Rookgas toevoer zit los, kan dit kwaad?

Rinja

  • #1
Ik heb gezien dat de luchttoevoer van onze Remeha avanta cv-ketel los zit (huurappartement; wonen er pas). Kennelijk al een hele tijd gezien de rommel bij de aansluiting door de muur.
Ketel hangt in gesloten washok.
Kan een losse toevoer kwaad?

Ketel is in onderhoud en laatst geserviced. Overigens nu storing e5 die tot nu toe niet kon worden opgelost door installateur. Maar dat zal niet te maken hebben met de luchttoevoer...toch?

PXL_20240317_083928488.jpg PXL_20240317_083925066.jpg
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Ivo_vr

    • #2
    Luchttoevoer kan geen kwaad. Maar zoals ik kan zien zit je hele rga systeem niet gebeugeld volgens de huidige voorschriften.

    E5 moet gezocht worden in ontsteekt setje, aarding
     
    • Like
    Waarderingen: Rinja

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    Moderator
    • #3
    Ja, dit moet vast zitten, en ja, dit kan een oorzaak van de storing zijn. Volgens de richtlijnen Rogafa én de gasketelwet moet de RGA gebeugeld zijn.

    Laat het service-bedrijf maar terugkomen om het werk af te maken.
     
    • Like
    Waarderingen: Rinja

    Wilibald

    Specialist Verwarming
    • #4
    E5 kan veel oorzaken hebben, ontsteking, aarde, gasdruk, afstelling O2, recirculatie, gasblok, branderautomaat zijn een aantal mogelijkheden. Een goede monteur moet deze storing kunnen oplossen door analyseren, meten en eventuele ondersteuning van de fabrikant. De losse luchttoevoer is geen oorzaak hiervoor, maar de rookgasafvoer en luchttoevoer moeten wel goed gebeugeld worden!
     
    • Like
    Waarderingen: Rinja

    Rinja

    • #5
    De monteur heeft gasblok, ontstekingspen, branderautomaat vervangen; geen resultaat. Aarde gecheckt en ander stopcontact; geen resultaat.
    Brander en pakkingen gecontroleerd, geen scheuren oid.
    Het lijkt erop dat de brander even brandt en daarna uitgaat en dan niet weer wil ontbranden. Het ontsteken gaat met een zware brom gepaard. Alsof een straalmotor van een vliegtuig opstart. Zal de ventilator zijn.
    De ventilator draait even en daarna is t over.
    Alle gevallen storing E5

    Verder viel mij op, toen de ketel t nog deed, dat t1 en t2 nagenoeg dezelfde temperatuur aangeeft, maar dat de cv leiding (afvoer?)koel/koud aanvoelt.

    Ik ga in ieder geval aangeven dat de aan- en afvoer rookgas gebeugeld moeten worden conform richtlijnen.
     

    Wilibald

    Specialist Verwarming
    • #6
    Het probleem met opstarten klinkt als een probleem met de rookgasafvoer, ik zou hier eens goed naar laten kijken.
     

    Rinja

    • #7
    Probleem opgelost! In de ketel zit een terugslagklep ivm appartement. Het toerental was te laag, waardoor de klep niet opende. Waarschijnlijk is de ketel na een storing naar standaardinstellingen terug gegaan. En standaard is het toerental te laag.
    Aangepast en ketel brandt als een zonnetje
     

    Wilibald

    Specialist Verwarming
    • #8
    Toestel gaat alleen terug naar fabrieksinstellingen als de branderautomaat wordt vervangen of als de DF en DU code opnieuw worden ingevoerd.
     

    Rinja

    • #9
    Branderautomaat is vervangen. Maar dat verklaart niet storing e5 voor vervanging ...
     

    Ivo_vr

    • #10
    Ik kwam het toevallig vandaag tegen. Normale avanta hebben een df 3 du1
    Een avanta speciaal voor clv systemen hebben een df 8 en du 1. Dus ik op automatische piloot de nieuwe brander automaat ingesteld. Kreeg ik ook die straaljager . Toen toch maar op het stickertje gekeken.
     

    Wilibald

    Specialist Verwarming
    • #11
    DF DU code staat op de sticker met serienummer in het toestel en op typeplaatje, deze is afhankelijk van het type en vermogen van het toestel. Als het toestel naderhand omgebouwd wordt op CLV met terugslagklep, dan staat er de gewone DF DU code nog in. Bij ombouwset zit een sticker die op de mantel geplakt moet worden, hierop dien je de aangepaste parameters in te vullen.
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    Moderator
    • #12
    De ventilator instelling voor een clv kanaal is ook afhankelijk van de diameter en hoogte van het gezamelijk kanaal, tevens zijn er verschillende typen clv kanalen.
    Alleen de juiste df en du code instelling is dus niet alles wat ingesteld/aangepast dient te worden, zo zal een appartement op de bovenste etage minder opvoerdruk benodigd zijn dan een appartement op de begane grond met dus verschillende instellingen op de ketel.
     

    Rinja

    • #13
    Het voordeel van de monteur vandaag is dat hij destijds de ketels in de appartementen heeft geplaatst. Hij wist direct wat er aan de hand was. Bij vollast (h1) brandde de ketel prima en bij laag last ging de ketel uit....
    10 minuten werk.
    Ik had overigens een verloopstekker gebruikt om de ketel en mijn Nest thermostaat van stroom te voorzien. De monteur raadde dit af. De ketel moet altijd volgens Remeha voorschrift apart op een stopcontact. Ze schijnen nogal gevoelig te zijn voor aard problemen.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu