Goede verf hecht heel slecht tijdens het verven

Ik ben mijn houten kozijnen (buiten) aan het verven en loop tegen een probleem aan wat ik nog nooit eerder heb gehad tijdens het verven.

De natte verf hecht zeer beperkt aan het kozijn. Alleen als ik de kwast zijknat maak (en veel te dik verf) wil het hechten.
Als ik vervolgens een goede laag verse verf op het kozijn heb zitten, en ik veeg er (10 seconde later) nog een keer overheen om even goed de kwast in meerdere richtingen te laten lopen (en goed nat in nat tewerken), dan veeg ik de verf zo weer van het kozijn af.
Een plekje bijwerken na 20 seconde lukt al niet meer.
Als ik er nog een keer overheen moet kan dit alleen met een zijknatte kwast, en dat is geen succes op een plek waar al veel verf zit/zat.

Ik heb echter alles volgens het boekje gedaan.
- Ik gebruik een high gloss topverf van sik****, de uitvoering die niet in de bouwmarkt te koop is.
- De kozijnen zijn voor het schuren heel goed gereinigd en ontvet en na het schuren wederom goed gereinigd.
- Probleem treedt zowel op bij de delen die ik eerst in de grondverf heb gezet (zelfde merk), en de delen waar ik lak over lak schilder.
- Ik gebruik daarbij een dure kwast speciaal voor alkyd verven.
- Ik verf in de schaduw.

Ik heb al geprobeerd om wat grover te schuren.
Lak over lak deed ik korrel 400, ben overgegaan op 200 en later 120, maar geeft zelfde probleem.
Ik schilder alleen 's-ochtends (tussen de 18 en 24grd). Omdat het vrij warm is buiten eerst onverdund begonnen.
Daarna de verf nog verdund met terpentine, maar ook dat geeft hetzelfde resultaat.

Als ik de volgende dag het verfwerk ga schuren lijkt het er wel gewoon goed op te zitten.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Wat ik nog kan proberen om dit probleem te voorkomen of te verminderen?
 
Verf is meestal nat ( of zeiknat zoals u dat beschrijft )als u het verwerkt. Topkwaliteit verf en topkwaliteit kwasten geven blijkbaar geen garantie dat alles vlekkeloos dient te verlopen. En dat is ook zo. Verf is geen wondermiddel, al dichten sommigen er bijkans hemelse krachten aan toe.
Als u bij het verwerken van verf ervaart dat de verf niet aan de ondergrond hecht moet u systematisch zaken elimineren in omgekeerde volgorde.

Maak eerst een proefplankje zonder de grondverf die u hebt gebruikt ( gewoon over een ander geschuurd geschilderd plankje ) met de aflak die u hebt gebruikt en die dure kwast. Hecht de verf hier wel goed aan tijdens verwerking? Dan zijn lak en kwast oke . Maak dan een proefplankje met de grondverf die u gebruikt hebt en werkt dit met de aflak en de kwast die u hebt gebruikt af. Problemen ? Dan kunt u de grondverf weggooien.

Welke kleur gebruikt u als aflak en wat is de kleur van de grondverf ?
 
@Ronny
Ik schilder met deze temperaturen alleen 's-ochtends tussen de 18 en 24 graden, en niet met de zon er op.

@Kees de schilder
De aflak is ral 7016 antraciet
Grondverf is muisgrijs (dus iets lichter).
Meeste verfwerk is echter gewoon lak over lak (deels over donkerblauw, deels over wit).

Even een testje klink inderdaad logisch, maar elke dag langer is een dag meer steiger huur, dus wel weer zonde van de tijd. En omdat ik nu vrij ben probeer ik zo veel mogelijk door te gaan.
Zal in de garage even wat extra gaan testen met andere ondergronden.
 
De fout zal dan waarschijnlijk in het deel lak over lak zitten... 2 merken die elkaar niet verdragen. Is de nieuwe aflak op waterbasis of op terpentinebasis? En heb je wel de juiste volgorde aangehouden mbt vuil verwijderen, ontvetten, schuren en stofvrij maken?
 
Schilderen met alkydverf over watergedragen verflagen
Alhoewel je watergedragen verf bij voorkeur overschilderd met watergedragen verf, ben je soms genoodzaakt om met alkyd over deze verflagen te gaan. Bedenk je bijvoorbeeld dat nieuwe kozijnen in de timmerfabriek verplicht moeten worden gespoten met watergedragen verf. Die kozijnen worden dan buiten vrijwel altijd afgewerkt met alkydverf en dat kan over het algemeen zonder enig bezwaar. Met een nieuwbouwhuis mag je dus weinig problemen verwachten, maar wanneer je gaat werken aan een jaren 30 huis en watergedragen verflagen, dan is een grondige voorinspectie van de verflaag van belang. Denk aan:

  • Controle van de hechting van verfsysteem op de staande stijlen (minimaal klasse 2, maximaal 150 µm)
  • Controle van de laagdikte van het verfsysteem
  • Controle op aanwezigheid van oude onderliggende transparante lagen
  • Controle van de beglazing
  • Controle van de conditie van het binnen-buitenwerk
Is er na controle nog extra werk nodig vanwege bijvoorbeeld een slechte conditie of beglazing van het buitenwerk, dan is intensief doorschuren en verwijderen van de verflaag van belang. Herstel vervolgens de beglazing om daarna openstaande verbindingen uit te frezen, te gronden en af te kitten. Is er niet veel herstelwerk aan de orde, dan blijft het verder altijd een kwestie van zeer goed schoonmaken, reinigen, stofvrij maken en de ondergrond grondig schuren. Fijn schuurmateriaal met korrelgrofte P180 moet daar al voldoende voor zijn.

Schilderen met watergedragen verf over alkydverflagen
Overschilderen met watergedragen verf is een veel gemakkelijkere klus, wanneer je bijvoorbeeld binnen over een vergeelde terpentinegedragen verflaag heen moet. Dit geldt zowel voor het eerder genoemde nieuwbouwhuis als voor het jaren 30 huis. Uiteraard is het wel weer van belang goed te reinigen, het timmerwerk stofvrij te maken en met name grondig te schuren voor een fijne intercoat hechting. Gebruik bij bestaande verfsystemen korrelgrofte P220. Hierbij is het matteren van oude alkydharsverflagen erg belangrijk in verband met gevaar op cissing. Bij nieuw aangebrachte grondverflagen is korrelgrofte P180 voldoende. Wanneer je eenmaal gaat schilderen met watergedragen verf, breng dan voldoende laagdikte aan (idealiter twee lagen). Gebruik dan ook een watergedragen primer
 
Ik heb eerder dit jaar hetzelfde probleem gehad. Ik ben timmerman en op verzoek van de klant heb ik de beide dakkapellen die ik had gerenoveerd helemaal geschilderd omdat mijn steigers erbij stonden. Mijn ramen maak ik zelf en grond ik met verf op terpentine basis. Boeidelen en wangen helemaal kaal gehaald. Prima resultaat en daarom vroeg de klant of ik ook de kozijnen van een recente aanbouw wilde schilderen. Daar ging het mis. Ondanks grondig schoonmaken, schuren en gronden kreeg ik het niet dekkend. De verf bleef vlekkerig na droging en diverse pogingen. Omdat het erg warm weer werd en ik naar de volgende klus moest ben ik ermee gestopt met de afspraak om volgend jaar terug te komen.

Volgens een schilder waar ik later op straat mee aan de praat raakte had ik eerst moeten gronden met Allgrund van sudwest.

Heeft dit nu nog zin of moet ik nu helemaal terug schuren naar het de oorspronkelijke grondlaag?

Dank alvast.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu