Radiatorknop niet te vervangen?

Ger76

  • #1
Goedemiddag,

Ik wilde een radiatorknop vervangen voor een thermostatische. Na het losdraaien van de ringen boven en onder de huidige kraan, zat er nog bar weinig beweging in. Ik zag dat de aanvoerbuis nog ca. een halve centimeter de kraan in loopt. Daarna heb ik alle ringen van het onderblok losgedraaid, in de hoop dat er ergens voldoende speling zou ontstaan zodat de aanvoerleiding uit de huidige kraan zou kunnen. Tevergeefs helaas; de aanvoerbuis zit muurvast. Zie de foto's hieronder. Heeft iemand nog tips?
20221015_130826.jpg


20221015_130829.jpg
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Eerst die onderste moeren, bij de slangen naar beneden, weer vast draaien. Daar wil je geen gedoe mee.

De wit geschilderde pijp van het onderblok naar de kraan kun je in het midden beetpakken en opzij trekken. Hij gaat dan iets krom, hierdoor ontstaat ruimte in de hoogte en komt die pijp + kraan los. Vooral de bolvormige koppeling boven de kraan zit niet diep.
 

Auto-Geen

  • #3
Als je het onderblok los schroef van de radiator, dan kan deradiator een beetje omhoog.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
@Auto-Geen heeft helemaal gelijk, als dat nog niet geprobeerd is dan blijft het stukje pijp mooi recht.
 
  • Like
Waarderingen: Ger76

Ger76

  • #5
Veel dank! Het pijpje is slechts 30cm, dus te kort om een bocht in te wringen. Maar met de nodige moeite kon de radiator iets omhoog.

Volgende uitdaging: de behuizing van de nieuwe kraan is ruim een centimeter langer dan de oude, waardoor het buisje te lang was. Deze dus iets ingekort. Echter na montage blijft de buis los zitten en (uiteraard) lekken. Heb zitten zoeken wat er aan de hand kan zijn met de knelset, maar kom er niet uit. De nieuwe kraan is een Danfoss, die zou met 1/2 - 15mm knelset moeten passen. Knelsetje is nieuw. Iemand een idee?
 

Auto-Geen

  • #6
Danfoss heeft speciale knelsets. Standaard zijn de moeren te kort.
1665918101989.png
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ger76

Ger76

  • #7
Ik zag het ondertussen, dank voor de tip. Gelukkig zijn de moeren van Plieger net zo lang en heb ik de zaak nu (water)dicht. Bij het inkorten van de buis maakte ik overigens een denkfout; de behuizing van de nieuwe kraan is wel een stuk langer, maar de buis verdwijnt er ook meer in. Dus uiteindelijk moest het buisje vervangen worden een iets langere. Gelukkig is de bouwmarkt open op zondag.

Dank voor de hulp!

Volgende uitdaging: radiatorkraan vervangen bij de zolderradiator, die heeft geen ventiel aan de onderkant...
 

Auto-Geen

  • #8
Zonder strijd geen overwinning.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu