Soepel draad, niet solderen; wat dan wel?

Stefan2m

  • #1
Goedenavond,
Mijn vraag gaat over fasedraden komende van een stator op weg naar een gelijkrichter op een motorfiets... ik snap dat het hier geen voertuigelectronica forum betreft, maar gezien de vraag in algemene zin over het maken van een verbinding gaat en niet inhoudelijk ingaat op voertuigelectronica hoop dat ik alsnog gebruik mag maken van de expertise op dit forum...

Ik wil een stekkerverbinding verwijderen die veel problemen veroorzaakt, een populaire oplossing is om de stekker er simpelweg tussenuit te knippen en de draden aan elkaar te solderen... en ik weet niet beter dan dat men soepele draden eigenlijk niet aan elkaar moet solderen, ivm het risico op breuk na het vertinde deel door het bewegen/trillen/etc. Dus ik ben op zoek naar de juiste (of in ieder geval een betere) oplossing om ze met elkaar te verbinden.
Is het te simpel om de vlakstekers uit de stekker te halen, in elkaar te schuiven, en dan die aan elkaar solderen? (uiteraard netjes een stuk krimpkous over de verbinding)

EFD018AC-194C-41A0-B8B5-303788583843.jpeg 71A19409-DA11-4452-9A95-823F57125CA5.jpeg B6F0AA6D-F86F-4EA1-8DD1-139A72CD261C.jpeg E3953C2C-2120-41AD-ACE1-4CD2211C537B.jpeg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Je hebt daar krimpverbindingen voor.
Type.doorverbinder.
 
  • Like
Waarderingen: Stefan2m en XanderH

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
1612686522798.png
 
  • Like
Waarderingen: Stefan2m en XanderH

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Als deze verbinding niet meer los hoeft dan zou ik altijd solderen en daar krimpkous omheen doen.
Ik soldeer al tientallen jaren, ook bij auto's en motoren en heb nog nooit problemen gehad met mijn
soldeerverbindingen.
 
  • Like
Waarderingen: E-Technicus netbeheerder., Stefan2m, XanderH en nog 1 andere persoon

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Mee eens, ik zou dit ook gerust solderen.
 
  • Like
Waarderingen: Stefan2m en XanderH

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Het probleem met solderen wat ik ken is wanneer je een aderuiteinde vertint en het vervolgens in een schroefklem steekt. Dát is een slecht plan. Maar van problemen met draden aan elkaar solderen of in een stekker solderen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.

Uiteraard is de soldeerverbinding minder soepel dan de draad zelf en doe je er verstandig aan om te zorgen dat dit niet beweegt, als dit net de kabelboom je stuur in is dan is enige voorzichtigheid wel op zijn plaats, maar dat geldt dan ook wel voor alle andere soorten verbindingen.

Als je dit netjes soldeert en afwerkt (krimpkous met lijm) en de plek vervolgens een beetje kunt fixeren (tapen aan de kabelboom ofzo) voorzie ik geen problemen.

Een goede krimpverbinding kan natuurlijk ook. Zorg dat wel dat je de juiste tang pakt en niet zoals de doorsnee hobbyist een waterpomptang.
 
  • Like
Waarderingen: E-Technicus netbeheerder., Stefan2m en Vonken_trekker

Stefan2m

  • #7
De draden lopen van de linkerkant van de motor tussen het blok en het frame naar de rechterkant, en de gelijkrichter is gemonteerd aan het frame; daar zit dus amper beweging in, met wat meetrillen is het wel klaar. Tenzij de stator of gelijkrichter kapot gaat hoeft de verbinding niet weer los, mocht het voorkomen... knip ik de draden door.
Ik ga ze gewoon aan elkaar solderen en dan komt het wel goed.

Bedankt voor alle tips!:prima::prima::prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu