Platen warmtewisselaar

Tmoons

  • #1
Hallo,

Ik heb een storing in mijn ketel (zie inmiddels gesloten Remeha W23 geeft onvoldoende warm water.). Nu is er inmiddels een monteur geweest, die heeft de Warmtewisselaar (PlatenWarmteWisselaar is de naam die ook wel gebruikt wordt of tapspoel.) Nu heb ik die PWW los gemaakt (10 minuutjes werk, 4 aansluitingen lossen en er uit tillen.)

Vervolgens heb ik de PWW aan een visuel inspectie onderworpen niets te zien, de drinkwaterkant is helemaal schoon, de CV kant was heel smerig (zoals je wel vaker ziet bij CV leidingen). Ik heb inmiddels de PWW vanbinnen doorgespoeld en zelfs met ontkalker (1 uur inweken in hete omgeving) vervolgens doorgespoeld met vers water, beide richtingen, en weer gemonteerd (nieuwe ringetjes er tussen).

Nu wordt mijn water nog niet warm :(
Als ik aan de drinkwaterkant van de PWW meet (OP de leiding met een digitale multi meter met een tempsender) meet ik tot maar liefst 47 graden. bij het tappunt (ook wel kraan genoemd ;) ) meet ik helaas maar 40 (als ik geluk heb).

Nu vraag ik me af, de ketel heeft 2 waterlussen, 1 lus loopt van de koudwater door de PWW naar kraan.

De 2e lus loopt door de "stookruimte" via de pomp naar de PWW en dan weer terug naar "stookruimte"

Als die PWW "kapot" is, dan denkt de CV regel unit "hee ik heb de 2e lus heet genoeg gemaakt, die is ruim op TEMP, ik ga de gas druk verlagen.
De 1e lus, (die van het drinkwater) neemt de temp van de andere zijde niet op en wordt dus slechts 40 graden.

Klopt die redenatie? en is er iets aan te doen (die PWW langer in de ontkalker te leggen?) het water UIT de PWW is overigens "mooi" turquoise gekleurd (vooral de drinkwaterkant) dit duidt volgens mij op het "bijtsen" van de koperen binnenkant en niet zozeer op het verwijderen van vuil/kalk.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Gewoon flink laten door bijten dan stroomt het cv-water vanzelf door je kraan weg.
Je kan een platenwisselaar zo niet schoon krijgen, je etst gewoon de platen stuk.
Het enige deel dat je kan zien zijn de ingang en de uitgangen wat er tussen zit krijg je niet schoon zonder de wisselaar te openen.

Ik mis wat gegevens:
Wat is de cv-temperatuur die naar de wisselaar gaat en welke temperatuur komt eruit.
Hoeveel tapwater komt er uit de kraan?

Heb je al een goed gesprek gehad met je ketel?
En waarom wantrouw je de monteur zo?
 

Tmoons

  • #3
De temperatuur van het water in de 2e lus is 59. (gemeten op de buis die de PWW in verdwijnt)
Uitgaande PWW temp :42 graden.
De stroom UIT de kraan is onveranderd. Ruimvoldoende.


Ik wantrouw de monteur om (oa) de volgende reden:
Ik bel het nummer op de ketel, ik vertel dat ik WEL warm maar geen HEET water krijg en dat ik geen abonnement heb en dat ik de storing verholpen wil hebben. Volgende vraag van mijn kant wat kost dat:
antwoort eerste uur: XX euro
daarna XX euro per kwartier.

Vervolgens komt de man, en eist dat ik een abonnement neem anders dan wordt het allemaal XX euro duurder en MOET contant betalen en hij kon ook weer gaan etc.
GEEN PRETTIGE SFEER dus.

Dit werd mij dus ook niet verteld door de juffrouw aan de telefoon, die overigens (zo bleek later) ook mijn klacht heel creatief had door gezet naar de monteur (de monteur dacht namelijk dat er helemaal geeen warmwater was en dacht het dus met een paar nieuwe doorstroom begrenzers op te lossen).

Verder wantrouw ik eigenlijk iedereen die veel geld vraagt voor reparaties aan huis, een beetje paranoide misschien een beetje te veel kassa/radar/opgelicht/breekijzer gekeken misschien.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wanneer ik het goed begrijp haalt u een apparaat uit elkaar waarvan u zelf geen verstand heeft.
Het is een rare zaak dat u op het forum bevestiging wilt krijgen van visuele waarnemingen die u niet kunt interpreteren.

Ook het wantrouwen richting monteur is gebaseerd op uw eigen waarnemingen waaraan geen vakmanschap ten grondslag ligt.

Een beetje meer vertrouwen en overleg is denk een betere oplossing dan deze vragen op een forum stellen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Ketel temperatuur is te laag
Delta T van de wisselaar ligt normaal tussen de 10 en 20 graden.

Bij jou is die iets verminderd maar nog niet echt zorgwekkend 59° in kan nooit meer dan 50° tapwater opleveren, en dan mag je kraan niet te hard stromen. Ketel water moet 80° zijn voor 60° tapwater.

Wij zijn dezelfde monteurs die je wantrouwt waarom zou je onze adviezen nu wel vertrouwen?
 

Chathanky

  • #6
De waterstroom is ruim voldoende, dus mischien wel te veel 23 kw ketel levert ongeveer 6 liter water op van 60 graden en in de loop van de jaren kan het door vervuilen wel iets minder zijn maar dit gaat heel geleidelijk.
Meten is weten. :mrgreen:

Daarbij kunnen de oorzaken alle kanten uit en deel voor deel zal onderzocht moeten worden en gemeten of de waardes nog kloppen zoals hij nieuw was. Als je geluk heb heb je meteen de oorzaak en is de rest controleren en het probleem oplossen.

Al met al is het handiger om dit door een ervaren monteur te laten doen die heeft de gegevens en de kennis om de te controleren punten na te lopen die van belang zijn.
Met de genoemde temperaturen kunnen we niks. Het kan een te lage ketel temperatuur zijn maar ook een te hoge doorstroming zodat de temperatuur ook zal zakken.

En dit kan soms wel eens wat tijd kosten, je kunt je indekken door een goed abonnement en zijn de uren voor het opzoeken ingedekt. Zeker als je geen inzicht hebt om dit soort problemen op te lossen is dit in veel gevallen zo terugverdiend. Zit je in het vak of in de richting dan heb je voordeel en is het te overwegen om een hoop zelf te doen.

We helpen graag iemand uit de problemen, maar om een complete installatie uit te leggen heeft in dit geval geen zin. Als het zo makkelijk was allemaal dan konden wij ook een ander beroep zoeken. Ieder z'n vak.

Om dan de monteur uit te maken voor oplichter is zeker niet op zijn plaats en zal door ons ook niet gewaardeerd worden, en is van medewerking aan het oplossen voor ons ook de zaak gesloten.
Een oplichter gaat z'n kennis niet delen op een forum.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Willen de vaste beantwoorders stoppen met reacties totdat de TS gereageerd heeft ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Verzoek om een slotje.

Ik heb het idee dat u nooit in staat bent om onze adviezen op waarde te schatten, danwel herstel tot een goed einde te brengen zonder juist meer schade aan te richten. u mist de meetapparatuur de kennis en het vertrouwen.
Uw monteur heeft de kennis en de matrialen om dit probleem op te lossen dat dit geld kost is jammer maar hij moet ook eten.

In het oude topic meldt u dat de monteur een platenwisselaar besteld heeft en nu heeft u pas een monteur erbij gehaald?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
We wachten eerst de reactie van de TS af.
 

Tmoons

  • #10
Heren heren heren, wat een uitbundig topic wordt dit zo, graag wil ik op jullie allemaal reageren, maar ik heb er een paar uitgepikt. zie hieronder. Tot slot heb ik ook gepoogd het onderaan deze post weer terug te doen gaan naar waar het allemaal om ging.

Tekst van Chathanky Geplaatst: 12 September 2006, 18:44
Om dan de monteur uit te maken voor oplichter is zeker niet op zijn plaats en zal door ons ook niet gewaardeerd worden, en is van medewerking aan het oplossen voor ons ook de zaak gesloten.
Een oplichter gaat z'n kennis niet delen op een forum.

Tekst van The headhunter Geplaatst: 12 September 2006, 18:50
In het oude topic meldt u dat de monteur een platenwisselaar besteld heeft en nu heeft u pas een monteur erbij gehaald?

Tekst van Jan Geplaatst: 12 September 2006, 17:48
Ook het wantrouwen richting monteur is gebaseerd op uw eigen waarnemingen waaraan geen vakmanschap ten grondslag ligt.

Hierbij mijn reactie.
Blijkbaar heb ik jullie allemaal tegen mij in het harnas gejaagd. Graag wil ik wat reacties geven op de bovenstaande opmerkingen.

Om te beginnen met de bovenste, kunt u mij misschien vertellen waar ik de monteur voor oplichter heb uit gemaakt?

Dan de tweede, ik begrijp de opmerking niet. Het oude topic is gesloten omdat die vraag beantwoord is door o.a. de monteur ter plaatste. Vervolgens heb ik vragen over de werking van een warmtewisselaar in combinatie met mijn storing. Daarvoor open ik een nieuw onderwerp. Dit lijkt met een normale gang van zaken of gelden er op dit Forum andere regels dan in de regel gebruikelijk zijn? ;)

Tot slot de 3e:
Mijn wantrouwen is gebasseerd op de informatie de een bedrijf mij geeft. Waar moet ik het anders op baseren? Ik leg uit wat er aan de hand is en wat ik wens, de mevrouw bevestigd mijn vraag/melding en vervolgens geeft zij mij informatie op basis van mijn melding. Als dan later blijkt dat de mevrouw haar informatie niet correct is, en me dat uitgelegd wordt door iemand 2keer breder en groter dan ik zelf ben op een manier waar de honden geen brood van lusten komt dat niet prettig over.

Terug naar het onderwerp.
De kern van het verhaal is dat ik graag mijn hypothese bevestigd wilde zijn, het idee dat te tapspoel stuk is heb ik allang geaccepteerd, ik wilde enkel meer kennis opdoen van de werking van mijn apparaat. Volgens mij is dat niet vreemd. (kijk ook maar goed naar de eerste post in dit onderwerp daar staat de volgende vraag onderaan mijn 'betoog' 'klopt die redenatie?' Dat is alles. Vervolgens is iedereen van alles er bij gaan halen terwijl ik alleen maar wilde weten of het klopt dat als een tapspoel verstopt is dat de mogelijke symptomen zijn.

Kortom, Vrijdag wordt de defecte PWW vervangen door een nieuwe, de firma heeft mij gegarandeerd dat als dat niet de oplossing is, het allemaal weer netjes terug gedraaid wordt en ze verder zullen zoeken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Nou kijk eens aan, dan wordt de zaak toch door het bedrijf opgelost.

Waarmee meteen einde van het eventuele advies, want Klusidee is bedoeld voor advies bij het zelf verrichten van een reparatie, niet wanneer een bedrijf de reparatie(s) verricht.

Zie ook de forumregels.

We besluiten hiermee dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu