Schuin dak met inbouwspots isoleren en afrachelen

Watisditnouweer

  • #1
Beste allemaal,

Na vele items op dit forum over isolatie gelezen te hebben; lijkt het volgende er niet bij te zitten.

Ik heb een schuin dak dat nu nog ongeïsoleerd is waar ik leidingwerk en inbouwspots in wil hebben. Vervolgens wilde ik het afwerken met gipsplaat waarbij het plafond één geheel vormt en er geen balken meer zichtbaar zullen zijn.

Moet ik nu 2 keer rachelwerk plaatsen? Eerst om het isolatiemateriaal tegen te houden, dan vervolgens komt er een stuk lucht voor leidingwerk en spots, en dan wéér rachelwerk voor de gipsplaten? Of is er een andere oplossing?

Vast bedankt voor de reacties.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Cyruse

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Dat is niet gebruikelijk. In de regel bevestig je het rachelwerk haaks op de balken (let op wel uitvlakken). Achter het rachelwerk doe je dan het isolatiemateriaal, bijv. dekens. De leidingen komen tussen de rachels en isolatiemateriaal.



    Over het geheel heel heen niet ik een dampdichte folie. Naden dubbelslaan en afplakken. Rondom afkitten tegen de muur. Dan de gipsplaten.
     

    Densch

    • #3
    Wanneer je en sporenkap hebt dan mag je de folie ook vergeten. Er bestaat namelijk isolatie op rol. (600mm-800mm breed) met een aluminium laag die fungeert als dampremmer. Aan beide zijden van de isolatie zit een spijkerflens. Deze word gebruikt om de isolatie tegen de sporen aan te bevestigen. Daarna rachellatten eronder en dan het gips.
    Ik las dat jij ook spots wilde. Wees er op geacht dat sommige spots voldoende ruimte nodig hebben om hun hitte kwijt te kunnen. Daarom zou ik in deze situatie voor led verlichting gaan.
     

    Watisditnouweer

    • #4
    Bedankt voor jullie reacties. Waar ik een beetje mee zit zijn de afstanden van balk tot balk (ik denk dat dit meer dan 60 cm is) en de gigantische afstand van de kopse kant van de balk tot de onderkant van het dak. Als ik dit moet gokken denk ik aan 25/30 cm. Om dit zeker te weten zal ik ze morgen opmeten.

    En het is geen sporendak, maar zo'n dak met horizontale balken. Kan daar geen 'alles-in-1' isolatie tegen aan? Dus aan beide zijden met folie en dan afplakken met alutape? Hier dan verticaal ruwvuren rachels (heb ik nml nog ergens liggen) om de 30 cm en knallen maar met gipsplaat? Toch?
     

    Densch

    • #5
    Heb je een situatiefoto?
    Ik krijg de indruk dat je dan gewoon gordingen hebt gezien de afmetingen waarover je praat.
     

    Watisditnouweer

    • #6
    Ik heb net gezocht, maar heb helaas even geen foto van dit probleem bij de hand. Die zal ik morgen gelijk maken en dan 's avonds posten.
     

    Watisditnouweer

    • #7



    Zoals te zien op de foto: ik heb de onderste laag ruwvuren latten weggehaald. In eerste plaats uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik denk dat ik ze elders kan gebruiken om mee te rachelen. Dit schijnt in de jaren 80 ooit een keer echt mooi geweest te zijn...

    De afstand tussen de balken (binnenkant naar binnenkant) is 109 cm. De diepte van de balken naar onderkant dak (kopse kant balk naar vlakke plaat) is 21 cm.

    Nu is mijn vraag; welk isolatiemateriaal past hier bij. Ik wil natuurlijk zo dik mogelijk omdat het dan meer isoleert. Maar is er isolatie van 21 cm? Of moet ik dubbel rachelwerk toepassen omdat er anders een ruimte blijft bestaan tussen de isolatie en het dak? Of ruimte tussen de isolatie en de gipsplaten die tegen de balkenrij aankomen.

    Vast bedankt weer voor de reacties.
     

    Densch

    • #8
    Dit is een gordingenkap. De gordingen staan altijd te ver uit elkaar om daar direct de rachellatten op aam te brengen.

    Je zult balkjes moeten aanbrengen van gording naar gording waaraan je het rachelwerk weer kunt bevestigen. Dan kun je tussen de balkjes in isoleren.
    Daarna de dampremmer aanbrengen. Vervolgens de rachellatten en afwerking.
    Het leidingwerk kun je van te voren onder het dakbeschot plaatsen.

    N.B. wanneer je het oude plafond eerst gaat verwijderen dan kun je misschien de balkjes gebruiken die er al zitten. Als rachellatten zou je die planken kunnen gebruiken. (tenminste als je balkjes en planken sterk genoeg zijn)

    Let er op dat wanneer je het plafond een stuk lager komt waardoor je daglicht kwijt raakt. Daarom zou ik de dakramen links en recht onder 45 graden aftimmeren.
     

    Watisditnouweer

    • #9
    Bedankt voor de reactie Densch.

    Ik zie het alleen nog niet helemaal voor me. Dat idee met die 45 graden wel; die ga ik zeker uitvoeren (of laten).

    De balkjes waar je het over hebt komen waarschijnlijk verticaal tussen de gordingen, toch? Komen de rachels dan horizontaal om de 30 en 60 cm? Moet ik de stucplaat dan ook horizontaal aanbrengen?

    En als ik het leidingwerk van de electra vast tegen het dakbeschot doe (ideale oplossing in mijn geval, want dit doe ik zeker zelf en is de eerste stap voordat de rest door kan gaan); komt dus door de isolatie heen? Ik dacht dat dat helemaal niet kon? Waarom zit iedereen dan zo moeilijk te doen met luchtdicht teepjes en kitjes en getrut om elk gaatje en kiertje dicht te krijgen van de folie?

    Weet er iemand misschien trouwens een Youtube filmpje te vinden over het oplijnen en uitvlakken van het rachelwerk? Ook al zou ik het dan misschien niet zelf gaan doen, het zal wel meer inzicht geven in hetgeen de timmerman/aannemer dan over praat.
     

    JK

    • #10
    Nou, je zou ook eenvoudig reflectiefolie van 50mm dik tegen je bestaande latten aan kunnen nieten (nadat je het leidingwerk hebt aangebracht) en daarop weer latten om aan beide zijden een luchtlaag te creëren.

    Bij iedere doorgang en rondom even goed afplakken / desnoods met latten rondom dicht tacken. Daar dan weer je gips of... jawel planken... tegenaan want dat is weer helemaal in aan het komen... afhankelijk van de afwerking (verf) natuurlijk. ;-)

    Die folies heb je tegenwoordig al vanaf zo'n € 10,-/m2, jeuken niet en geen stofdeeltjes die het dodelijke longfibrose kunnen veroorzaken (dus geen stom mondkapje nodig). Ze zijn ook veel lichter (want dunner dus handig in de bus mee te nemen) en 100% recyclebaar.

    ***** heeft al 2 geintegreerde plakstroken in de folie zitten en dat vindt ik wel zo handig zodat je geen koudebruggen krijgt en alles mooi luchtdicht zit. Plak het dan ook aan beide zijden FF vast want dan blijft het zeker ook op lange termijn goed zitten en het kost maar een kleine moeite extra.

    LET OP! Laat je echter niet misleiden door Rti fopwaardes. 1 mm kwalitatief reflectiemateriaal kent met 2 x 20mm luchtlagen volgens de EN16012 norm een Rc van 1,14 kwam ik achter (zat op SBRcurnet te snuffelen). Wil je meer dan moet het uit de dikte van het materiaal komen. 50mm dikke reflectiefolie is standaard dus ongeveer zo'n Rc 2,5. Zo staat die van **** bijv. ook in de ISSO databank waarmee EPA's de labels berekenen. Goed voor de meerwaarde van je huis.

    Bij Rc 2,5 hou je +/- 75% van de energieverliezen tegen t.o.v. een ongeïsoleerd oppervlak. Bij Rc 5 87,5%... etc Je verliest 30% van de stookosten door een dak (in veel gevallen zo'n € 50,- per maand). Wel zo handig om te weten hoe lang je er over doet om het terug te verdienen, niet? ;-)

    Ik heb laatst ook ******* gebruikt op een klus en die mensen zijden dat het direct warm werd en de haard die ze hadden geplaatst eigenlijk niet nodig was geweest. Mooi spul en netjes en schoon te verwerken.

    Slimmer dan super dikke isolatie is het dan misschien om na het dak ook de verdiepingsvloer te isoleren (bovenkant/onderkant) zodat het overdag warm te stoken aantal kuubs in de woning ook direct veel kleiner wordt.

    Laatst werd de ruimte die men overdag gebruikte tegen het plafond geïsoleerd met dunne folie. Latten / folie / latten / planken. Zo werd de zolder niet meer onnodig warm en dat scheelde een flinke slok op een borrel bij die boerderij. ;-)

    Let idd op dat je inbouwspots gebruikt die niet warm kunnen worden omdat folies vaak niet tegen dit soort hitte dingen kunnen. Doe desnoods om ieder spot wat steenwol.

    Succes!
     

    Densch

    • #11
    Watisditnouweer schreef:
    Bedankt voor de reactie Densch.

    Ik zie het alleen nog niet helemaal voor me. Dat idee met die 45 graden wel; die ga ik zeker uitvoeren (of laten).
    Super!!!
    De balkjes waar je het over hebt komen waarschijnlijk verticaal tussen de gordingen, toch? Komen de rachels dan horizontaal om de 30 en 60 cm? Moet ik de stucplaat dan ook horizontaal aanbrengen?
    Ja, de balkjes komen dan verticaal van gording naar gording te lopen. Bij gipsplafonds is het aan te raden om de rachels om de 30cm te plaatsen i.v.m. doorzakken van de gipsplaat.
    En als ik het leidingwerk van de electra vast tegen het dakbeschot doe (ideale oplossing in mijn geval, want dit doe ik zeker zelf en is de eerste stap voordat de rest door kan gaan); komt dus door de isolatie heen? Ik dacht dat dat helemaal niet kon? Waarom zit iedereen dan zo moeilijk te doen met luchtdicht teepjes en kitjes en getrut om elk gaatje en kiertje dicht te krijgen van de folie?
    Dat iedereen zo moeilijk doet komt doordat het een theoretisch verhaal is. In de praktijk vallen deze details te verwaarlozen. Zolang je de hoofdlijnen maar goed hebt. Anderzijds, wanneer je hierover een cursus volgt leert men het wel met tapejes en kitjes. Puur weer omdat het theorie is.

    Weet er iemand misschien trouwens een Youtube filmpje te vinden over het oplijnen en uitvlakken van het rachelwerk? Ook al zou ik het dan misschien niet zelf gaan doen, het zal wel meer inzicht geven in hetgeen de timmerman/aannemer dan over praat.
     

    Watisditnouweer

    • #12
    JK en Densch; bedankt weer voor de uitleg. Dat is helder en duidelijk.

    Ik ben ondertussen fanatiek op zoek gegaan naar het 'beste' isolatie materiaal, maar het lijkt erop dat er zoveel meningen als mensen zijn op dit gebied. Net als grootheden waarmee men kan vergelijken; lambdawaarde, verwerkingsgemak, prijs/m2, ecologische footprint, brandveiligheid, gezondheidsrisico's tijdens verwerking en na installatie en zelfs radioactieve straling.

    De folie die JK noemt lijkt me mooi spul. Makkelijk verwerkbaar en geen rotzooi zoals met steen- of glaswol. Ik heb een isolatiefolie op internet gevonden dat 10 cm dik is, € 18,30/m2 en een indrukwekkende Rd waarde heeft. Daarnaast zijn de rollen 1,5x12,5 m dus in mijn geval (met een afstand van 1,1 m van balk naar balk over 5m lengte) komt dit goed uit en heb ik niet te veel snijverlies.

    Ook PIR, PUR en EPS platen ben ik aan het overwegen. In één van de onderwerpen vergelijkbaar met deze werd het gebruik van PIR platen ten zeerste afgeraden, maar dit kwam dan ook uit 2008. Er zal een hoop veranderd zijn in de afgelopen tijd.

    Overigens heb ik afgelopen week een aannemer over de vloer gehad die voor € 3.000 het dak zou isoleren, afrachelen en stucplaat zou plaatsen. Ikzelf neem dan het sloopwerk en het aanleggen van de electra voor mijn rekening. Er moet dan nog een stucadoor komen voor het stucwerk spuiten. Het lijkt mij aan de hoge kant voor een plafond van ongeveer 30/35 m2...
     

    Watisditnouweer

    • #13
    Nou vind ik net een product dat gewoon bij de reguliere huis-, tuin- en keuken bouwmarkt verkrijgbaar is. 16 cm dik, 5 m lang op een rol en 60 cm hoog. Met een Rd waarde van 4,0!

    De hoogte van de gordingen vanaf het dak is 21 cm. Als ik nou 2 rachels onder en boven zet, met een afstand van 16 cm vanuit de onderkant van het dak en daar de isolatie achter verticaal geplaatste vuren balkjes (om de 50 cm ofzo) schuif; dan ben ik toch redelijk bezig? Als de aannemer, of een goedkoper alternatief, dan nieuw rachelwerk zet voor de gipsplaten, heb ik volgens mij 21-16=5 cm tussen de binnenkant van de gipsplaten naar het isolatie materiaal toe? Dat lijkt me voldoende voor electra leidingwerk en inbouwspots.

    Ik zag dan wel weer (tot mijn teleurstelling) een filmpje op Youtube van een bekende steenwol fabrikant dat deze verticaal geplaatste balken tussen de gordingen zet, en dan stuk voor stuk isolatie op maat gaat snijden en afplakken (en dus een hele rol in één keer afwikkelt en tegen het dak aan vast zet). Dit is wat ik eerder bedoelde met 'getrut'. Waarom doet met zoiets en wordt er niet in een keer rol tegen een dak gemaakt en daarmee waarschijnlijk koudebruggen voorkomen worden?
     

    JK

    • #14
    Check of folie in isso staat mbt rd waarde voordat je 18,- /m2 uitgeeft zou ik zeggen.
    1,50 x 12,5 m is vrij standaard maat voor folie trouwens.
    Wat erg veel wordt gedaan is reflect dampopen 1mm dan wol en dan weer dampdichte reflectiefolie. Wol soorten als vlas hebben super geluidsisolatie en enorme energie opslag capaciteit. Gaat als een accu werken dus net zoals hybride auto.
     

    Watisditnouweer

    • #15
    Nog even terugkomend op het eventueel gebruik van een wollen isolatie (gecombineerd met 2 folie's). Als ik nou in de nok van het dak kom, dan moet ik daar onder een hoek gaan werken en het wordt dan ook lastig om, boven m'n hoofd, met rachels de isolatie vast te zetten.


    In plaats van rachels; kan ik dan ook van die isolatie ankers gebruiken. Ik zoek me een ongeluk naar die die dingen, maar ze lijken voor het overgrote merendeel alleen maar voor spouwmuren gemaakt te zijn. Terwijl ik niet kan verklaren waarom ze nou wél voor muren gebruikt mogen/kunnen worden, en niet voor daken?

    Ik denk dat ik spijkers nodig heb van 200 mm (voor een isolatiedekkleed van 180 mm) die dan ongeveer 15 mm in het houten dakbeschot geslagen zullen worden.

    Ik heb onderstaande foto gevonden op een Britse website en deze dingen lijken wel geschikt voor isolatie tegen een houten dak.


    Heeft iemand een idee waarom dit nauwelijks beschikbaar lijkt te zijn, of zit ik in een verkeerde hoek te zoeken?
     

    Densch

    • #16
    Die ringen die je gevonden hebt op een Britse site kun je waarschijnlijk gewoon halen bij een dakdekkersbedrijf. Zij gebruiken ook dit soort ringen om de onderlaag van de dakbedekking vast te zetten aan het plat dak.

    Ps, gebruik een schroef i.p.v. een nagel als je dakbeschot van spaanderplaat of gelijkwaardig plaatmateriaal is.
     

    Watisditnouweer

    • #17
    Na de aangeboden hulp op dit forum leek het me gepast om terug te komen op de resultaten. Ik heb beide daken afgedekt met 18 cm glaswol (zonder mondkapje te gebruiken en daar heb ik spijt van gehad...) en daarover heen een dampwerende folie. Deze heb ik zo strak mogelijk tegen de gordingen aan geniet, zonder kitten en tapes te gebruiken.

    De eerder besproken ronde schijfjes hadden ze per groot verpakking te koop bij dezelfde webshop waar het isolatiemateriaal vandaan is gekomen. Deze heb door de isolatie heen vastgezet met spaanplaat schroeven van 180mm.





    Omdat we pas in dit huis wonen, kan ik helaas geen vergelijking maken in stookkosten of warmteval ten opzichte van de situatie vóór het isoleren.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu