Radiatoren vervangen: legen en vullen ketel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Graag wil ik 2 radiatoren vervangen en van een ander de retour en aanvoer omkeren dmv een onderblok gekruist of passeerstuk.

Ik neem aan dat je de cv-installatie dan eerst moet laten leeglopen? Mijn aannemer deed dit gewoon terwijl deze nog gevuld was en liep er gewoon water uit tijdens het omwisselen. Maar toen was mijn huis nog in de verbouwing. Nu alles is geschilderd lijkt me dat niet zo strak plan.

Hoe kan ik het legen en vullen het beste aanpakken. Ik heb een Nefit ProLine HRC 24 CW4 ketel.
 
Er zijn gadgets waarmee je de leiding plaatselijk kan bevriezen, zo sluit je het water op en hoef je niet het hele systeem te legen.

Ik heb zelf vlak na het expansievat een klep gezet. Als je die alleen al af kan sluiten scheelt je dat een hele hoop water en zal de druk er ook gelijk af zijn als je de leiding ergens opent.

Helaas blijft werk aan de CV een natte bedoeling. Het bevriezen is de schoonste optie.
 
Overigens een leuke dirty fix als je geen afvoertje vlakbij het vulpunt van de CV ketel hebt:

- Sluit de hoofdkraan van het water
- Open de laagst gelegen kraan (waar wel een afvoer onder zit, eg. keukenkraan)
- Sluit de vulkraan van de CV aan op het waternet
- Open de vulkraan

Zo stroomt het CV water via je waterleiding net weg door de keukenkraan.

LET WEL: Het is heel vies water dus daarna je schoonwaterleidingnet goed doorspoelen.

Of sluit er een lange tuinslang op aan en drain het water gewoon de tuin of toilet in...
 
Het water de waterleiding in laten lopen? Als dat überhaupt kon hoe vul je je cv dan weer?

Ts zoek een aftappunt op de laagste cv,s en leidingen. Sluit daar een slang op aan en laat het buiten weglopen.
 
Het vullen doe je dan weer door de keukenkraan dicht en hoofdkraan open te zetten, dan stroomt ie gelijk weer vol. Maar let daar maar niet op, want het is echt een heel achterlijk idee als je echt niet anders kan.
 
Hi Btb, ik denk dat jij een poosje het zeegat bent uit geweest.

In Nederland zijn de waterleidingkranen die voor het vullen van een Cv gebruikt worden al tientallen jaren voorzien (wettelijk verplicht) van een beluchter en een terugslagklep.

Precies om te voorkomen wat jij voorstelt, zodat drinkwater drinkwater blijft.
 
Bij Boortorenbouwer zit de boel dus niet zoals het hoort.

Om de CV te legen:
- Stekker van de CV er uit
- De vulslang aansluiten op het vulpunt, de kant die op de kraan past houd je in een emmer
- Vulkraan voorzichtig openen, zolang er nog druk op het expansievat staat spuit het water er uit. Dreigt de emmer vol te worden, dan doe je de vulkraan weer dicht en leeg je de emmer b.v. in de WC.
De druk zal dalen en daardoor gaat de snelheid er zo af.
Dan zoek je een plek onder (desnoods onderaan) de plek waar je wilt werken. Onderaan de zijkanten van de radiatoren zit meestal een aftapper, te bedienen met een ontluchtingssleutel.
2626_aftapper_1.jpg

Doe hier eventueel een stuk tuinslang aan en laat dit naar beneden aflopen in de tuin, anders in een emmer, teiltje of zo.
Ook hier: dreigt het teiltje te vol te worden: kraantje dicht en legen.
Gaat ook dit te langzaam, doe dan boven de plek waar je wilt werken een ontluchter open. Naderhand niet vergeten weer dicht te doen!

Zit zo'n aftapper er niet, dan zul je voorzichtig een stop of koppeling onderaan een radiator los moeten draaien. Leg een vuilniszak en oude handdoeken op de vloerbedekking, want dit kan minder gemakkelijk en snel lekvrij dicht.
 
AvDijk:

Die zit er bij mij inderdaad op op de radiator op het laagste punt: souterrain. Als ik hier dus een standaard tuinslang op duw kan ik hem laten weglopen in de afvoer buiten.
Ga ik doen.

Ik neem aan dat ik eerst de ketel voldoende heb moeten laten afkoelen en de stekker er uit heb gehaald?

Wat het vullen betreft:
Als ik alles heb laten leeglopen. Zit het radiator-net toch vol lucht? Kan er dan nog wel water bij?
 
Werkt in principe omgekeerd. Nu moet het lucht uit het systeem in plaats van het water. Nu moet je dan ook niet op het laagste punt zijn, maar op het hoogste. Daar zal een ontluchtingskraan zitten die open gedraaid dient te worden na het vullen. Zodra daar geen lucht meer uit komt, maar water, is het systeem vol. Dikke kans dat je dan nog niet op druk bent, maar er is in ieder geval al heel veel lucht uit, en is er dus weer ruimte voor meer water.

Nieuwere ketels lopen een ontluchtingsprogramma af zodra je ze opnieuw aanzet. Dat haalt het lucht weg uit de ketel.

Er kan her en der nog wat lucht zitten, dus zorg ervoor dat je elke radiator in het huis even ontlucht en vul zo nodig weer bij. Doe het na een paar daagjes nog een keertje (als de kachel wel aangestaan heeft en water heeft rond gepompt), dan weet je zeker dat je alle lucht overal weg hebt.

Ontlucht overigens alleen als de CV niet aan staat.
 
Ontlucht overigens alleen als de CV niet aan staat.

Moet de stekker eruit?
of moet de thermostaat op zijn laagst?
of moet de radiatorkraan dicht?

Bij mij zit op de ketel een automatische ontluchter. Voordat je gaat vullen moet ik deze openzetten. Ik kan echter niet teruglezen of deze na het vuleln weer gesloten dient te worden.

98860_ontluchter_1.jpg
 
Radiator kranen open, thermostaat laag. Stekker kan er gewoon inblijven. Een automatische ontluchter is natuurlijk ideaal voor het eerste grove vullen. Je zult nog wel elke radiator afzonderlijk moeten ontluchten.
 
Die 'kans' is zowel praktisch als theoretisch ernstig klein.

Praktisch niet, zoals bij deze 'reparatie' van HvdK omdat de pomplagers al lang 'onder' water hebben gestaan tot in de verste hoekjes die bij aflaten gewoon capillair gevuld blijven.

En bij een nieuwe installatie (overwegend combiketel met vulpunt nabij) is theoretisch (bij nog niet ontluchten) de installatie toch ook al voor minstens 3/4 gevuld waarbij de lagers dan ook niet echt droog blijven.

Zou nu dus alleen kunnen met een solo-ketel zonder ontluchtingsprogramma die op zolder hangt...
 
Dank j ewel. Ik heb net beslag weten te leggen via marktplaats op 2 radiatoren T33 voor een mooie prijs.
Deze installeren + retour en aanvoer omwisselen van de radiator in het souterrain en ik kan de winter weer in.

PS: Bij mijn huidige radiatoren zie ik touw tussen het schroefdraad zitten.
Ik neem aan dat dit nodig is tegen lekkage, net als teflontape bij gas?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu