Schuur verwarmen met gescheiden circuit

QuintaII

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben aan het nadenken over hoe ik mijn schuur (nu circa 24 m3) kan verwarmen.

Op dit moment denk ik aan een warmtewisselaar (platenwisselaar uit een Vaillant combiketel) met leidingwerk op vorstvrije diepte in een geïsoleerde mantelbuis en een thermostaat en pomp in de schuur.

Ik wil het systeem vullen met antivries...

Denken jullie dat dit kans van slagen heeft?

Gr.

Chrsitiaan
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Antivries kan nadelige invloed hebben op materialen in het systeem, zoals afdichtingen in de circulatiepomp en mogelijk het membraan in een expansievat. Bovendien heeft antivries een lagere warmtecapaciteit dan water zodat je circulatiesnelheid hoger moet liggen om toch dezelfde warmteafgifte in de radiatoren te krijgen.

Wanneer je gebruikte componenten toepast, zoals een gebruikte platenwisselaar, dan kan antivries aangekoekt vuil uit die platenwisselaar losweken wat vervolgens in je systeem terecht komt.

Maar op zich heb ik wel vreemdere dingen meegemaakt, zoals huizen hier in Kazachstan waar ze transformatorolie in de CV installatie gebruiken in plaats van water tegen bevriezing in de winter :shock:
 

Chathanky

  • #3
Antiivries kan prima achter een platenwisselaar, echter je dient wel een pompp, expansievat en overstort op te nemen achter de platenwisselaar.

Antievries heeft een smerende werking die beter is dan water.
Er zijn voldoende systemen die antivries gevuld zijn, denk maar aan zonneboilers.

Transformatorolie kan ook heel goed, in Nederland toegepast op elektrische kachels.
Transformatorolie in nederlandse toepassing zijn gevuld met diala b olie.
Oudere trafo's zaten nog wel eens pcb's in, niet echt gezond dus.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je de schuur gaat verwarmen kan het toch niet bevriezen?
 

QuintaII

  • #5
Hmm, dat was mijn idee ook in eerste instantie. Mijn cv in huis gaat nooit lager dan een graadje of 15 dus zou je inderdaad zeggen dat het water in het andere circuit ook niet kan bevriezen (als de pomp het blijft doen tenminste). Echt verwarmen is niet de bedoeling, vooral vorstvrij houden en af en toe echt verwarmen (als er geklust moet worden).

Dus misschien kan het wel gewoon water worden.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
Het gebruik van water verplicht je wel in de wintermaanden continu te stoken. Dat kan bij een ongeïsoleerde schuur een behoorlijke kostenpost worden.
 

Chathanky

  • #7
Bij een systeem zonder platenwisselaar ben je niet verplicht te stoken.
Als je de pomp in de wintermaanden continu laat draaien houd je de radiator in de schuur wel vorstvrij.

Je zal namelijk door de radiatoren binnen warmte opnemen die vervolgens afgegeven wordt aan de "koudere" radiator in de schuur.
De radiator in de schuur en een aantal in het huis moet je dan wel open houden in de winter.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #8
Mijn interpretatie van de wet van behoud van energie zegt mij dat alle warmte die de radiator in de schuur afgeeft uiteindelijk door de ketel moet zijn gegenereerd. Dat die eerst in huis aan kamers is afgegeven en vervolgens weer wordt teruggegeven aan het water is bijzaak.
 

Chathanky

  • #9
Behoud van energie is een wet ja, zo is de overdacht van energie ook aan wetten en regels verbonden. :mrgreen:

Als je koud water door een radiator stuurt warmt dit water op door de hogere omgevingstemperatuur van de woning.
Dit kan het water goed gebruiken om het weer af te staan in de koude radiator in de schuur.
Je koelt de woning wel wat sneller af maar dit is niet veel. Ik ga er ook niet veel dieper op in.

Als het 5 graden vriest en het water door de radiator in de schuur is door de opwarming 15 graden heb je een verschil van 20 graden, genoeg om de radiator niet te laten bevriezen. De schuur zal er niet echt warmer van worden. Het water zal anderzijds niet onder het vriespunt komen.

De bijzaak is voldoende om het cv systeem te beschermen tegen bevriezen.
 

QuintaII

  • #10
Chathanky schreef:
Behoud van energie is een wet ja, zo is de overdacht van energie ook aan wetten en regels verbonden. :mrgreen:

Als het 5 graden vriest en het water door de radiator in de schuur is door de opwarming 15 graden heb je een verschil van 20 graden, genoeg om de radiator niet te laten bevriezen. De schuur zal er niet echt warmer van worden. Het water zal anderzijds niet onder het vriespunt komen.

De bijzaak is voldoende om het cv systeem te beschermen tegen bevriezen.
Werkt dat ook met een platenwisselaar ertussen?

Nu begin ik toch een beetje te twijfelen. Ik stook met een Remeha Quinta 35c, die ketel heeft ruim voldoende vermogen om de schuur erbij te doen. Alleen is nou juist het idee dat ie moduleert en het toerental van de pomp aanpast aan de warmtevraag. Ik wil trouwens misschien ook nog overstappen naar een weersafhankelijke regeling, maar zover ben ik nog niet.

Ons huis is gebouwd in 1922 dus ongeïsoleerde muren enz. Als het buiten koud is dan staat de ketel niet vaak stil... Dus misschien hoef ik niets aan de instellingen op de ketel te veranderen?

Christiaan
 

Chathanky

  • #11
Dat kan ook maar je hebt dan wel twee pompen die het werk moeten doen, een extra expansievat en overstort in je systeem zitten.
In de winter moet je dan beide pompen laten draaien om hetzelfde effect te krijgen.

Kijk even goed in je beschrijving van je ketel, er zijn ketels die bij een te lage cv temperatuur de ketel opstarten dit als vorstbeveiliging.
Als je het niet erg vindt ken ik niet elke ketel uit m`n hoofd of er bv een dergelijke beveiliging op zit. :mrgreen:
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #12
Als het 5 graden vriest en het water door de radiator in de schuur is door de opwarming 15 graden heb je een verschil van 20 graden, genoeg om de radiator niet te laten bevriezen.
Prachtig verhaal maar raakt kant noch wal. Als het 5 graden vriest is het water dat door de CV installatie loopt gemiddeld veel warmer dan 15 graden domweg om het huis op temperatuur te houden. En zonder warmtewisselaar stroomt datzelfde water ook door de radiator in de schuur. Behalve als je een thermostatische radiatorkraan in de schuur plaatst, maar die gaat pas dicht als de luchttemperatuur minimaal op zo'n 7 graden komt en dan ben je ook al aardig aan het stoken t.b.v. de schuur.

Het energieverlies van de radiator in de schuur en daarmee het extra gasverbruik t.g.v. de schuuraansluiting is omgekeerd evenredig met de isolatie die daar is toegepast.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #13
Als alternatief zou je misschien kunnen kiezen voor een ééngroeps vloerverwarming verdeler richting je schuur. Die heeft een eigen circulatiepomp en heeft een thermostaat waarmee je de watertemperatuur regelt en niet de luchttemperatuur zoals bij een gewone thermostatische radiatorkraan.

De eengroeps verdeler zet je vlak bij je ketel. Hij laat het water door de schuur circuleren waarbij je met de thermostaat op de verdeler de gewenste watertemperatuur instelt. Normale vloerverdeler thermostaten hebben een instellingsbereik van zo'n 20 tot 60 graden, maar je kunt bij de CV zaak waar je zo'n ding koopt vragen of ze hem willen vervangen door een thermostaat met een groter regelbereik, bijvoorbeeld vanaf 7 tot minimaal 80 graden. De meeste thermostaatleveranciers hebben dergelijke thermostaten met verschillende temperatuurbereiken.

Als je de radiator vorstvrij wilt houden zet je de thermostaat op zijn laagste stand. Dan stroomt er water van een paar graden boven nul naar de schuur onafhankelijk van de keteltemperatuur. Als je in de schuur wilt gaan werken zet je de thermostaat hoger. Dat kun je binnen doen, dus is de schuur al lekker warm als je daar een uurtje later binnenkomt.

Dit is denk ik het beste compromis tussen vorstbescherming, energieverbruik en comfort.

Wel even de elektrische thermische pompschakelaar die op de meeste vloerverwarmingverdelers zit overbruggen, want op de meeste verdelers zit een elektrische beveiliging die de pomp stop zet als het water boven de ca. 55 graden komt. Dat is voor vloerverwarming nodig, maar voor een normale radiator mag het water gerust warmer worden.

Bij een dergelijke vloerverwarmingverdeler heb je bovendien geen extra expansievat nodig.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #14
Even doorfilosoferend op de vloerverwarmingoplossing zou je ook nog een RTL (retour terugloop) ventiel in de afvoer van je radiator kunnen plaatsen.

Een dergelijk ventiel zit normaal in zeer kleine vloerverwarmingsinstallaties en ook op de retour van stadsverwarmingsinstallaties om er voor te zorgen dat er pas water retour gaat als de watertemperatuur beneden de ingestelde waarde komt. Het regelbereik van een RTL ventiel ligt in het algemeen tussen de 10 en 50 graden. Als je de schuur niet gebruikt zet je hem op 10 graden als vorstbescherming. Als je de schuur wel gebruikt zet je hem op 50 graden waardoor bij een aanvoer temperatuur van 70 graden je een nette 20 graden temperatuurval over de radiator krijgt.

RTL ventielen zitten rond de 50 euro, dus dat is vele malen goedkoper dan een oplossing met warmtewisselaar, vloerverwarmingsverdeler, of met de extra stookkosten die je op termijn hebt als je zoals Chathanky voorstelde het CV water ongeregeld permanent door de schuurradiator laat stromen.

Let wel, een RTL moet in de retour, dus komt bij de onderste aansluiting van de radiator. Bovenop kun je eventueel een normale radiatorkraan plaatsen om als het buiten boven nul is de schuur helemaal af te sluiten, al zal ook het RTL ventiel volledig sluiten zodra de omgevingstemperatuur boven zijn instelling komt waardoor het water in de radiator praktisch gezien niet kan afkoelen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #16
Ik kan het mis hebben, maar wat wordt er een groot probleem gemaakt voor een simpel probleem.


De schuur moet vorstvrij blijven, Zet er een thermostaat kraan tussen, dus probleem opgelost toch?????
De kraan gaat op de vorst stand ( 7 graden) vanzelf open, dus weg vorst.

Oh ja nog 1........ hoe voorkom je dat water bevriest........ laat het stromen................
 

Chathanky

  • #17
Enkel laten stromen is geen garantie op stukvriezen.
Voor de rest kan ik je enkel gelijk geven.
 

Emile2

  • #18
Ehhh... is het niet veel eenvoudiger en voordeliger om gewoon de schuur elektrisch te verwarmen? Hoef je hem ook niet vorstvrij te houden vanwege een radiator daar die anders kan bevriezen... En inschakelen of uitschakelen kun je simpel vanuit het huis met een schakelaar... uurtje wachten en gaan klussen in een warme schuur. Als die schuur een beetje goed geïsoleerd is heb je aan een elektrische convector van zo'n 2000 Watt voldoende. Geen oliegevulde nemen, die houden ook niet van (strenge) vorst. En ook niet eentje met een ventilator, die blazen alles onmiddellijk naar het plafond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu