Spouwmuur isolatie combineren met houtvezel isolatie binnenkant

We zijn bezig met het verduurzamen van ons huis uit 1925. De buitenmuren hebben een spouw van ±6cm, zonder isolatie. Bij ons onderzoek naar de mogelijkheden van het isoleren van de buitenmuren horen we veel verschillende en tegenstrijdige meningen.

Ik zie zelf drie opties:
  1. Alleen spouwmuur isolatie (EPS parels). Rc waarde van 2.4, niet geweldig, maar beter dan niets. Volgens Ubakus is er wel condensvorming aan de binnenkant van het buitenblad van de spouw (vormt dit een probleem?). Zonder de OSB laag zou er overigens nog veel meer condens zijn..
    alleen-spouw.png



  2. Alleen isoleren van binnenuit, met 10cm houtvezel (Steicoflex), spouwmuur leeg en geventileerd houden. Rc waarde 2.7, geen condensvorming.
    alleen-binnenuit.png



  3. Optie 1 en 2 combineren: spouwmuur isolatie (EPS parels) én 10cm houtvezel isolatie aan de binnenkant. Rc waarde 4.7. Iedereen aan wie ik deze optie voorleg roept direct: dubbele isolatie, nooit doen! Toch lijkt er in Ubakus nergens condens te vormen. Houdt Ubakus hier geen rekening met dingen die in de praktijk een probleem geven, of is "nooit dubbele isolatie doen" te kort door de bocht?
    spouw-en-binnen.png


Nog een beetje context:
  • De houtvloer en kruipruimte er onder wordt vervangen voor een geisoleerde betonvloer, zonder kruipruimte.
  • Kozijnen en glas zijn door de vorige eigenaar vervangen voor kunststof en HR++ glas
  • Plafond van de begane grond heeft houten balken en planken.
  • De afwerking van de muren aan de binnenkant moet nog gedaan worden. We kunnen ongeveer 15cm "opofferen" voor eventuele isolatie aan de binnenkant.


Ik ben benieuwd of jullie kunnen helpen om een verstandige keuze te maken.
 
Hoi, start Ubakus nog een keer op en maak van de spouw Stilstaande lucht.
Zonder de OSB laag zou er overigens nog veel meer condens zijn..
Dat komt omdat OSB3 dampdichter is dan de stenen. Voor de lol maak je even de spouw geventileerd met buiten lucht of sterk geventileerd.
 
Hoi, start Ubakus nog een keer op en maak van de spouw Stilstaande lucht.
Dan ziet het er qua isolatiewaarde weer wat beter uit inderdaad. Rc 3.0 tov 2.7. Om het niet geventileerd te maken zou ik de roosters in het buitenblad moeten dichtmetselen lijkt me, net als wanneer er EPS korrels ingeblazen worden. Is dat handig als er verder geen isolatie in de spouw komt?
alleen-binnenuit-niet-geventileerd.png


En daarna is natuurlijk de vraag of het de moeite / geld waard is om de spouw nog te isoleren voor Rc 3.0 -> 4.7

Dat komt omdat OSB3 dampdichter is dan de stenen.
Weer wat geleerd! 👍
 
Spouw gewoon geventileerd laten en indien je een hogere isolatiewaarde wilt bereiken, meer of betere isolatie aan de binnenkant.
Stilstaande lucht bereik je toch niet in de spouw bij een oud huis.
 
uit de beginvraag
1. dat beetje condens is niet erg, alle waarden staan in het groen.
Waarom daar de opbouw met hout en gips, dat kost je 5 cm, dat is best veel. Die 4 cm zou je (deels) nog kunnen vullen met een folie isolatie. Dan gaat je isolatiewaarde omhoog.
(lees nu verder en 5cm is weinig bij de andere opties)

2. wil je perse houtvezel gebruiken? Idealistisch is het een prima materiaal, maar je maakt het jezelf wel lastig.
Het kan dunner en makkelijk met minder milieuvriendelijke materialen. Dan kan je wel de eps parels weglaten, dus vaak weer een klein rampje veroorzaken doordat spouwmuren aan de bovenkant vaak open zijn en er nog jaren parels in de omgeving te vinden zullen zijn.

3. hoeft geen probleem te zijn, daarvoor hebben we Ubakus.
Een probleem kan langzame droging naar slagregen zijn, maar dat is bij alleen spouwisolatie ook.
Muren impregneren is dan een mogelijkheid.

Zijn de buitenmuren wel dampopen? Zit er bijvoorbeeld al >50 jaar witte verf op de muren, dan houd Ubakus daar geen rekening mee. (kan je wel toevoegen) Dan de spouwmuren leeg laten en ventileren.
 
1. dat beetje condens is niet erg, alle waarden staan in het groen.
Waarom daar de opbouw met hout en gips, dat kost je 5 cm, dat is best veel.
Ja nu ik het zo nog eens bekijk dan zou ik in plaats van voorzetwanden ook gewoon direct op de muur kunnen stuccen.

2. wil je perse houtvezel gebruiken? Idealistisch is het een prima materiaal, maar je maakt het jezelf wel lastig.
Het kan dunner en makkelijk met minder milieuvriendelijke materialen. Dan kan je wel de eps parels weglaten, dus vaak weer een klein rampje veroorzaken doordat spouwmuren aan de bovenkant vaak open zijn en er nog jaren parels in de omgeving te vinden zullen zijn.
Ach perse niet, maar het leek me een interessante optie. Milieuvriendelijk spreekt me zeker aan, maar is geen absolute must. Het verhaal over faseverschuiving en het idee dat het een beetje kan ademen in plaats van de boel helemaal opsluit leek me ook wel wat.

3. hoeft geen probleem te zijn, daarvoor hebben we Ubakus.
Mijn idee bij de combinatie was dat het door de 'ademende' isolatie binnen, vocht minder snel een probleem zou gaan vormen. Ook als de klimaatfolie misschien niet optimaal verwerkt wordt. Maar misschien klopt deze redenering niet?

Een probleem kan langzame droging naar slagregen zijn, maar dat is bij alleen spouwisolatie ook.
Muren impregneren is dan een mogelijkheid.

Zijn de buitenmuren wel dampopen? Zit er bijvoorbeeld al >50 jaar witte verf op de muren, dan houd Ubakus daar geen rekening mee. (kan je wel toevoegen)
De bakstenen zijn niet geschilderd, dus dampopen. Voor zover ik heb kunnen zien is de muur goed waterdicht. De voegen zijn op de weer- en waterkant wel van mindere kwaliteit, dus misschien dat dit op termijn een issue gaat vormen.
 
Een r.c. van 2,4 voor de muren is zo slecht niet hoor.
Ter vergelijking. Hr++ glas zit tussen de 0,8 en 1,0
Als je redelijk wat glas hebt zal de totale waarde van de muur nooit heel hoog worden.

Let met alleen isolatie aan de binnen op met details.
Balken die in de binnenmuur hangen,
isolatie tussen de verdiepingen,
binnenmuren die aansluiten op de buitenmuren.
Allemaal potentiele koudebruggen, waarvan sommige groot kunnen zijn.

Dan kan het mogelijk beter zijn om met hetzelfde budget andere dingen te doen, zoals extra zonnepanelen zodat er in de winter ook nog een beetje opbrengst is. Of zonne collectoren met een zeer groot buffervat.

Ofwel: veel opties.

ps. met faseverschuiving ben ik een beetje klaar. Ik heb nu een voorbeeld van 2 bijna gelijke huizen waarbij één het dak met PIR en één met steenwol gedaan is, beide een Rc van meer dan 4,5. (de steenwol laag is een stuk dikker)
Over opwarming hoor ik niks, daar zal vast een verschil zijn, maar het huis met steenwol klaagt dat het na een paar warme dagen nog dagen te warm blijft van binnen terwijl die met pir alweer een stuk koeler is.
Als iemand zegt dat dit niet kan kloppen, dan zie ik graag een lange termijn praktijk test.

pps. in de simulatie sluiten de staanders niet aan op de muur, is dat echt het plan? Dus met afstandhouders en isolatie tussen de staanders en de muur?
Als de staanders in de praktijk direct tegen de muur komen, dan kost dat iets isolatiewaarde. (neem de staanders maar eens van dezelfde dikte als van de isolatie)

Dampopen en ademend isoleren klinkt goed en ik ben daar ook helemaal voor, maar in deze simulatie zit er klimaatfolie (of een andere folie) en OSB. Dan is er weinig dampopen of ademend aan.

Een manier om snel en niet te dik aan de binnenkant te isoleren is bijvoorbeeld:
8cm PIR direct op de muur met lijmkit of lijmpur en daar direct 12,5mm gipsplaat tegenaan.
Daar kunnen niet zomaar zware dingen aan hangen, maar een flink schilderij kan gewoon.

beetje lang verhaal geworden en vast nog veel vergeten..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan