Relais advies

Inductiespanning afschakeling (spanning knippen?) zit standard in elke automotive relay toch?
LIjkt me niet, maar zal geheel afhankelijk zijn van het aan te schaffen relais. Als het erin zit, zal het op het relais aangegeven moeten zijn, want daarmee is de spoelaansluiting polariteitsafhankelijk, dus + en - mogen niet verwisseld worden.

Voor de rest lijkt de getoonde magneetschakelaar voor 230 V me wat overdreven voor de bedoelde functie. Kost ook niet niks, vooral vanwege de behuizing eromheen (waar laat je zoiets in je camper), die zeker noodzakelijk is vanwege de 230 V spanning die er staat. Bovendien is het niet persé zo, dat relais die tot taak hebben een wisselstroom te schakelen, automatisch ook geschikt zijn om DC te schakelen (met identieke stroomsterkte). Bij het schakelen van (grote) stromen wordt namelijk telkens een beetje materiaal van het ene contact naar het andere overgebracht. Bij wisselstroom gaat dat heen en weer, bij gelijkstroom één kant op. Dat houdt in, dat er voor gelijkstroom een ander contactmateriaal of -samenstelling gebruikt kan zijn dan voor wisselstroom.

Ik heb even een paar magneetschakelaars bekeken en daarvan de specs opgezocht: over gebruik voor gelijkstroom staat nergens iets beschreven. Alle gegevens zoals inschakelstroom en continue stroom zijn uitsluitend voor AC gespecificeerd.

Maar we dwalen veel te veel af. TS heeft inmiddels allang beslist wat te doen, want hij heeft al een adapter in gebruik voor een koelventilator.
 
Laatst bewerkt:
Houd je er wel rekening mee, dat dat bedrijf in Hong Kong zit?
En dat er daarom nog BTW + inklaringskosten bij gaan komen...
Dat is namelijk sinds 1 juli jl. niet meer gekoppeld aan een minimum bedrag, over alle import uit niet-EU landen voor elk bedrag moeten dergelijke kosten gemaakt worden.

En dan kan het ook nog een flinke tijd duren voor je het ontvangt, niet alleen vanwege de verzendtijd vanuit Hong-Kong, maar ook omdat dergelijke import tegenwoordig allemaal langs de douane moet en dus een flinke tijd bij bijv. PostNL kan blijven liggen.

Je kunt beter bij een (duidelijk) in Nederland gevestigd bedrijf bestellen! Let op de zgn. Nederlandse 'bedrijven' (zijn meestal particulieren) die, om kosten te besparen, het zelf bij een Chinees bedrijf bestellen en het dan direct naar jou toe laten sturen. De zgn. dropshippers. Dat is dan precies hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Gedeeltelijk waar, Ali berekend gelijk al de BTW etc. door als je besteld.
Maar ik koop hem gewoon hier bij een autoshop.
De link was alleen bedoeld om het model te laten zien
 
Het werkt perfekt, bedankt voor de adviezen en hulp

Als het mag nog een andere relais vraag.
Ik heb in de camper een elektrische plint verwarming van 1000/2000W geplaatst en die wil ik met een kamer thermostaat bedienen
Ik kan een 230 thermostaat kopen maar ik heb nog een simpele 24v thermostaat liggen.
Een nieuwe kost meer dan een relays denk ik
Daarom zoek ik nu nog een 12v relais die 230v-16A meerdere keren per dag kan schakelen en ik dacht aan een SSR maar misschien zijn die er wel helemaal niet geschikt voor wat ik wil.
Kan iemand mij daarin nog adviseren ?
 
Wanneer je 230V 16A wilt schakelen is het kiezen en kopen van een geschikt relais op zich niet zo'n probleem. Google met "industrierelais 12V 16A" brengt je al snel bij de wat degelijkere exemplaren. Voor het aantal schakelingen hoef je niet persé over te gaan naar een Solid State Relais (ik neem aan dat je dat bedoelt met SSR), want een dergelijk 'gewoon' relais heeft een (elektrische) levensduur van bijv. 100.000 schakelingen. Daarbij geholpen door het feit dat er een last geschakeld moet worden die niet inductief is.

Je probleem, en dat heb je ook met een SSR, is dat een en ander ingebouwd moet worden in een deugdelijke behuizing, met trekontlastingen voor in- en uitgaande leidingen. Want zo'n relais met open contacten kun je niet zomaar ergens in je camper plaatsen: er moet een kastje omheen zitten, dubbele isolatie verplicht. Je zult in elk geval moeten kiezen voor een relais met steek- of schroefaansluitingen, bij 16A is solderen niet gewenst! Alles bij elkaar ben je dan misschien net zo duur uit als een kant-en-klaar 230V thermostaat. In elk geval heb je een veel compacter geheel.
 
  • Like
Waarderingen: Gsm
Uiteraard moet het goed gedaan worden en zo’n behuizing is niet het probleem, die heb ik nog wel liggen
Een 230 kamerthermostaat heeft als nadeel dat ik een kabel moet trekken los achter een kunststof paneel
Een 12v draad is gemakkelijker te trekken.

Maar ik kan dus elk willekeurig relais nemen die aangestuurd wordt met 12v en die 230v - 20A kan schakelen zoals een SSR.
Ik ben namelijk benieuwd hoe die zich houd als die meerdere keren moet schakelen en dan met name de contacten.
Hoef ik er geen vlamdover elko over de contacten te gebruiken?
 
Wisselstroom is makkelijker te schakelen dan gelijkstroom, aangezien de stroom 100x per seconde al 0 is doven vlambogen veel sneller.

Ieder relais dat volgens specificaties 230V bij dit vermogen kan schakelen zou gewoon prima moeten gaan werken.
 
En een Solid State Relais heeft dat probleem van vlamdoven al helemaal niet, want die schakelt op de nuldoorgangen van de wisselspanning/stroom.
 
  • Like
Waarderingen: Gsm
Even een kleine reactie mbt die diode over de relaisspoel. Deze is totaal overbodig op de manier hoe deze aangesloten zit. In de adapter zit nl. een condensator. De spanning over het relais zal dus nooit meteen wegvallen, maar juist geleidelijk. De stroom wordt niet 'ineens' onderbroken door de spoel, dus er is dan ook geen EMF.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan