Rechtmatig beroep op garantievoorwaarden?

Rotnem

  • #1
Een mogelijke leverancier van een boiler beroept zich op haar garantievoorwaarden waarin staat, dat garantie vervalt wanneer een bij haar aangeschafte boiler niet door een erkende installateur wordt aangesloten. Volgens mij is dit niet rechtmatig. De boiler wordt geleverd met een installatiehandleiding (en zo ingewikkeld is aansluiten niet en dus kan ik dat zelf). Wie weet van jurisprudentie ter zake?

Alvast bedankt voor lezen c.q. meedenken,
Gerard
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Een jurist en/of advocaat?
 

Rotnem

  • #3
Hoi Ronny,

Ik ben nieuw op dit forum en weet dus niet precies hoe het hier werkt. Ik vind kunnen aanhalen ('quoten' voor Anglofielen) altijd wel prettig omdat dan het verband niet verloren gaat, maar op dit forum is dat blijkbaar niet mogelijk, althans ik zie niet gelijk hoe dit zou kunnen. :(
Natuurlijk kan ik een jurist of een advocaat raadplegen, maar de laatsten vind ik witte boorden criminelen omdat hun eerste doel is om geld uit de zakken van mensen te kloppen (ze noemen dit zelf "melken").
Ik hoop(te) eigenljk op forumleden met juridische belangstelling.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Wanneer ben je een erkend installateur? Als jij je inschrijft bij de KvK ben je ook een installateur.
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

Lange Herman

  • #5
Ik neem aan dat u het niet over een gasgestookte boiler heeft?
Wat voor een boiler dan wel? (Zon, elektra, indirect)
Mijn vraag is uit pure nieuwschierrigheid. Ik heb geen flauw benul hoe sterk u juridisch staat, maar u zou eens bij een rechtsbijstandsloket kunnen informeren.
 

Rotnem

  • #6
Bij nader inzien hoort mijn vraag niet hier maar in een algemeen of juridisch deel van dit forum, want het onderwerp is niet een "boiler" maar "garantie". Een juridische of algemene rubriek kon ik niet vinden. Vandaar dat ik het nu maar geplaast heb in de rubriek: "Ik kan geen geschikte rubriek vinden".
@Vonken_trekker De kwestie is "erkend" of niet en van een inschrijving bij een KvK wordt je niet ineens erkend.
@Lange Herman Het soort boiler doet m.b.t. mijn vraag niet ter zake, maar het is een kleine moeite om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen. ;) Het gaat om een (tank in tank)-boiler die aangesloten is op m'n dieselgestookte CV-installatie en aan vervanging toe is. De buitenste geisoleerde tank wordt, net als een radiator met heet water gespoeld. De binnenste tank bevat tap(drink)water dat door het hete water daaromheen verwarmd wordt en in de keuken en badkamer wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Rotnem

  • #7
Ik plaatste deze vraag aanvankelijk in een andere rubriek maar deze kwestie heeft niets met een specifiek soort klus te maken. Een algemene of juridische rubriek heb ik niet kunnen vinden. Vandaar dat ik mijn vraag nu hier maar opwerp.
Een leverancier van een apparaat (dat met een installatiehandleiding wordt geleverd) stelt, met een beroep op haar garantievoorwaarden, dat garantie vervalt wanneer ik dat apparaat zelf installeer en dat niet door een erkend installateur laat doen. Mij lijkt dat onrechtmatig. Immers, uitsluitend wanneer een garantieaanspraak onterecht zou zijn omdat schade o.i.d. ten gevolge van ondeugdelijke installatie zou zijn, lijkt mij afwijzing van garantieaanspraak terecht. Mogelijk zijn hier forummers met juridische belangstelling of kennis die mij op jurisprudentie kunnen attenderen?
 
Laatst bewerkt:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Aangezien het over hetzelfde gaat heb ik de twee topics samengevoegd. We geven hier geen juridisch advies.
 

Rotnem

  • #9
@IJkenhout Kijk, da's een goed idee! Had eigenlijk gehoopt, dat een toezichthouder ('moderator' voor Anglofielen) eerder mijn onderwerp in de juiste rubriek had geplaatst. Maar het hoort niet echt bij "Verwarming en gas" vind ik, dus mijn onderwerp en de reacties daarop zouden mijns inziens dan beteer in een andere rubriek (bij voorbeeld waar ik dit onderwerp de tweede keer plaatste) gegroepeerd kunnen worden. Dat "we" hier geen juridisch advies geven, is voor mij geen probleem, maar garantie in relatie tot een klus, lijkt mij wel interessant voor klussers. Vandaar dat ik dit klusgerelateerde probleem hier aan de orde stelde, in de hoop dat meer mensen hier hun licht over zouden (kunnen) laten schijnen. Geen idee natuurlijk of dat tegen het zere been van de "Klusservice" zou kunnen zijn, die mogelijk sponsor of eigenaar van dit forum is.
 
Laatst bewerkt:

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik denk dat je kansloos bent bij een rechtszaak.
vrijwel elke product wordt geleverd met beperkende voorwaarde met betrekking tot afmonteren, onderhoud of reparaties
niet door een vakman en/of dealer verricht dan is de garantie pleite

en laten we even eerlijk zijn.
je kan je ketel wel degelijk slopen door hem onjuist aan te sluiten of nog erger persoonlijke schade veroorzaken door onjuiste aansluitingen
 

Lennard3

  • #11
De leverancier moet een deugdelijk product leveren, en dus een boiler die voldoet aan de eisen die je daaraan mag stellen. Daaraan is niet voldaan als de boiler deugdelijk is geïnstalleerd en je toch geen gebruik hebt gemaakt van een erkend (door wie?) installateur.

Je staat misschien wel met 1-0 achter omdat je uit die garantie-afspraak wel zou kunnen afleiden dat het aan de koper is om aan te tonen dat de boiler goed is geïnstalleerd, maar daar stopt het wat mij betreft ook wel.

Jurisprudentie kon ik niet direct vinden. Wel een zaak waarin garantie werd gegeven onder de voorwaarde dat periodiek onderhoud werd gepleegd, en de rechter die voorwaarde verwerpt omdat de schade daar niet mee te maken had (ECLI:NL:RBLEE:2011:BP1634). Maar goed, dat betrof een kantonzaak.

Overigens zit er altijd nog wat ruimte tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, dus misschien is het verstandig om te kiezen voor een andere leverancier om discussie hierover te voorkomen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #12
Ik begrijp eigenlijk niet, wat dit allemaal met zelf klussen te maken heeft.
Er zijn voldoende andere juridische forums waar je deze vraag zou kunnen stellen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #13

Lampje45

  • #14
Ik denk dat Artikel 6a BW 7 daar duidelijk in is.
Je moet het voor de koop in de koopovereenkomst opnemen.
Willen ze dat niet, ga dan naar een ander
 

Rotnem

  • #15
@Peter Lijkt me ook geen vraag voor een "Specialist Bouw/Sanitair". ;)
 

Rotnem

  • #16
@Vonken_trekker Slotje voorstellen terwijl er geen kwaad wordt aangericht, vind ik persoonlijk wat overtrokken.
@Lampje45 De consument wordt gelukkig wettelijk goed beschermd. Een verkoper kan zich dus niet zomaar onttrekken aan wettelijke consumentenrechten. Buiten dat, zijn veel verkopers (en consumenten) zich niet bewust dat wettelijke garantie verder gaat dan garantie die verkopers bieden. Natuurlijk kun je naar een ander gaan, maar soms wil je beslist een bepaald product.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
ik zie niet zo veel verschil tussen het zelf installeren of het zelf trachten te installeren.
als je je telefoon zelf opschroeft kan je de garantie ook wel vergeten
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ja wat is zelf installeren. Dan vraag ik me af waar wil Rotnem naar toe.
Dit onderwerp zou kunnen laten zien hoe dom wij kunnen zijn en of alles wat garantie betreft geloven.
Vooral een heel lange termijn dat lezen we graag.
Zou het kunnen zijn dat je van de boiler een stekker in het stopcontact steekt en volgens het garantiebewijs moet dat worden uitgevoerd door dat een erkend installateur. Dan maar geen slotje.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #19
Over het algemeen gaan fabrikanten nooit om met de consumenten van hun product.

U moet uw leverancier van de boiler deze klus laten klaren, daar bent u de klant en niet bij de fabriek.

Vr Gr en succes ermee
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #20
Dit is om de hele simpele reden dat welke fabrikant niet weet hoe u toestel ter plaatsen is aangesloten. Dat het buffer combi vat aangesloten is wil niet zeggen dat dit ook volgens de voorschriften is!
Vandaar de verwijzing dat deze dus door een erkend installateur aangesloten dient te worden.
Welnu blijkt dat er iets niet juist is met de installatie na plaatsing is uw contact persoon voor de verdere afwikkeling hiervan de installateur, deze kan het op zijn beurt weer doorspelen naar de fabrikant als e.e.a. juist is aangesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu