Radiatorkraan vervangen: hoe af te sluiten?

Kars

  • #1
Hallo,

Ik heb verwarmingen met een voetventiel als deze:



Op deze verwarmingen wil ik een thermostatische kraan plaatsen. Ik heb begrepen dat met zo'n voetventiel enkel de radiator in kwestie kan worden afgesloten, zodat je niet de hele CV hoeft leeg te laten lopen.

Nu heb ik dit geprobeerd door het voetventiel met een imbus helemaal dicht te draaien. Vervolgens heb ik het water in deze radiator afgetapt bij het aftap ventiel, maar tot mijn verbazing zag ik dat de druk bij de HR-ketel ook afnam. Blijkbaar is het dan toch niet helemaal gesloten...

Wat doe ik fout? Is het noodzakelijk om de ketel uit te schakelen, zodat de pomp stopt met ronddraaien?

Gr
Kars
 

Fiesiekus

  • #2
De kraan in de aanvoer moet ook dicht staan. Als je die wilt vervangen, zal je CV leeg moeten.
 

Kars

  • #3
Ah ok.

Begrijp ik dus goed dat als je CV-kranen wilt vervangen, áltijd de CV leeg moet? Ook als je dus een dergelijk voetventiel hebt?

Gr
Kars
 

Fiesiekus

  • #4
De enige uitzondering zou zijn als je in het onderblok zowel de aanvoer als de retour dicht kunt zetten.
 

Kars

  • #5
En hoe weet ik of ik een onderblok heb wat dat kan? Ziet dat er op een speciale manier uit?
 

Fiesiekus

  • #6
Helaas kan ik er geen antwoord op geven. Dit zijn zaken waar ik geen verstand van heb.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
Die heb je blijkbaar niet want anders was de rst van het systeem wel op druk gebleven. :wink:
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als zowel retour als aanvoer afgesloten moeten kunnen worden, zullen er twee kraantjes moeten zijn. Hier een voorbeeld (misschien wat slechte foto, veel wit daar)

Als ik het goed begrijp en op de eerste foto kijk dan zit er bij de ts één schroef, dit zit dan alleen in de retour. Dit zie je vaak, deze schroef is vooral bedoeld de doorstroming te beperken vanwege waterzijdig inregelen.
Helaas, om de radiatorkraan te vervangen zul je moeten aftappen tot onder deze te vervangen radiatorkraan.
Het is bij werk aan de CV altijd aan te bevelen de CV uit te schakelen: stekker uit stopcontact. Komt de CV ketel droog en gaat hij aan, al was het onbedoeld, dan gaat'ie stuk.
 

Toon

  • #9
Je kan natuurlijk ook eerst eens kijken of er op de bestaande kraan van de radiator geen thermostatische knop past. Meestal is de afsluiter standaard en kunnen er verschillende knoppen op gezet worden. Is wel merkafhankelijk denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu