Rachelwerk niet haakse gording

Hoi klussers!

Voor het na-isoleren van de zolder dachten wij: Lekker makkelijk, rachelen op de gording en klaar.

Helaas blijkt dat onze gordingen niet haaks op het dak zijn. En hoe hoger de gording, hoe meer graden de hoek heeft.
Als we dus de bovenste gording pakken, een lange lat naar beneden doen, komen we ruim 10 cm voor de onderste uit.
Omdat de zolder al klein is, willen we dat vermijden.

1731698210266.png

1731698224825.png


De oplossing van deze post uit 2012 kan het worden het als we geen andere oplossing zien.
Maar hoe zouden jullie dit doen?
 
Is het punt op de foto de gording waar de meeste afstand is?

Ik zou hier gewoon de rachel overheen zetten en dan twee schroeven op het punt waar de rachel de gording raakt.

Als je echt meer raakvlak wilt hebben, kun je nog een extra lat op de gording zetten. In de lengte van de gording en dan net iets over laten steken zodat die rachel ook aan de andere kant van de gording vastgezet kan worden.

Ik heb een poging gedaan om het op de foto in te tekenen ;)

20241115_205614.jpg
 
Nee.
Er zijn andere waar dit erger is. Een lange lat van onder naar boven lijkt dus geen optie.

Misschien maak ik het al te moeilijk in mijn hoofd. Maar als ik dan met losse latten ga werken van de ene gordijn tot de volgende, dan krijg je toch geen vlakke constructie om gipsplaten op te schroeven?
 
het is vrij normaal dat je dak doorbuigt en gordingen enigszins krom zijn.
ik zou de latten gewoon tegen de gordingen schroeven gipsplaten volgend die kromming gewoon
Maar je kan het uitvullen als je dat belangrijk vind.
het makkelijkste is dan latten in de lengterichting van de gordingen aanbrengen en daarop te rachels
 
Denk je?
Want de hoeken zijn echt vrij groot. Snap dat er enige buiging mogelijk is met gipsplaten, maar….

Ik plaats straks nog wat meer foto’s.
 
je moet de rachels alleen vast zetten op de plek waar ze contact maken met de gordingen.
zodat de rachel de verschillen uitmiddeld.
net zoals je waterpas dat op de foto doet
 
IMG_7780.jpeg

IMG_7781.jpeg


Dus als ik je goed begrijp kan dit zo prima?
De lat is idd niet waterpas. Er zit wat kromming in.

Nog dingen waar we op moeten letten met schroeven?

Wat zouden jullie dan nemen als lat dikte?
Er zit op de foto een 18*44 tegenaan. Komen dunne gipsplaten tegenaan dus wordt HOH 30 cm. Maar vraag me af of het dat met de isolatie en platen niet gaat doorhangen.
 
Met deze overspanning wel.
Dikkere stroken gebruiken, ruw 32x75, geschaafd is dat ongeveer 28x70
 
44x69 is ook een optie.
Iets dikker, maar meestal goedkoper.
Die door de helft kan in het midden van de gipsplaten.

Als elke cm telt kan je daar wat uitzagen zodat ze half over de gordingen vallen. (gaat wel wat tijd inzitten)

Je hebt het over "na-isoleren".
Zit er al wat isolatie in het dak? (of ging het door bij de knieschot buizen vraag al over)
 
Bedankt.

Dan gaan we nog eens goed nadenken of we niet toch tussen de gordingen gaan rachelen. Om zo meer ruimte over te houden.
 
Met die scheve gordingen is ertussen lastig.
Erop en het probleem verdwijnt, zoals Boertje in z'n laatje reactie zegt.
Maar dat kast inderdaad wel iets ruimte.

Om beter inzicht te krijgen zou je een oude plaat met balkjes ertussen er even tegenaan kunnen schroeven. Misschien valt het mee.
 
de maat hangt er een beetje af van of je de gipsplaten horizontaal of verticaal gaan aanbrengen
bij een verticale montage zou ik minstens 70 brede rachels gebruiken ter plaatsen van de plaatnaden.

de maat die rola schrijft is prima.
 
44x69 is ook een optie.
Iets dikker, maar meestal goedkoper.
Die door de helft kan in het midden van de gipsplaten.
Dit zet me aan het denken.
Is dan 2 keer 18*70 niet ook een optie? Dat je de ene lat op de gording zet en de andere erachter?

In de lengte zagen is voor ons niet te doen omdat we het gereedschap niet er niet voor hebben.
 
18*70 is een duur latje vergeleken met 22x48 ruw (ongeveer)
Maar JA, dat is inderdaad een optie.
Ik heb het op die manier in één kamer gedaan omdat die 2 cm daar nodig was.
Best veel extra werk hoor, maar misschien was lijmen en schroeven overdreven.
 
Maar 70 breedte wordt hier aangeraden vanwege makkelijker gipsplaten ertegenaan te schroeven, toch? Maar met wat friemelen kan het dus ook op 48?
 
Heb hier geen voorkeur voor.
Maar haaks (horizontaal) op de latten (verticaal) is 48 dus ook een optie? Want dan ga ik denk ik voor 22*48 en dan twee latten achter elkaar. Een op de gording en een erachter.
 
Als haaks dan heb je nergens de naden tegen elkaar met een lat erachter. Anders heb je met 48mm slecht 24mm aan elke kant om te schroeven. Met een klein meetfoutje wordt het dan al snel lastig.

Maar daar het niet van laten afhangen.
Kijken hoe de kopse kanten van de gipsplaten uitkomen.
"dunne gipsplaten tegenaan dus wordt HOH 30 cm"
Dan gok ik dat je de naden in het zicht laat of eenvoudig afwerkt.
Kopse kanten tegen elkaar zijn dan niet mooi af te werken, dus dat vermijden.

Vanaf de foto, zou ik dan gokken dat de kopse kanten tegen de tussenwand komen. Dus de platen verticaal. (haaks op de latten)
HOH 30 mag dan ook 28 of 32 zijn, net hoe het uitkomt.

ps. hier zit wel wat gokwerk in, afgaande op de foto. Kan ook dat verticale platen beter uitkomt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan