Prefab sporenkap: hoe het middelste spoor doorzagen voor dakraam?

Elpaso

  • #1
Dag allemaal,

Probleem:
Wij hebben een nieuwbouwwoning met Prefab Sporenkap. Ik wil graag enkele dakramen plaatsen (max 1 per element). De bouwer zei destijds dat je prima het middelste spoor kon doorzagen en 2 slapers nadien kan aanbrengen. Graag zoek ik ervaring van anderen of dit klopt.

Situatie:
Prefab Sporenkap. Dit betekent dat de panelen 1,22m breed zijn.
Van zoldervloer tot nok is loodrecht omhoog +- 5,5 m. De sporen worden ondersteund door knieschotten.
Elk paneel heeft 3 sporen met HoH 60cm. De breedte van de sporen herinner ik mij op 5 of 7 cm breedte?!
Gewenste dakraam: (bxh) 94 x140cm

Vraag:
1.) Kan ik een werkgat maken en vervolgens het middelste spoor doorzagen? Stutten nodig?
2.) Hoe bevestig ik de slapers tegen de overgebleven sporen? Beugels, schuin schroeven of allebei?
3.) Moeten de slapers in het formaat van de sporen? of sterker?
4.) Worden de buitenste sporen van panelen standaard aan elkaar geschroefd, of moet ik dit nog doen om de extra druk op te vangen?

Zou fijn zijn als iemand alle vragen kan beantwoord, maar kan ook deels natuurlijk :)
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #2
    Vraag de productie tekeningen en berekeningen op van de kap bij de gemeente die door de leverancier gemaakt zijn.
    Daarin kan je terugvinden of je een spoor door mag zagen.
     

    Elpaso

    • #3
    Dag Rola, ik heb deze stukken in mijn bezit (zelf huis laten bouwen), maar bij de kapconstructie staat verwezen naar de constructieberekening, en daar vind ik vervolgens allerlei technische berekeningen, maar geen breedte van de sporen aangeven, danwel of je die mag doorzagen. Weet je in welk document dat normaliter staat?
     

    Willem52

    • #4
    Als je dat nagevraagd hebt kun je verder.
    Verwijder eerst de dakpannen aan de buitenkant ter plaatse van het toekomstige dakraan. Deze moeten toch weg en zo verminder je het gewicht. Raveelhout en raveelbalk en doorgezaagd spoor bevestig je onderling met hoekankers met ril. Voor raveelhout en raveelbalk gebruik je afmetingen die gelijk zijn aan de bestaande afmetigen van de spoor die je verwijdert. De raveling zo maken dat je het dakraam in horizontale en vertikale richting hierop makkelijk kunt aftimmeren. Raveelhout en raveelbalk vanaf dakpanzijde vastschroeven met bijvoorbeeld houtdraadbouten met carrosseriering. Geldt ook voor het doorgezaagde spoor. Let goed op de voorschriften van de fabrikant van het dakraam voor wat betreft de isolatie. Denk aan isolatieframe, waterkerend manchet en dampremmende folie. Genoeg filmpjes op youtube.
    Hoekanker met ril.JPG
     
    Laatst bewerkt:

    Elpaso

    • #5
    Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties!

    Er blijven nog 2 vragen over:
    1.) Kan ik een werkgat maken en vervolgens het middelste spoor doorzagen? Stutten nodig als ik eerst de dakpannen verwijder? (Waar vindt ik dit in de bouwvergunning/constructieberekening?)

    4.) Worden de buitenste sporen van panelen standaard aan elkaar geschroefd, of moet ik dit nog doen om de extra druk op te vangen?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #6
    4 ) Dat kan je terugvinden in de productie tekeningen, daar staan de bevestigingsmiddelen aangegeven die in het werk moeten worden aangebracht.
    Als je zelf geen berekening kan lezen, zal je iemand moeten zoeken die dat wel kan.
     

    Elpaso

    • #7
    Rola schreef:
    4 ) Dat kan je terugvinden in de productie tekeningen, daar staan de bevestigingsmiddelen aangegeven die in het werk moeten worden aangebracht.
    Als je zelf geen berekening kan lezen, zal je iemand moeten zoeken die dat wel kan.
    In het 'technische blad' wordt vermeld: isolatie + sporen volgens opgave constructeur.
    In 'statische berekeningen' staat: "Prefab-scharnierkap. Zie bijgaande statische berekeningen van B&Z Bouwtechnieken BV ... projectnummer:..." (maar geen nummer).

    Hier kon ik niets mee, waarop ik een mail heb gestuurd naar diegene van de gemeente die de constructieberekeningen goedgekeurd heeft. Er zat namelijk geen bijlage bij van de statische berekening.

    (Verder vraag ik me af: zal elke dakraamplaatser zo ver gaan om de constructie te controleren bij prefab-spoorelementen? Of zagen ze gewoon op vertrouwen het middelste spoor door?)
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #8
    De dakraamplaatser gaat er vanuit dat de opdrachtgever heeft laten controleren of er versterkingen nodig zijn.
    Zijn opdracht is een raam plaatsen.
     

    Elpaso

    • #9
    Zo, we zijn weer wat wijzer. De bouwer heeft nooit de berekening voor de prefabkap aangeleverd. Dit was een openstaand punt. Na contact met de constructeur van de bouwer geeft hij aan:

    - De dakelementen zijn er niet op voorbereid om dakramen te plaatsen.
    - Formeel mag je volgens de constructieregels niet zomaar een spoor doorzagen, er zou dan officieel fabrieksaf een extra spoor geplaatst moeten worden van 7,5 meter, dat gaat nu niet achteraf.
    - Maar in de praktijk zaagt iedereen het middelste spoor door icm raveleren, en dat zou prima moeten gaan. De marges zouden dermate groot zijn. Uiteraard zonder garantie. Dit vertelde zijn timmerman ook toen die het dak plaatste.

    En wat nu? Het voelt toch als het nemen van een risico. Ben ik een pietleut en moet ik gewoon raveleren? Moet er een schoor in over de breedte van 6m?

    Kan iemand mij op het juiste pad der redelijkheid brengen?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #10
    Je kan kiezen, of je laat het eea doorrekenen en dan weet je of het wel of niet kan of je zaagt de spoor door.
    Het is jouw huis, dus ook jouw beslissing.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu