Ratelende Remeha Avanta

Pazzoppe

  • #1
Mijn Remeha Avanta CV (2009) maakt sinds een paar weken soms een heftig ratelend lawaai bij starten CV. Meestal start hij probleemloos maar een handvol keren per dag gaat het mis. Ratelen duurt soms een paar seconden, soms ook een minuut en is in het hele huis te horen. Systeem geeft geen foutcode.

Reparateur heeft het niet eerder gehoord en de helpdesk van Remeha ook niet.
Omdat het bij CV-vraag gebeurt zou het (volgens Remeha) niet de tripleklep kunnen zijn (want die schakelt alleen bij warmwatervraag). Iemand enig idee?

Iedere keer dat ik het geratel hoor sprint ik naar de CV-ketel maar ben (op die ene keer dat ik de video heb gemaakt) steeds te laat om beter te kunnen horen waar de herrie vandaan komt.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Vreemd geluid, ik herken het niet. Slaat de ketel wel direct aan, of pas als het geluid is afgelopen?
 

Pazzoppe

  • #3
Dank voor je snelle reactie!
Da's moeilijk te zeggen, want het komt zo weinig voor. Als ik de video beluister dan hoor ik de ketel pas ruimer gaan branden nadat het geratel is opgehouden. Vraag is inderdaad of het geratel de ketel belet om door te gaan (dan zou het regelsysteem het dus merken) of dat er iets in bijvoorbeeld de ventilator is dat na enige tijd vanzelf stopt. Er is wel een soort klik te horen als hij met het geratel stopt, ongeveer op 17 seconden in de video.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #4
Tijdens het geratel op de video brand de ketel niet. Zie het display, daar brand alleen het stroom ledje.

Of de dwk, of de pomp is het pobleem.
Omdat het niet altijd aanwezig is, vermoed ik dat er iets in het pomp huis ligt. Je pomp waaier zal hierdoor dan al wel beschadigd zijn.
 

Pazzoppe

  • #5
Goeie analyse Screech,
Het ledje lijkt niet aan te zijn, hoewel ik toch op het verdere deel van de video kan horen dat de ketel opstart. Ik vond nog een ander stukje video waarop te zien is dat tijdens het ratelen het 2e ledje wel aan is maar enige seconden nadat het ratelen is afgelopen uitgaat.

Ik hoorde net het geluid weer (volgens mij de eerste keer vandaag), maar in de paar seconden dat het duurde kon ik niet bepalen waar het vandaan kwam. Het leek vanuit de onderste helft van de kast te komen maar niet uit de pomp.

Het lawaai gebeurt alleen bij het starten. Als er troep in de fan of de pomp zou zitten dan zou dat volgens mij ook tijdens bedrijf af en toe herrie moeten geven. Kan wel zijn dat de pomp of fan in het begin vastzit door slechte lagers ofzo.

Hopelijk kan ik er een volgende keer sneller bij zijn.

PS: Als ik het schema goed begrijp dan zijn de enige mechanisch beweegbare onderdelen van de 35C de pomp (2011), de fan (3001), het gasblok (3005), de driewegklep voor de warmtewisselaar (5002/5014) plus wat relais op de printplaat.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #6
Ik zou het zoeken in de driewegklep.
Het ledje zegt alleen of de ketel brand of niet, een keer op de R drukken zegt meer, dan krijg je de bedrijfstatus.
Driewegklep staat in rust op warmwater stand en ga bij cv vraag als eerste omlopen.
Controleer het binnenwerk van de klep eens, het wil wel eens gebeuren dat een pootje hiervan in de opening naar de pomp is gestoken, dan gaat de klep ook zo'n geluid maken.
 

Pazzoppe

  • #7
Bedankt Willibald!
De klep is de meest logische (en ook goedkoopste) oplossing. Dus eerst die maar eens uitelkaar halen.

Remeha vertelde me vanochtend dat die driewegklep alleen hoeft te schakelen bij warmwatervraag, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Pazzo
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #8
Nee dat klopt niet, bij rust staat hij in warmwaterstand.
 

Pazzoppe

  • #9
Remeha kan bij jou in de leer!

Begin van de avond had hij weer een ratelperiode van bijna een minuut. Eerst was het 2e ledje aan maar dat schakelde even later uit. Lijkt erop of de branderautomaat snapt dat er iets niet goed gaat (zonder foutcode). Waarschijnlijk omdat het hete water niet in de CV leiding kwam?

Bij een tweede ratelperiode een half uurtje later heb ik met een lange schroevendraaier tegen mijn oor naar diverse onderdelen geluisterd. Ventilator en pomp leken normaal. De geratel leek bij de driewegklep vandaan te komen. Toen ik er daarna met de schroevendraaien een tikje tegen gaf stopte het. Dat lukte ook bij het volgende ratelmoment.

Wat denk je: Is het klepgedeelte kapot (binnenwerk - 5014 - S100217) of zou het ook de actuator 5002 - S59132) kunnen zijn? Gezien het geratel lijkt de actuator het nog wel te doen.
Je geeft aan dat warm water de ruststand is, dus als de actuator kapot zou zijn zou hij helemaal niet meer in CV stand komen? Dus de cartridge?
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #10
Controleer eerst eens of het binnenwerk er wel recht in zit, kan je het makkelijkste doen door de pomp te verwijderen en in de opening naar de pomp te kijken. Mogelijk zie je hier een pootje van de klep zitten. Als dit in orde is zou ik de actuator vervangen.
Zoals ik al eerder schreef, de stipjes zeggen niets!! even op de R drukken en kijken wat de status is cijfer 1 t/m 9.
 

Pazzoppe

  • #11
Bedankt Willibald,
Mijn vaste CV monteur heeft het te druk en zelf klus ik graag, maar niet aan iets waardoor ik een heel weekend in de kou kom te zitten als ik wat verknoei. Er zitten een hele stapel ringetjes en ander gedoe bij zo'n cartridge dus ik zet wel een vraag op de klusjesman pagina.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Het binnenwerk is bij de avanta voor een deel van koper. Dit ding schroef je in het huis. Dit kan niet scheef gebeuren, want dan lekt dat ding cv water.
Als het binnenwerk er nooit uit is geweest.. Kan hij zo ie zo niet scheef zitten.

De onderste pennen kunnen wel krom zijn, maar dan zal er wel rotzooi in het systeem zitten

Binnen werk kan wel zwaar lopen. Hierdoor kan dan de actuator defect raken. De herrie zal veroorzaakt worden door de actuator
 

Pazzoppe

  • #13
Helemaal waar Screech.
De klep ging wel moeilijk en zag er nogal zwart uit maar zat niet vast. Pennen onderaan niet beschadigd, dus niet tegen de pomp aangekomen.

Aan die actuator valt niets te zien. Maar het geratel komt uit die actuator dus zelfs als het alleen aan de klep zou liggen dan is er toch kans dat die actuator te veel op zijn donder heeft gehad.

Dus de actuator vervangen en voor alle zekerheid ook maar de klep. Voor die 50 euro extra is dat handiger dan later opnieuw openmaken.

Tip 1: Het is handiger om de ventilator en brander los te halen (plus het gasblok natuurlijk). Dat kost een paar minuten terwijl de pomp een heel gedoe is bij de Avanta.
Tip 2: De klep moet erin gezet worden met twee pennen naar voren gespreid, zodat er geen kans is dat een pennetje recht vooraan tegen de pomp zou kunnen komen.

Dank voor jullie hulp!
Had overigens de klus op 'Vakman in uw regio' gezet en daar kwam niets op terug.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu