LeeTheBoss schreef:
. . . . maar hoe regel je precies de W-pomp af, want ik heb wel gezien dat er 3 standen aan de zijkant zitten, elk met bijbehorend te leveren vermogen(?)
Kan dit ook evt. met een voetventiel zoals eerder geopperd?
Er staat op de voorzijde van de pomp:
A-------W
____________
0.15 | 35
0.24 | 55
0.34 | 80
De pompstand wordt experimenteel bepaald. Op de laagste stand kan het zijn dat er niet genoeg stroming ontstaat om de vloer gelijkmatig op te warmen. . . de retourtemperatuur wordt dan een stuk lager dan de invoer temperatuur. Op de hoogste stand kan het zijn dat de stroming in de verwarming goed is maar dat er te veel stroming ontstaat. . .dit kan dus de zuiging aan de heet watertoevoer te groot maken met omgekeerde circulatie als gevolg. Voor het installeren van de VV moet je er eerst zeker van zijn dat de ketel genoeg vermogen heeft. Ik kom op het inregelen terug. Met 1 VV group zou stand 1 of stand 2 kunnen voldoen.
En ja, het vermogen lag inderdaad te laag, ik had nl. een berekening gevonden op het net, en daaruit bleek dat ik 300 watt tekort kwam!
Nu is het element wat ik erbij plaats wel groter, maar liever iets te veel vermogen dan te weinig.
Kan je ketel het extra vermogen wel aan?
De radiatoren hangen tegen een buitenmuur die bestaat uit een metselsteen normaal gemetseld, met aan de binnenkant een kalkzandsteen op z'n kant stuik er tegenaan (geen spouw).
Dit zorgt uiteraard ook voor verlies van warmte, maar dat wordt in de nieuwe situatie enigszins opgelost door folie er achter te plaatsen!~
Zorg er voor dat je foli ook een isolatielaag heeft anders heeft het maar minimaal effect. . .de folie word ook heet en als je het bijv. op een gladde tegellaag plakt verlies je nog steeds veel warmte.
Als je ketel het extra vermogen voor de keuken en bijkeuken kan leveren is een richtlijn voor het inregelen ongeveer als volgt:
1) De toevoerlijn naar de keuken moet genoeg water kunnen leveren. Door de extra noodzakelijke stroming moet het CV een nieuwe hydraulische balans krijgen (misschien moet de CV pomp ook op een hogere stand gezet worden als het bijvoorbeeld op stand 2 staat en er 3 standen zijn). Normaal gesproken wordt stand 3 gebruikt als er niet veel extra vermogen aanwezig is. De reeds bestaande radiatoren dienen iets meer gesmoord te worden om genoeg water naar de keuken te kunnen leveren;
2) Het gebruik van keerkleppen om een omgekeerde stroming in de rest van het CV circuit te voorkomen raad ik af. Als er genoeg aanvoerdruk door de CV geleverd wordt en de VV goed is ingeregeld zal de omgekeerde circulatie niet voorkomen (tenzij de VC uit staat en de vloer om verwarming vraagt. In dit geval is het toevoerwater ook vaak koud en is deze situatie zouden keer kleppen niet voorkomen dat er koud water door de VV stroomt (hiervoor zijn andere oplossingen in de vorm van een VV Pomp Controller);
3) Het water dat aan het VV circuit wordt geleverd mag niet te heet worden. . .als de vloer warmer wordt dan 28 C krijg je last van "hete voeten". Dit houdt in dat in de mengkamer er een watertemperatuur moet ontstaan van ergens in de buurt van zeg 35 C of zo. Dit verschilt met de type of vloer en dikte van de laag tussen de buizen en het oppervlak van de vloer. Experimenteel kan je deze mengtemperatuur verlagen of verhogen door een grotere circulatiestroom te creëren, dan wel door de thermostaat hoger te zetten;
4) Zet de VV pomp op stand 2.
5) De circulatie door de VV buizen kan je regelen door het ventiel dat aan het begin van de slangen zit maar je moet ook de smoorklep die aan de retourwater van de mengkamer zit smoren. Het een en ander is niet onafhankelijk.
Als de retourklep van de mengkamer te ver open staat is de stroming door de mengkamer te groot en wordt er veel te veel heet water de retourleiding ingevoerd. Tegelijkertijd zuigt de pomp te veel en dit verlaagt de druk in de toevoer naar andere radiatoren. . .in het ergste geval draait de stroming om
indien de toevoer druk al aan de lage kant zou zijn vanwege een onjuiste inregeling ergens anders in het huis. Dus de smoorklep aan de retour van de mengkamer nogal dicht zetten zodat er maar weinig netto stroming kan ontstaan.
6) Nu kan je temperatuur van het mengwater zetten op zeg 35 C via open/dicht draaien de toevoer smoorklep(smoorventiel) en de VV laten werken: a) de vloer mag niet te heet worden en b) het temperatuur verschil tussen invoer en retour zo klein mogelijk houden terwijl de gemiddelde vloertemperatuur op 27 of 28 blijft;
7) Om de inregeling precies goed te krijgen vereist diverse aanpassingen: er moet genoeg heet water door de thermostaatkraan toegelaten worden (thermostaatkraan hoger of lager zetten) en dit water moet weer door de retour van de mengkamer geloosd worden. De circulatie door de verwarmingsbuizen/slangen moet hoog genoeg zijn om de nodige warmte te leveren zonder over verhitting van de vloer en zonder te veel temperatuurval van het water. Als balans niet te verkrijgen is de pomp op stand 3 zetten en weer proberen. Met teveel energietoevoer de pomp op stand 1 zetten. Er zijn minimaal 4 instelpunten:
thermostaatkraan
pompstand
toevoer smoorklep aan het VV circuit
afvoer smoorklep van de mengkamer
Als je zelf deze inregeling niet kan behappen is het nodig om een deskundige in te schakelen.
Na het inregelen van de VV zou het mogelijk ook nog nodig kunnen zijn om andere radiatoren te "fine tunen" om de hydraulische balans in het gehele circuit goed te krijgen.