LIjkt me niet, maar zal geheel afhankelijk zijn van het aan te schaffen relais. Als het erin zit, zal het op het relais aangegeven moeten zijn, want daarmee is de spoelaansluiting polariteitsafhankelijk, dus + en - mogen niet verwisseld worden.Inductiespanning afschakeling (spanning knippen?) zit standard in elke automotive relay toch?
Voor de rest lijkt de getoonde magneetschakelaar voor 230 V me wat overdreven voor de bedoelde functie. Kost ook niet niks, vooral vanwege de behuizing eromheen (waar laat je zoiets in je camper), die zeker noodzakelijk is vanwege de 230 V spanning die er staat. Bovendien is het niet persé zo, dat relais die tot taak hebben een wisselstroom te schakelen, automatisch ook geschikt zijn om DC te schakelen (met identieke stroomsterkte). Bij het schakelen van (grote) stromen wordt namelijk telkens een beetje materiaal van het ene contact naar het andere overgebracht. Bij wisselstroom gaat dat heen en weer, bij gelijkstroom één kant op. Dat houdt in, dat er voor gelijkstroom een ander contactmateriaal of -samenstelling gebruikt kan zijn dan voor wisselstroom.
Ik heb even een paar magneetschakelaars bekeken en daarvan de specs opgezocht: over gebruik voor gelijkstroom staat nergens iets beschreven. Alle gegevens zoals inschakelstroom en continue stroom zijn uitsluitend voor AC gespecificeerd.
Maar we dwalen veel te veel af. TS heeft inmiddels allang beslist wat te doen, want hij heeft al een adapter in gebruik voor een koelventilator.
Laatst bewerkt: