Radiatoren koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten als ik een bestaande radiator koppel aan een nieuwe, en aansluitend daarop weer een vloerverwarming (1 groep).
De eerste radiator staat in de keuken.

Capaciteit van de ene radiator in de keuken was onvoldoende, en er is een raam bijgekomen waaronder ik de nieuwe radiator plaats.
Voorts is er een bijkeuken geplaatst met vloerverwarming.
Alles is klaar om aangesloten te worden, maar ik :roll: weet absoluut niet hoe!?
 
Misschien kun je even een schetsje maken van de radiatoren en de beoogde buizenloop, dan scannen vervolgens plaatsen of opsturen?

Dat maakt wat duidelijker wat de bedoeling is. :wink:
 
Hier dan een simpele schets hoe het gaat worden:

schema-klein.jpg
Vergroot

Dat is ook juist een van mijn vragen: de buizenloop?
 
Hoi LeeTheBoss,

Onder de oude radiator T-stukken monteren, onder de nieuwe radiator T-stukken monteren en de leiding van Tstuk naar Tstuk en vervolgens naar de aansluiting van de vloerverwarming brengen.

Als het mogelijk is de radiatoren voorzien van een voetventiel zodat een en ander later ingeregeld kan worden voor wat betreft de waterstroming.

Vr Gr en succes ermee
 
Als je koperen knelkoppelingen neemt en 15 mm cv pijp moet dat lukken.

Je kan op de radiator ook nog thermostaat kraan op zetten indien het nog te warm wordt
 
Hoi LeeTheBoss,

Ik ben bang dat een tekening ook niet het gewenste resultaat voor uw mogelijk uit te voeren werkzaamheden heeft.

Als u niet begrijpt wat er bedoeld wordt met Tstukken plaatsen en de leiding doortrekken, denk ik dat u deze werkzaamheden niet zelf moet gaan uitvoeren.

Er is toch wel enige kennis, vaardigheid en inzicht voor nodig om dergelijke werkzaamheden tot een goed einde te kunnen brengen.

Als u de werkzaamheden begint en deze niet kan afronden, moet u ter elfde ure op zoek naar een installateur om het in orde te laten maken.
Wat denkt u zelf wat de installateur zal zeggen, die zal dan ook niet blij zijn.

Misschien toch maar eerst kontact zoeken met een installateur, met deze overleggen wat u mogelijk we zelf kan gaan doen.
Als deze de materialen ook levert zal het eventueel afmaken van de klus ook niet zo'n probleem zijn.

Vr Gr en veel succes ermee
 
Uiteraard de tweede radiator parallel aan de eerste aansluiten. . .maar ben je er wel zeker van dat de bestaande radiator te klein is? Misschien is je bestaande systeem wel onjuist (of helemaal niet) ingeregeld. . .de radiator krijgt dan te weinig heet water.
Als dat het geval is heb je de tweede radiator misschien niet eens nodig!

Uitzoeken dus of de bestaande radiator wel minimaal 60 C water krijgt en de retour ongeveer 40C wordt. Als je niet genoeg warmte krijgt is het mogelijk dat ergens anders het circuit wordt kortgesloten (onjuiste inregeling of zelfs een veel te kleine ketel). . . met een te kleine ketel helpt een tweede radiator ook niet!

Als je systeem niet goed ingeregeld is zal het aansluiten van een tweede radiator PLUS een vloer verwarming het functioneren nog erger verstoren. Zonder het juiste ketelvermogen of zonder een ingeregeld systeem maak je het alleen maar erger en zal de keuken en waarschijnlijk ook de bijkeuken te koud blijven:

Doe als volgt:

1) Stel vast dat de ketel genoeg vermogen heeft voor je woning met de extra radiator en vloerverwarming er bij;

Zo Ja Ga naar (2)
Zo nee, bekijk nog eens wat je wilt en installeer desnoods een grotere ketel(met deskundig advies)
2) Sluit de extra radiator parallel aan (met T-stukken en knieën/bochten e.d.);
3) Installeer de vloerverwarming volgens voorschriften van de leverancier(weet wat je doen moet voordat je het gaat doen!);
4) Het gehele CV-circuit moet opnieuw ingeregeld worden: de extra stroming die je nodig hebt kan je verkrijgen door de radiatoren in de andere delen van het huis meer te smoren zodat je in de keuken voldoende aanvoer krijgt;
5) De vloerverwarming(VV) dient op zich goed ingeregeld te worden. . .doe je dat niet dan kan het gebeuren dat de VV-pomp het aanvoerwater uit de retourleiding zuigt, waardoor de stroming in de keukenradiatoren omdraait en je ze voedt met “koud
 
Kijk aan zo'n reaktie heb ik wat....want je als vakman of geroutineerd klusser uit de hoogte gedragen tegenover mensen die toch nog wel vragen hebben voor ze aan zo'n klus beginnen.....
Ik ben er intussen wel achter hoe een en ander aan te sluiten, en heb de spullen besteld, maar hoe regel je precies de W-pomp af, want ik heb wel gezien dat er 3 standen aan de zijkant zitten, elk met bijbehorend te leveren vermogen(?)
Kan dit ook evt. met een voetventiel zoals eerder geopperd?
Er staat op de voorzijde van de pomp:
A-------W
____________
0.15 | 35
0.24 | 55
0.34 | 80

De bestaande radiator verhuist circa 8 cm naar boven, (zit nu ongeveer 6 cm van de vloer).
De bestaande leiding die nu recht op de bestaande radiator afloopt, wordt dan afgesneden, en idd met t-stukken verdeeld naar beide radiatoren/vloerverwarming (er onder door!).

En ja, het vermogen lag idd te laag, ik had nl. een berekening gevonden op het net, en daaruit bleek dat ik 300 watt tekort kwam!
Nu is het element wat ik erbij plaats wel groter, maar liever iets te veel vermogen dan te weinig.
De radiatoren hangen tegen een buitenmuur die bestaat uit een metselsteen normaal gemetseld, met aan de binnenkant een kalkzandsteen op z'n kant stuik er tegenaan (geen spouw).
Dit zorgt uiteraard ook voor verlies van warmte, maar dat wordt in de nieuwe situatie enigszins opgelost door folie er achter te plaatsen!~

Grtz Leon
 
Ik beschouw de antwoorden van de anderen helemaal niet als "uit de hoogte".

Zij getuigen van realisteitszin, tegenover iemand die verwacht, dat er voor zoiets maar "even" een schets gemaakt wordt om de zaak in orde te krijgen.

Zo'n aftakken van een bestaande installatie is zeer sterk afhankelijk van de situatie ter plekke, en het advies om er iemand bij te halen die er verstand van heeft is dus zeker wel op zijn plaats.

Zo heb ik bijv. nog nergens genoemd gezien, wat de dikte en lengte van de leiding naar de bestaande radiator is. Indien dat de laatste in een totaal systeem, met grote lengte en een dunne buis is, dan zou domweg aansluiten van een vloerverwarming wel eens op een totale mislukking uit kunnen draaien.

In elk geval vind ik dit afgeven op beantwoorders, die gewoon hun best doen, niet passen.
 
Vortex schreef:
5) De vloerverwarming(VV) dient op zich goed ingeregeld te worden. . .doe je dat niet dan kan het gebeuren dat de VV-pomp het aanvoerwater uit de retourleiding zuigt, waardoor de stroming in de keukenradiatoren omdraait en je ze voedt met “koud
 
Ja sorry hoor, maar ik wordt altijd een beetje pissed als ik antwoorden lees als "volg eens een cursus, of lees eens wat"
Ik dacht dat we daar juist forums voor hadden.
Dus ja, excuus voor die uitlating, want natuurlijk haal je uit elke reactie wel iets waar je wat mee kan.

Maar als iemand mij een vraag stelt over mijn vakgebied, ga ik direct vragen stellen hoe een en ander in elkaar steekt, en wat men verwacht van het eindresultaat... dan heb je dus alle info die je nodig hebt, en kan je ook gericht antwoorden.
Ik weet als semi-leek niet welke info vereist is, dus....brand maar los!

De bestaande radiator wordt gevoed door 15 mm buis, en is het verst van de ketel afgelegen.
De vloerverwarming bestaat slechts uit 1 groep, en kan volgens mij makkelijk ook gevoed worden vanuit de bestaande situatie.

Grtz Lee

P.S. : Helemaal groen ben ik ook niet, ik wil alleen zeker van m'n zaak zijn voor ik wat doe...
 
LeeTheBoss schreef:
. . . . maar hoe regel je precies de W-pomp af, want ik heb wel gezien dat er 3 standen aan de zijkant zitten, elk met bijbehorend te leveren vermogen(?)
Kan dit ook evt. met een voetventiel zoals eerder geopperd?
Er staat op de voorzijde van de pomp:
A-------W
____________
0.15 | 35
0.24 | 55
0.34 | 80

De pompstand wordt experimenteel bepaald. Op de laagste stand kan het zijn dat er niet genoeg stroming ontstaat om de vloer gelijkmatig op te warmen. . . de retourtemperatuur wordt dan een stuk lager dan de invoer temperatuur. Op de hoogste stand kan het zijn dat de stroming in de verwarming goed is maar dat er te veel stroming ontstaat. . .dit kan dus de zuiging aan de heet watertoevoer te groot maken met omgekeerde circulatie als gevolg. Voor het installeren van de VV moet je er eerst zeker van zijn dat de ketel genoeg vermogen heeft. Ik kom op het inregelen terug. Met 1 VV group zou stand 1 of stand 2 kunnen voldoen.
En ja, het vermogen lag inderdaad te laag, ik had nl. een berekening gevonden op het net, en daaruit bleek dat ik 300 watt tekort kwam!
Nu is het element wat ik erbij plaats wel groter, maar liever iets te veel vermogen dan te weinig.
Kan je ketel het extra vermogen wel aan?
De radiatoren hangen tegen een buitenmuur die bestaat uit een metselsteen normaal gemetseld, met aan de binnenkant een kalkzandsteen op z'n kant stuik er tegenaan (geen spouw).
Dit zorgt uiteraard ook voor verlies van warmte, maar dat wordt in de nieuwe situatie enigszins opgelost door folie er achter te plaatsen!~
Zorg er voor dat je foli ook een isolatielaag heeft anders heeft het maar minimaal effect. . .de folie word ook heet en als je het bijv. op een gladde tegellaag plakt verlies je nog steeds veel warmte.

Als je ketel het extra vermogen voor de keuken en bijkeuken kan leveren is een richtlijn voor het inregelen ongeveer als volgt:

1) De toevoerlijn naar de keuken moet genoeg water kunnen leveren. Door de extra noodzakelijke stroming moet het CV een nieuwe hydraulische balans krijgen (misschien moet de CV pomp ook op een hogere stand gezet worden als het bijvoorbeeld op stand 2 staat en er 3 standen zijn). Normaal gesproken wordt stand 3 gebruikt als er niet veel extra vermogen aanwezig is. De reeds bestaande radiatoren dienen iets meer gesmoord te worden om genoeg water naar de keuken te kunnen leveren;
2) Het gebruik van keerkleppen om een omgekeerde stroming in de rest van het CV circuit te voorkomen raad ik af. Als er genoeg aanvoerdruk door de CV geleverd wordt en de VV goed is ingeregeld zal de omgekeerde circulatie niet voorkomen (tenzij de VC uit staat en de vloer om verwarming vraagt. In dit geval is het toevoerwater ook vaak koud en is deze situatie zouden keer kleppen niet voorkomen dat er koud water door de VV stroomt (hiervoor zijn andere oplossingen in de vorm van een VV Pomp Controller);
3) Het water dat aan het VV circuit wordt geleverd mag niet te heet worden. . .als de vloer warmer wordt dan 28 C krijg je last van "hete voeten". Dit houdt in dat in de mengkamer er een watertemperatuur moet ontstaan van ergens in de buurt van zeg 35 C of zo. Dit verschilt met de type of vloer en dikte van de laag tussen de buizen en het oppervlak van de vloer. Experimenteel kan je deze mengtemperatuur verlagen of verhogen door een grotere circulatiestroom te creëren, dan wel door de thermostaat hoger te zetten;
4) Zet de VV pomp op stand 2.
5) De circulatie door de VV buizen kan je regelen door het ventiel dat aan het begin van de slangen zit maar je moet ook de smoorklep die aan de retourwater van de mengkamer zit smoren. Het een en ander is niet onafhankelijk.

Als de retourklep van de mengkamer te ver open staat is de stroming door de mengkamer te groot en wordt er veel te veel heet water de retourleiding ingevoerd. Tegelijkertijd zuigt de pomp te veel en dit verlaagt de druk in de toevoer naar andere radiatoren. . .in het ergste geval draait de stroming om indien de toevoer druk al aan de lage kant zou zijn vanwege een onjuiste inregeling ergens anders in het huis. Dus de smoorklep aan de retour van de mengkamer nogal dicht zetten zodat er maar weinig netto stroming kan ontstaan.
6) Nu kan je temperatuur van het mengwater zetten op zeg 35 C via open/dicht draaien de toevoer smoorklep(smoorventiel) en de VV laten werken: a) de vloer mag niet te heet worden en b) het temperatuur verschil tussen invoer en retour zo klein mogelijk houden terwijl de gemiddelde vloertemperatuur op 27 of 28 blijft;
7) Om de inregeling precies goed te krijgen vereist diverse aanpassingen: er moet genoeg heet water door de thermostaatkraan toegelaten worden (thermostaatkraan hoger of lager zetten) en dit water moet weer door de retour van de mengkamer geloosd worden. De circulatie door de verwarmingsbuizen/slangen moet hoog genoeg zijn om de nodige warmte te leveren zonder over verhitting van de vloer en zonder te veel temperatuurval van het water. Als balans niet te verkrijgen is de pomp op stand 3 zetten en weer proberen. Met teveel energietoevoer de pomp op stand 1 zetten. Er zijn minimaal 4 instelpunten:

thermostaatkraan
pompstand
toevoer smoorklep aan het VV circuit
afvoer smoorklep van de mengkamer

Als je zelf deze inregeling niet kan behappen is het nodig om een deskundige in te schakelen.

Na het inregelen van de VV zou het mogelijk ook nog nodig kunnen zijn om andere radiatoren te "fine tunen" om de hydraulische balans in het gehele circuit goed te krijgen.
 
Chathanky schreef:
Vortex schreef:
5) De vloerverwarming(VV) dient op zich goed ingeregeld te worden. . .doe je dat niet dan kan het gebeuren dat de VV-pomp het aanvoerwater uit de retourleiding zuigt, waardoor de stroming in de keukenradiatoren omdraait en je ze voedt met “koud” retourwater!!!!

Als (5) gebeurt krijgt de keuken haast helemaal geen warmte en blijft de keuken steenkoud! Ook de bijkeuken krijgt dan waarschijnlijk te weinig heet water. Bovendien kan in andere delen van het huis de stroming in de radiatoren ook omdraaien!

Zo zie je maar: ondeskundig ”geknoei” kan allerlei problemen opleveren waar je het bestaan niet van wist. Installatiebedrijven (en klussers die weten hoe het hoort) vinden het prachtig om achteraf dit soort problemen op te lossen: ze krijgen hierdoor er een vaste klant bij.
Over ondeskundigheid gesproken, normaal hoort er ook een keerklep in de retour te zitten om dit te voorkomen, zelfs bij de beste inregeling komt dit voor omdat de ketelpomp ook stopt als er een tijd geen warmtevraag is. Daarbij hangt het ook van het type verdeler af. Een drukloze verdeler kent dit probleem niet.

Het installeren van keerkleppen om met een onjuiste inregeling van een CV-circuit en VV te voorkomen dat er een omgekeerde stroming onstaat door de zuiging van de pomp raad ik sterk af. Als je dit gaat doen kan het zijn dat je keerkleppen op 4 of 5 radiatoren uitgangen moet plaatsen. Als de aanvoerdruk in de leiding hoog genoeg is, vanwege een juiste hydraulische balans in het systeem, zijn keerkleppen overbodig. Als de VV pomp te veel zuigt aan de invoer onstaat er een te lage druk in de gehele branche en kan de gehele branche ontregeld zijn.

Indien de CV uit staat is er überhaupt geen heet water beschikbaar en dan zou de VV pomp ook uitgeschakeld moeten worden. . dit kan eenvoudigweg optimaal gedaan worden met een VV pomp Contoller die nominaal E 40 kost en engergiebesparend werkt. Zonder een dergelijke controller is een beetje omgedraaide circulatie geen ramp. Als de CV aan slaat is er snel weer heet water beschikbaar.
 
Sorry, dit gaat echt te ver, dit soort verhandelingen heeft de TS niets aan tenzij het een deskundige is, in dat geval was de vraag niet gesteld.

Vortex, wilt u zich in het vervolg beperken tot antwoorden die een klusser kan begrijpen ?

Hier gaat dus een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan