Remeha quinta 35c boiler blijft brander

Status
Niet open voor verdere reacties.
De boiler van de remeha quinta 35C combi ketel blijft brander ondanks dat er geen warm water vraag meer is. Wat kan de oorzaak zijn? (Hij blijft op nr 4 staan op de display)
 
Worden de buizen die vanaf het toestel naar de radiatoren gaan ook warm?
zoja, dan is de 3 wegklep kapot. (laat door naar de cv en daarom blijft hij op boiler branden
 
Code 4 is branden voor warmwater.
als de buizen van de verwarming warm worden.
is of je motor van de 3 wegklep stuk
of het binnen werk blijft hangen.
dit kan je zelf even controleren
door de mantel er even af te halen
in het midden zie je dan een grijs motertje
met een wit pinnentje als je op reset drukt moet hij een keer omlopen
doet hij niks dan is het motertje stuk.
loopt hij wel om dan blijft het binnenwerk vast hangen.
 
Kan ook zijn dat de motor kapot is gegaan door een zwaar lopend binnenwerk. Vervang in dit geval beide, een nieuwe motor zal ander zo weer kapot zijn.

Je kunt het probleem even oplossen door de zwarte knop op de ketel in te drukken waarbij het kraantje met een streep erdoor staat. Net zo lang tot er een lampje bij gaat branden.

Heb je een celsia 20 zet deze dan op continue verlaagd en zet de temperatuur op de gewenste waarde.

Binnenwerk kun je zelf wel vervangen. De ketel drukloos maken en vervang door een nieuwe. Motor is te verwijderen door het knopje nabij het 3 wegklep huis in te drukken en deze 1/8 slag te verdraaien.

Door op reset te drukken zal de motor om gaan lopen, zo kun je controleren of deze defect is of niet.

Succes.
 
Hij brand dan continue, de tijd voor het buffervat ken ik wel, dat valt wel mee. Had inderdaad wel gekund, maar is het niet. Ik ga even met de eerste paar opmerkingen aan de slag, zal wel morgen worden.
Feske schreef:
Worden de buizen die vanaf het toestel naar de radiatoren gaan ook warm?
zoja, dan is de 3 wegklep kapot. (laat door naar de cv en daarom blijft hij op boiler branden


De buizen naar de radiatoren en de radiatoren zelf worden dan ook warm. Dit zal het dus wel zijn, morgen even mee aan de slag.
 
Ik heb de driewegklep en motor bekeken. De motor met het witte palletje werkt naar behoren denk ik; als je op reset drukt gaat er wat ronddraaien en het palletje gaat van de middenpositie naar links en weer terug naar de middenpositie. Is het nu de driewegklep die kapot is?
 
Het is enkelt het binnenwerk van de driewegklep die blijft hangen.

Het witte pennetje hoort OF volledig links OF volledig rechts te staan. Een midden positie kent deze ketel niet, In dit geval probeert de ketel de boiler op te warmen, maar doordat de driewegklep niet volledig naar tap toe gaat loost hij veel water de cv in. Deze wordt dan weer ongevraagd warm.

Dus binnenwerkje vervangen zie @Xr8
 
Aha, dus alleen het binnenwerk en dan wordt het binnenwerk van het motortje bedoeld? Of zit er iets in die driewegklep?
Wanneer dat vervangen is gaat het witte palletje dus ook weer in de links of rechts positie?

Verder even gekeken en wanneer ik warm water verbruik gaat de ketel beduidend harder branden dan wanneer ie op de blijf steken dstand staat.

Wat ik me wel afvraag is waar dat water dan blijft. Gaat dat bij de cv op? Dan moet daar toch de druk oplopen?
 
De cv maakt heet water dat gaat via de klep naar een spiraal in de boiler, deze spiraal verwarmt je tapwater.
Vanaf deze spiraal gaat het water terug naar de ketel.
Hetzelfde gebeurt in cv bedrijf echter dan gaat het ipv naar de spiraal naar je cv installatie, er komt dus niet extra water in het systeem.

als je de witte stift volgt richting de metalen delen kom je een aluminium nokje tegen.
Deze kan je indrukken en dan de behuizing een kwartslag draaien, de motor komt dan los van de klep.
De veer en stift kan je met een stukje speciaal gereedschap (zit bij een nieuwe cartridge) uit de klep draaien.wel eerst de ketel aftappen!!!
Dan zou het probleem over moeten zijn
 
Bedankt voor de info. Het zit hem dus puur in het motortje, niet in het koperen gedeelte. Ik ga er dit weekend denk ik mee aan de slag en zal nog wel even laten weten hoe het ging.

Voor de duidelijkheid; is dit wat ik moet aanschaffen en vervangen? (opgenomen uit remeha onderdelenlijst)

S49776 Klephuis VCZMF6000e (onderhuis driewegklep) 5011 50,25
en/of
S59216 Reparatie set t.b.v. klephuis VCZM6000 5011 32,75
en/of
S113643 Actuator VC8040ZZ37E 24V (motor driewegklep) 5012 58,75
 
Nee het zit in de klep, niet in de motor.
Dus, S59216 is volgens mij de cartrige icm de sleutel om het te verwijderen uit het klephuis.
 
Laat de ketel niet te lang met dit binnenwerk draaien. De motor zal kapot gaan. Kost ruim 50 euro.

Succes.
 
Bovenstaande is nog laag ingeschat, hoewel we het niet over prijzen mogen hebben.
Verder even gekeken en wanneer ik warm water verbruik gaat de ketel beduidend harder branden dan wanneer ie op de blijf steken dstand staat.
In de ketel zit een stromingsschakelaar, zo lang er warm water wordt getapt gaat de ketel hoog branden om 68 a 70 graden te bereiken of te handhaven. Stop je met warm water tappen dan ziet de stromingsschakelaar dat, dan gaat de ketel meteen laag branden. Pas als het buffervat voldoende heet is gaat de ketel over op CV bedrijf of uit.
Dit laatste gebeurt bij u dus niet, de laag brandende ketel wordt nu ook belast door de CV radiatoren en wordt nooit voldoende heet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan