Raam sluiting

Ik heb een openslaand raam zoals de foto weergeeft waarvan de sluit hendel erg zwaar gaat ik heb de sluit nokken met WD40 ingespoten maar helaas geen resultaat..

Nu zitten er achter de sluit hendel 2 schroeven en dan kun je waarschijnlijk achter de hendel komen , maar ik weet niet of je e.a.zomaar kunt verwijderen..

Wellicht kan iemand via dit forum mij van informatie voorzien..



20250821_105743.jpg

20250818_120353.jpg

20250818_120345.jpg
 
Op de metalen rand rond het raam (het raambeslag) staat vast ergens een merk. Met je telefoon in selfie-stand kun je deze onderrand scannen.

Daarnaast: Nooit 'smeren' met WD40, het lost juist het smeermiddel wat er zit op.
 
Habo is idd een merk wat oa. door BUVA gevoerd wordt.

Maar dit is de leverancier:

 
En uiteraard kun je de hendel verwijderen en later weer terugplaatsen. Echter smeren moet met een beetje olie op de juiste punten.
 
Als ik de tekening bekijk is het gewoon een pen gat verbinding wat niet heel spannend is.

Alleen nog het juiste smeermiddel WD40 wordt nogal eens afgeraden ,en dan er nog goed bij kunnen komen..

Zal eens contact opnemen met Buva of JPM Kok...
 
BTW:
WD40 is een universeel smeermiddel, overtollig vet minderd en voegd een goed smeermiddel toe.

Dit middel ontraden is een steeds voorkomend verkeerd advies, het is alleen niet geschikt voor cilinder sloten, daar is een speciaal slotspay
voor.
 
Laatst bewerkt:
@De Bob : WD40 werkt als vochtverdrijver en als kruipolie. Maar het lost het aanwezige vet op, spoelt het weg en verdampt in de loop van de tijd. Het gunstige effect is dus slechts tijdelijk, en op lange termijn neemt de slijtage alleen maar toe. Met ongemak en hoge vervangingskosten als gevolg.

Daarom adviseren de producenten van hang- en sluitwerk om het smeren te beperken tot 1x per jaar een druppel (naaimachine)olie op de smeerpunten. Meer is niet nodig.

NB: Dus ook geen siliconenspray of white grease.
 
De argumenten kloppen gewoon niet lees de info's eens goed door, en adviseer niet met "nooit smeren met", het is een alom bekend smeermiddel. voor zeer veel doeleinden, en werd/wordt op dit forum ook als zodanig geadviseerd en gepromoot.
 
Laatst bewerkt:
Heel simpel: Niet voor deze toepassing. Ik heb de info's goed doorgelezen en blijf bij mijn punt.

In deze post een groot aantal merknamen, zodat je ook zelf kun zien wat klopt en wat niet klopt.

Als je zoekt in de documentatie naar wat aanbevolen wordt door de leveranciers staat daar geen standaard WD40 bij. Alleen geeft Winkhaus aan dat WD40 gebruikt kan worden voor het smeren van cilinders OMDAT HET NIET VET IS. Alleen heb je dan kans dat het vuil nog dieper langs de pennen de cilinder in spoelt, waardoor deze helemaal niet meer werkt.

Aanbevolen: PTFE, of vet, of olie. Om het lastig te maken: Onder de noemer WD40 specialist worden ook andere producten verkocht, zoals een droogsmeerspray obv PTFE. Maar dat is niet het WD40 busje wat in het aanbiedingenrek bij de kassa ligt...

MACO: Schmierfette für Beschläge:
Haftschmierstoff mit PTFE in Sprayform, z.B. OKS 3751 oder gleichwertig (Fa. Haberkorn Art. Nr. 79937)

Siegenia: Empfohlene Schmiermittel: Cosmo-Beschlagöl von SIEGENIA (Bestellnummer H4001.2130)

Roto: 782881 Schmiermittel Weiss 20ml Tube
Das Mehrzweckschmierfett ist zur regelmäßigen Wartung der Roto Beschlagbauteile geeignet. So haben Sie lange Freude an Ihren Roto Produkten! Eine erbsengroße Menge reicht schon aus, um ein optimales Ergebnis zu erzielen.

En anders Griffon teflonspray, beschlägespray van Fenosol of soortelijke producten zoals GT85 en GLS200, allen obv PTFE.

The GLS200 lubricant spray is a fully synthetic PTFE grease which protects and lubricates with a clean, non-toxic, anti corrosive shield
• It is totally water and salt resistant grease which can be used inside and out in multiple applications and on metal, wood and plastics
• Ideal as a multi-use lubricant for regular maintenance of door and window hardware.
 
Kleine laatste reactie
WD40 niet voor slot slot cilinders gebruiken om de simpele reden dat wd40 olie bevat buiten de andere componenten, wat je niet wil is olie in de cilinder, zand en ander vuil komt dan makkelijk naar binnen met de sleutel, daar zijn goede slotprays voor gemaak, om dat vuil buiten te houden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan