Reparatie 12V waterkokertje

Ik heb dit klein, goedkoop, 12 V waterkokertje van Carpoint.

Onding, want dit is m'n 3e en hij is weer stuk.

Maar ik ben er erg aan gehecht om thee te kunnen zetten onderweg in camper of auto, en door dit kleine bolle model valt hij nooit om. Andere merken hebben dat niet.

Het euvel: na een tijdje in bezit begint hij een hard geluid te maken zodra hij aan gaat. Een soort knarsen. Hij doet het dan volgens mij ook niet meer en de eerste die ik had veroorzaakte sluiting in m'n aansteker/12V plug toen ik t toch wat langer probeerde. De tweede had trouwens een ander euvel.

Ik vermoed een slecht onderdeel.

Maar hoeveel onderdelen heeft zo'n ding eigenlijk? Een ledje om aan te geven dat ie aan is. Een warmte-element. Iets om af te slaan als t kookt.

Kortom, ik zou 'm graag repareren en dat ie het dan wèl blijft doen.

Iemand alvast ideeën of tips voordat ik 'm openschroef?



20250609_211512.jpg
 
Zo'n waterkoker bestaat uit:
  • Een verwarmingselement;
  • Een aan/uitschakelaar;
  • Een bimetaal thermostaatschakelaar met een vaste waarde (ook wel clixon genoemd);
  • Een veiligheidsthermostaat, dat in werking treedt indien het normale thermostaat niet werkt en dat, eenmaal in werking geweest, de spanning permanent van het apparaat verbreekt (zit een smeltthermostaat in);
  • En dan ook nog een LED die aangeeft dat er spanning op het element staat. Of alleen om inderdaad aan te geven dat de schakalaar aan staat.
Alle genoemde elementen staan in serie met elkaar (behalve de LED + serieweerstand dan natuurlijk).

Het knarsen is waarschijnlijk afkomstig uit de thermostaatschakelaar, die geen goed contact meer maakt. Hij gaat dan (inwendig) vonken spuwen en dat hoor je.

Ik denk dat er aan dit soort dingen weinig te repareren valt. Als er al onderdelen voor verkrijgbaar zijn en als je die dan op de juiste manier kunt aansluiten (solderen gaat meestal niet vanwege de hoge temperaturen), dan zal dat onderdeel zo duur zijn dat je beter (opnieuw) een nieuw toestel kunt kopen.

Wellicht kun je eentje van een ander merk proberen? Er zijn best wel veel merken die zo'n waterkoker voor 12V verkopen voor een vergelijkbare prijs. Kwestie van zoeken met 'waterkoker voor 12 V'. Niet dat ik je kan garanderen dat een ander product het langer volhoudt, maar dit is in elk geval gebleken niet erg betrouwbaar te zijn.
 
Ahh, dank je. Dat ontneemt me de moed inderdaad een beetje.

Ik stuur 'm dan eerst nog wel eens op "ter reparatie" (Bol service) en raag dan maar m'n geld terug als ze aangeven dat t niet gerepareerd kan...

En ja, ik zie er meer idd, maar deze is zo lekker stabiel op de autovloer.

Ik zag er trouwens een bij de ANWB met 500W vermogen. Dan slaat de zekering van je aansteker toch door? Of anders smelten die mini kabeltjes wel? Zijn er auto's met meer vermogen op de 12V stekkers?
 
Als je die waterkoker van de ANWB bij de fabrikant opzoekt heeft deze een vermogen van 170W. Dat lijkt beter te kloppen.

Vaak is deze aansluiting met een 15A zekering beveiligd, dus dat geeft je 12V x 15A = 180W. Maar je hebt kans dat de aansluiting in jouw auto minder aan kan.
 
Als deze telkens (net buiten de garantieperiode) kapot gaat, zou ik toch een ander merk kiezen.

Hier informatie over het repareren van waterkokers. Ik heb er wel eens eentje gerepareerd door de thermische beveiliging uit een andere (afgedankte) waterkoker erin te transplanteren.
 
Dank beiden.

Kan het ook zijn dat mijn auto dit probleem veroorzaakt trouwens?

Instabiele stroom ofzo?

Ik merk nooit iets trouwens, laad mijn telefoon daar ook gewoon aan op.
 
Ik bedoel of de stroomvoorziening op eoa manier storing in die thermostaat schakelaar zou kunnen veroorzaken - terwijl hij toch binnen de zekering blijft.
 
Het enige dat de auto eventueel zou kunnen veroorzaken, is dat de spanning van de accu hoger is dan 12 V. Dat komt regelmatig voor, want in volledig opgeladen toestand is de spanning van een autoaccu 14,4 V. Dan heb ik het wel over een accu in een brandstof aangedreven auto, van EV auto's heb ik geen idee hoe de spanning op het 12V stopcontact al of niet kan variëren.

Vanzelfsprekend zou die 'te hoge' spanning geen invloed mogen hebben op de levensduur van de waterkoker, want die hogere spanning is doodnormaal voor auto's en de fabrikant zou daar rekening mee moeten houden.

Voor de rest zou ik beslist niet weten op welke manier een 'instabiele' stroom de levensduur zou kunnen verkorten. Zo'n verwarmingselement is gewoon een stuk weerstandsdraad in een of andere vorm en heeft geen enkele last van bijv. stoorpieken op de spanning van de accu.

Ook de thermostaat schakelaar heeft als bimetaal schakelaar geen enkele last van welke hogere spanning dan ook. Of het moeten spanningspieken van honderden Volts zijn, maar dan is er allang iets anders in je auto kapot!
 
Laatst bewerkt:
Een ander type kan je op een (rond) plankje lijmen. Dan valt die ook minder snel om.

Met een lopende motor zal het voltage van de auto rond de 14 Volt liggen. Dan mag geen probleem zijn, want dat is bij (bijna) alle auto's zo.

Met een omvormer en een 230V kokertje hoeven er door de koker niet van die hoge stromen te lopen.
Dat kan dan alleen niet via de aansteker, want dan zit je aan minimaal 500W als ik snel kijk.
 
Als je de waterkoker gebruikt op de accu, dus als de automotor uit staat dan zou je een zuivere gelijkspanning moeten hebben.
Dan kan dat niet voorkomen.
Als de motor wel aan staat dan kan de spanning iets afwijken maar bij een Ohmse belasting zoals een
verwarmings element zou dat niets uit mogen maken. Alleen bij het in- en uitschakelen van een knop of
thermostaat zou je een vonk(je) kunnen verwachten in de schakelaar of thermostaat.
Dit ding moet daar eigenlijk op berekend zijn. Weg gooien en op zoek gaan naar een ander en beter exemplaar.
 
Het is heel belangrijk om de waterkoker niet te vol te doen. Ook moet deze recht staan.

Er zit namelijk een buisje binnen in de waterkoker waardoor stoomdamp over een bimetaal in de bodem wordt geleid. Door de hete damp slaat de waterkoker af.

Als je de waterkoker te vol doet, komt er water in het schakel gedeelte terecht. Daardoor verrotten de contacten en kun je dit soort problemen krijgen.

Ik zou de bodem eens open maken om te kijken wat je daar aantreft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan