Renovatie groepenkast

Frank-

  • #1
In ons oude huisje (1910) gaan we binnenkort een aanbouw met een nieuwe keuken plaatsen. In aanloop daarop wordt het tijd om de groepenkast, die niet meer van deze tijd is, te updaten. Ik heb er niet veel verstand van en laat het installeren van een nieuwe kast sowieso aan de vakman over. Ik wil echter wel snappen wat die gaat doen en alvast voorbereidingen treffen wat betreft de materialen en heb daarover enkele vragen. Laat ik eerst de situatie uitleggen:

De huidige inrichting van de groepenkast is een algemene aardlekschakelaar voor twee eindgroepen (de middelste en rechtergroep), en één groep met automatische zekering (de meest linker dacht ik). (Foto 1)




Onder de meter bevindt zich in een verzegelde ijzeren kast de hoofdzekering. (Foto 2) In die kast zit overigens ook de hoofdzekering van de buren (is er een jaar of twee geleden eens uitgeklapt).




Ik weet niet zeker of ik over 1 fase of 3 fase beschik. Na lang zoeken vond ik op een oude jaarafrekening van de Nuon de vermelding "continuon netbeheer 3x25 enkel" dus neem ik aan dat het om 3 x 25A gaat. Hoe dan ook heb ik nog nooit gehad dat de hoofdzekering er uit klapte. Sterker nog, ik kwam er laatst achter dat de droger, wasmachine, oven en magnetron op één en dezelfde groep zitten (samen met verlichting en c.v.). Dat gaat wonder boven wonder meestal goed. De enige keren dat de groep er uit klapt is als droger, wasmachine, oven én magnetron aanstaan. Zonder oven gaat de rest altijd wel goed, maar dat het niet wenselijk is, is mij ook duidelijk. (ze zitten overigens op de meest linker groep, die met automatische zekering). Ik ga er in ieder geval van uit dat er niets hoeft te veranderen vwb de hoofdzekering.

Nu wilde ik gaan upgraden naar 8 groepen achter twee ALS:

1. Verlichting boven
2. Verlichting schuur (inclusief CV en vloerverwarmingspomp)
3. Verlichting beneden (inclusief TV en dvd en lichte vuilwaterpomp)
4. Wasmachine
5. Droger
6. Koel/vriezer + Afzuigkap + waterkoker
7. Vaatwasser
8. Magnetron + Oven (eventueel combi)

Hoe ik ze ga groeperen achter de twee ALS's moet ik nog uitzoeken (in ieder geval niet alle verlichtingsgroepen achter dezelfde ALS had ik begrepen). Zijn er nog andere dringende adviezen - do's and don'ts - wat dit betreft? Ik weet dat er per groep een max van 3000W geldt en dacht dat ik daar onder blijf.

Nu heb ik van iemand een gebruikte groepenkast van Holec gekregen met daarin al vier groepen en een ALS - tenminste, dat lijkt mij zo. (Foto 3 en 4) Het liefst zou ik zelf de ontbrekende componenten verzamelen zodat de vakman alleen maar hoeft te installeren. Ik vroeg mij af welke specificaties van belang zijn: is iedere groep van 16A die in de kast past geschikt, of zijn er nog andere zaken waar op gelet moet worden?




Een laatste vraag betreft de leidingen die de kast verlaten. Moeten die te allen tijde voorzien zijn van een mantel, of mag het ook een geïsoleerde kabel zijn, die pas als hij de muur ingaat door een pvc pijp komt te lopen? Dit in verband met de zeer beperkte ruimte waar de groepenkast komt te hangen.

Een hele lap tekst. Ik hoop dat het duidelijk was en hoop op jullie deskundige adviezen!
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #2
Ik zou eerst overleggen met de installateur of deze de kast wil installeren en de ontbrekende componenten kan leveren. Iig moet de kast ook van een hoofdschakelaar worden voorzien. Verder denk ik, dat je niet over drie fase beschikt, als de buren ook op deze hoofdzekering kast zijn aangesloten (is ook niet nodig voor de apparatuur die je beschrijft). Houd er verder rekening mee dat apparatuur >2000 Watt op een afzonderlijke eindgroep moet (oven + magnetron?) en dat wcd'en voor algemeen gebruik in de keuken over twee eindgroepen verdeeld dienen te worden.
 

Frank-

  • #3
Dag Sxander,

Je had gelijk: Liander gebeld en we hebben 1 fase, 25A. Ik kan dat overigens kostenloos laten verzwaren naar 35A wat misschien onder het mom 'baat het niet schaadt het niet' niet onverstandig is.

Kun je misschien nog wel vertellen of het al dan niet toegestaan is om vanuit de kast geïsoleerde kabels te trekken in plaats van buizen? Dit ivm de echt zeer krappe ruimte in het kastje.

Thanks
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #4
1x35A is idd wel wenselijk. Verder is het gebruik van installatie kabel gewoon toegestaan, deze wordt thv bochten en invoeren idd niet in buis gezet.
 

Kaajee

  • #5
Voor de zekerheid: Maar dan wel echte installatie kabel, dus met vaste koperkern van 2,5mm2, zoiets als deze:

Deze hoeft overigens niet per se in een buis en mag dus ook zonder buis.
 

Xr8

  • #6
Je kunt in principe elk merk automaat in de kast klikken omdat deze van een din rail is voorzien. De automaten moeten in deze situatie echter wel B16 zijn. Tevens is het aan te bevelen voor de ontbrekende automaten 4 dezelfde te nemen, dit ivm het onderling door koppelen. De aansluitingen verschillen per merk, je zou dan met draadjes moeten gaan prutsen, niet echt aan te raden.

Succes.
 

Kacheltje

  • #7
Hou wel in de gaten dat je geen installatieautomaat kiest met pennen.
Deze automaten zitten op een spanningsrail geklikt en hoeven niet uitbedraad te worden.
Deze gaan niet passen in deze kast.
 

Xr8

  • #8
Daar heb je een punt.
 

Pepjo

  • #9
Sxnder schreef:
Ik zou eerst overleggen met de installateur of deze de kast wil installeren en de ontbrekende componenten kan leveren.
De zinnigste opmerking hierover is dus al gemaakt.
Laat de installateur dit bekijken, dan komt het wel goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu