uiteinde los en haak hem iets verder aan een stuurleiding of zo.

Het zit hem dus in dat terugtrekken, doe je best .
 

Tonw

  • #3
In mijn eerdere verhaal schreef ik in de 6e alinea:
"Alleen in de laatste millimeter richting warm water" dit moet zijn "in de laatste millimeter richting vraag om radiator-verwarming"

Sorry
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #4
Jaja, dat wist ik.. volg mijn verhaal dus .

Dus niet rechts bij die wissel klep stellen of zoeken, maar bij dat zwarte ding voor/midden onder, daar achter zit dat veertje...
 

Tonw

  • #5
Ik heb het veertje gespannen. helaas zonder resultaat. Ik was in mijn uitleg de eerste keer niet erg duidelijk. Heb je nog een andere sugestie?
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #6
Als dat niet helpt,dan die stuurleidingen doorblazen (schoonmaken), de wisseling vind plaats door deze stuurleidingen middels de pompdruk.

Uiterste geval kan je opvoerdruk van je pomp te laag zijn.

Begin bij het begin dus.
 

Tonw

  • #7
Bedankt, ga ik doen na de kerst, probleem is nu nog te behappen, ben effe te onzeker zonder rugdekking van een specialist in de buurt voor het geval als het uit de hand mocht lopen.

Ik laat in ieder geval weten wat het was.
Nogmaals mijn dank
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #8
Met het omschakelventiel kun je blijven klooien, maar 't komt toch iedere keer op hetzelfde neer, dat hij niet omschakelt.
De enige echte goede oplossing is het omschakelventiel vervangen.

Dingetje kost ergens rond de 50 euri's, dus dat valt wel mee.
Vaillant artnr: 012646

Suc6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu