Pomp bosch afwasmachine

JWNoordzij

  • #1
Mijn Bosch afwasmachine doet alles behalve het draaien van de beide armen. Die zijn niet verstopt. Er stroomt ook gewoon water in, de tijdklok beweegt door het programma, de pil valt er op zeker moment in en het water wordt keurig weggezogen. Maar geen bewegende armen.
Circulatiepomp stuk? Of is er maar 1 pomp in zo'n apparaat? Of kan er nog een ander probleem spelen, zoals een sensor of een klep?
Ik hoor het graag als iemand mij op weg kan helpen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
JWNoordzij schreef:
Mijn Bosch afwasmachine...
Je zult toch minstens het E-nummer van het apparaat moeten vermelden, want Bosch heeft in de loop der tijd vaatwassers met totaal verschillend werkingsprincipe gemaakt, juist voor wat betreft de circulatiepomp. En zelfs bij een gelijk werkingsprincipe kunnen er toch nog verschillen in opbouw zijn.

E-nummer graag inclusief index (bijv. /01).

JWNoordzij schreef:
Of is er maar 1 pomp in zo'n apparaat?
In elke vaatwasser zit een afvoerpomp en een circulatiepomp.
 

JWNoordzij

  • #3
Helaas geen nummer te vinden. Het zou ergens op de deur moeten zitten, maar niet dus. Ook niet op het boekje.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ook niet op de bovenrand van de deur, ingelaserd, moeilijk te zien, zaklantaarn helpt?

Indien niet, dan is het echt een oeroud model!
 

JWNoordzij

  • #5
Ah, met het lampje van mijn telefoon komt er opeens een nummer tevoorschijn: SGS30A59EU/06
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Kijk aan, dus toch.
Voor dit apparaat kun je de explosietekeningen hier (klik) bekijken.
Het is al een wat ouder model, nog niet met een hittepomp, maar een aparte circulatiepomp en doorloop verwarmingselement.
Op tekening 6/4 (te bereiken met de pijltjes naast de tekeningen) vind je onderdelen van de circulatiepomp of die daarmee te maken hebben:
483485 Pompmotor
174730 Schoepenrad van pomp
167234 Motorcondensator 4 µF

Veel voorkomend is een schoepenrad dat in stukken in de behuizing ligt en een defecte condensator. Wat het precies is kun je bepalen door de condensator op capaciteit door te meten en de pompbehuizing uit elkaar te halen om binnenin te kijken of het schoepenrad nog heel is (of dat er iets in zit dat de boel blokkeert).

Er zijn vast ook nog andere oorzaken mogelijk, maar dat is alleen te bepalen door bij het apparaat te bekijken wat er loos is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu