Schade aan warmtepomp

Rob25

  • #1
We hebben 2 keer een storing aan onze warmtepomp gehad, half december en begin januari. De warmtepomp is 13 maanden oud. De buitenunit was helemaal bevroren omdat de automatische ontdooifunctie niet werkte. De laatste keer zat er een ijslaag van 2-3 cm op.
De monteur heeft het ijs in eerste instantie kapot proberen te slaan met een waterpomptang zodat de op 2 plaatsen lamellen, als je dat zo noemt, plat geslagen zijn. Het is nu net alsof we op marktplaats oid. een tweede hands compressor hebben opgedaan.
We hebben 2 jaar garantie op de warmtepomp en wij vragen ons af of we dit moeten accepteren. Het bedrijf vindt het niet zo'n probleem, wij wel.

20210112_104806.jpg 20210112_103431.jpg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waarom niet even de koel functie aanzetten?

Minimaal zouden de lamellen voorzichtig met een kunststof plamuurmes o.i.d. terug gebogen kunnen worden. Daarna kijken of het er acceptabel uitziet, maar die 2e foto vind ik wel slecht zeg.

ps. Wat zou die monteur ervan vinden als jij met die waterpomptang tegen de radiateur van zijn (dus niet van zijn werk) auto staat te slaan.
 

Rob25

  • #3
Handmatig ontdooien ging ook niet. De monteur is bijna 3 uur bezig geweest en kreeg hem niet op ontdooien. Toen is hij het ijs eraf gaan slaan met waterpomptang en later met de tuinslang.
Maar moeten wij dit accepteren of kunnen wij eisen dat er een nieuwe lamellen plaat of wat het ook is geplaatst worden. Wie weet dit?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
U zult hier meer hebben aan juridisch advies dan klusadvies.

Probeer het eerst eens te zoeken bij de baas van deze monteur en vermeld erbij dat je er juridisch werk van gaat maken. Dat helpt ooit.

Ik zou hier in ieder geval nooit mee akkoord gaan en vervanging eisen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Is het probleem uiteindelijk gevonden?

Zeker niet accepteren,
dit heeft ook een (klein) beetje invloed op het vermogen.

Ook op je garantie letten, uitzoeken hoe het zit met garantie verlengen op reparaties,
anders ben je volgende winter in december uit de garantie als het net weer koud wordt..
Daarnaast is het de vraag of je niet simpelweg een defect product geleverd hebt gekregen. Heeft ie het namelijk ooit goed gegaan? Of was het vorig jaar toevallig niet koud. Dan kan een volledig nieuwe unit een optie zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Is toch zielig dat die monteur niet de slimheid heeft om een hetelucht fohn te pakken. Of wie weet hoe snel een fohn voor je haar het ijs laat smelten. Of snap ik het niet helemaal.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Rob25

  • #7
Ze hebben er verder niets aan gedaan, ze wisten niet wat het probleem was. De monteur heeft hem uiteindelijk ontdooit met de tuinslang en daarna deed hij het weer. Ze hadden tegen ons gezegd dat ze een sensor en een driewegklep hadden besteld. De volgende dag belden ze dat een monteur van hun, die was een warmtepomp aan het installeren bij het nieuwe huis naast ons, had gezien dat hij het weer deed dus gaan ze er van uit dat hij het blijft doen. Zoniet dan moeten we bellen.
We hebben de schade gemeld bij het bedrijf en wachten even af en anders idd. maar naar de advocaat. Bedankt voor de tips.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
Die lamellen aan de onderkant zullen recht gemaakt moeten worden hier blijft nu water tussen hangen na een defrost met als gevolg ijs opbouw hierdoor zal het lamellenblok weer dichtvriezen. Dit gebeurd aleen als het buiten koider is dan 2 a3 graden handmatig ontdooien wil dan aleen met een tuinslang
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Er is hier geen klusvraag. We beoordelen in principe geen uitbesteed werk. Daarom gaat dit topic op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu