Relaisschakeling werkt niet (meer)

Goedenmiddag forum,

Heel graag jullie hulp bij het volgende. Ik heb een systeem waarbij een 12V relais een voeding moet schakelen. Sinds kort doet deze het volgende:

1. Wanneer de sturing uit staat, blijft het relais uit en blijft de voeding uit. De sturing is dan ook spanningsloos (rode lampje blijft uit).
2. Wanneer de sturing aan staat, schakelt het relais en gaat de voeding aan. De sturing heeft ook spanning (rode lampje aan).
3. Probleem stand. Wanneer de sturing uit gaat, blijft het relais aan en de voeding blijft ook aan. De sturing blijft onder spanning (rode lampje blijft aan), en wordt gevoed door het relais.

Wanneer het hele systeem spanningsloos gemaakt wordt en weer op spanning komt, kom je weer op stap 1.

Het relais is een 12V Hella 003 437-04. Omdat het eerste idee was, het relais is stuk hebben we een nieuwe gekocht (een 12V Hella 003437-08), maar deze heeft exact het zelfde probleem.

Alle ideeën zijn welkom!

Vriendelijke groeten,
Casper
 
Zoals je het nu omschrijft zit het probleem in de sturing.
Probeer dezelfde stappen nog eens en haal bij stap 3 ook de stuurdraad los.
Grote kans dat de voeding dan wel uit gaat en het rode lampje blijft branden.

Zit er toevallig een grote elco in de sturing?
Als dat zo is dan kun je daarover een weerstand zetten om deze te ontladen.
 
Bedankt voor je zeer snelle reactie!

Het los halen van de stuurdraden was ik vergeten te vermelden. Dit heeft ook geen effect, het relais schakelt niet terug. Wel wordt direct het circuit van de sturing spanningsloos. Zo vermoed ik dat niet een opgeladen condensator nog tussen zit.
 
Sturing en uitgaande spanning in het contact waar het relais in zit kortgesloten?
Roest/vocht/beestjes?
 
Onmogelijk, bij het eerste relais was het niet goed en ook niet bij een nieuw relais.
Iets klopt er niet aan het verhaal.

Waar zit het rode lampje op aangesloten?
Werkte het eerst wel en is het plotseling ontstaan?
Als je de draad tussen het relais en de voeding loshaalt gaat de voeding dan wel direct uit?
 
Je hebt in het relais waarschijnlijk een overname contact. Waardoor je spanning buiten de knop om op het relais komt.

Post eens een foto en schema.
 
Helaas heb ik geen schema direct voor handen. Het is allemaal dusdanig weg gewerkt dat ik ook niet kan herleiden wat er precies gebeurt. Op de stuurstroom worden diverse apparaten geschakeld, naast dit gek functionerende relais. Ik probeer tekeningen op te vragen hiervan.

Zie de foto voor de oude (zilvere) relais en nieuwe (zwart). Naast de stuurstroom polen zijn er enkel de polsen voor de voeding die geschakeld behoort te worden. Hierbij zie ik zelf dus nog geen overname contact.
111593_14ec7ff215c04ad9b28e233a51b27602_2.jpg
 
Blijft de spanning staan op de spoelcontacten?


Relais uitnemen en het contact even overbruggen en dan meten of op de spoelcontacten spanning komt.
 
Ronny schreef:
Onmogelijk, bij het eerste relais was het niet goed en ook niet bij een nieuw relais.
Reageer je dan op mij of op de vraagsteller?
Ik heb het namelijk niet over het relais.

Carp:
Kan je meten, met het relais eruit, of er een weerstand is tussen de verschillende contacten waar het relais in zit. (dus niet het relais zelf meten)
O.a. tussen 86 en 87
(ervan uitgaande dat 86 de sturing is en 87 richting motor gaat, als die kortsluiten verklaart dat veel)

Waarom kan je geen foto maken van waar het relais in zit? Als je er bij kan, kan je telefoon er ook bij.
Op een foto kunnen ons dingen opvallen waar jij niet aan denkt.
 
Ik reageerde op jouw bericht.
Als er een gewoon relais wordt gebruikt, dus zonder overnamecontacten,
minder gangbare modellen of andere exotische mogelijkheden dan kan dit niet het probleem zijn.
Ik heb voordat ik dat bericht plaatste bekeken welke relais er gebruikt zijn.
Mijn conclusie is dat als er een probleem ontstaat, en er een zelfde nieuw relais wordt geplaatst je er bijna voor 100% (oké 99,9%) van uit kunt gaan dat er geen beestjes of kortsluiting(en) in zitten en dat het probleem niet in het relais kan zitten.
 
Heren, bedankt wederom. We meten inderdaad een kortsluiting. Onze conclusie daarbij is dat de spoel via de voeding wordt gevoed in plaats van de stuurstroom. Vermoedelijk is er een lek ontstaan.

Voor de volledigeheid nog een foto, alles is zodanig weg gewerkt dat het lastig is een overzichtsfoto te geven.

Ik vrees dat we op zoek moeten achter het relais, om te zien of er een lek is in de voeding of de motor daarachter.

Bij nieuws zal ik het delen, zodat anderen hier misschien ook nog iets aan hebben.

Vriendelijke groeten,
Casper

111593_3fc13afba5bd4cf48c5f01177cbd9cb8_1.jpg
 
Dat ziet er in ieder geval netjes uit,
ik had eigenlijk een roestige bende, vocht, spinrag, bladeren e.d. verwacht..

Lopen de draden via een punt dat scharniert?
Bij portieren van auto's zie je dit soort problemen. De isolatie op het punt tussen portier en auto gaat dan door waardoor er open draden tegen elkaar aan liggen.
Bij een boot blijft water een verdachte.

Misschien kan je (tijdelijk) (deels) nieuwe draden leggen, dan weet je ook meteen zeker of en welke bedrading het is.

@Ronny: Ik had het niet over het relais, dat was misschien niet helemaal duidelijk.
 
Beste Jackd, gelukkig vrij van ellende ja :)

Alhoewel, hierin een stroomlek vinden is ook geen feest. Bedankt voor je 2 tips, de eerste wat betreft scharnieren zal makkelijk te achterhalen zijn. Het trekken van verse draden lijkt me een goede wanneer het probleem zich niet snel openbaart. Het relais schakelt een stuurautomaat, deze zit weer op een heel andere plek dus dat zal wel een gepiel worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan