Vloerverwarming – Gescheiden systeem - Verdeler met platenwisselaar – Vloer word

RAH

  • #1
Begin 2022 is de oude WTH verdeler van mijn vloerverwarming uit 1981 vervangen door een Jaro GSSLT (5-groepen) gescheiden verdeler met platenwisselaar vanwege niet-diffusiedichte slangen.

Sindsdien krijg ik de vloer niet meer warm. Als ik de radiatoren in de woonkamer maar ver genoeg terugdraai, blijft de ketel zo ongeveer de hele dag branden, maar de vloer blijft overal koud aanvoelen. Ik kan dat alleen maar verklaren door aan te nemen dat de vloer net zo snel warmte verliest als er wordt aangevoerd.

De totale oppervlakte van de vloer is 78m2 en ik schat dat ik rond de 5000 Watt vermogen nodig zou hebben op de vloer op te warmen. Dat is een grove schatting want ik beschik niet over informatie over hoh-afstand en/of isolatie. Ik vermoed dat ik in de huidige situatie maar over een fractie van dat vermogen beschik, maar ik weet het niet zeker omdat ik geen debietgegevens heb.

De voetafsluiters in de secundaire aanvoer van de verdeler en het ventiel in de primaire retour staan volledig open. De verdeler bevindt zich in de garage.

De vloerverwarming is bij de montage van de nieuwe verdeler wel doorgespoeld, maar hoe grondig dat gedaan is, weet ik niet zeker (ik was er namelijk niet bij). Er was ook al wat lekkage was bij een aansluiting van een groep op de verdeler omdat die niet goed was aangedraaid, dus heb ik wat twijfels. Door die lekkage is er ook lucht in het systeem gekomen en dat kon je goed horen aan de borrelgeluiden bij de pomp.

Bij het doorspoelen van de vloerverwarming dat ik zelf een paar weken geleden heb gedaan, kwam er wel bruin water uit de slangen, maar geen echte prut of smurrie. Er zijn op dit moment geen borrelende geluiden meer hoorbaar en er is geen lekkage meer. De pomp is mooi stil. De druk in de aanvoer van de verdeler blijft al weken constant op 2 bar.

De Wilo Para verdelerpomp staat in de aanbevolen stand voor vloerverwarming (delta-p = constant) en ik heb op diverse snelheden getest, maar zonder veel resultaat.

De thermostaatknop op de primaire aanvoer staat op maximaal. Ik heb de knop ook los gehad, het pinnetje zit niet vast. De primaire aanvoer is heet, ik vermoed rond de 45 graden. De ketel staat op zolder en het isoleren van de leidingen staat nog op de planning, dus ik zou niet schrikken van 10 graden verlies tussen zolder en garage. Een infraroodmeter heb ik vandaag besteld zodat ik de temperaturen binnenkort beter kan meten.

Ik heb per groep ontlucht door een aanvoerslang op de aansluiting in de secundaire aanvoer te zetten en een afvoerslang op de aansluiting links onder de wisselaar (zie tekening). Bij de eerste groep kwam er eerst wat lucht uit, dat vermoedelijk boven in de secundaire retour zat, bij de groepen daarna kwam er geen lucht meer uit. Op beide ontluchtingspunten (zie tekening), t.w. op de secundaire retour en rechts onder de platenwisselaar, komt na opening direct een waterstraaltje zonder belletjes uit.

De temperatuur van de cv-ketel staat op maximaal 55 graden, de cv-pomp op 75%. Ik zie op het display van de ketel ook dat de ketel werkt op 55 graden. Ik heb getest met een temperatuur van maximaal 70 graden en een maximale pompsnelheid van 100%, dat geeft geen verschil voor de temperatuur van de vloerverwarming. Het is vooral de zolder die dan erg warm wordt.

De primaire aanvoer en retour op de platenwisselaar zijn een 3/4" dikwandige stalen buis (bestaand) die overgaat in 15mm dunwandige stalen buis (nieuw). Waarom dat zo is gemaakt, begrijp ik niet helemaal want de wisselaar heeft volgens mij alleen maar 3/4” aansluitingen.

De primaire aanvoer wordt behoorlijk warm en de primaire retour is koud, dus de warmte wordt in de wisselaar goed overgedragen. Volgens mij kan de wisselaar in het secundaire deel dus niet verstopt zijn en kan er ook geen lucht in zitten, want dan zou de warmte niet worden overgedragen en zou de primaire retour dus nog warm zijn.
Dat er lucht in de primaire kant van de wisselaar zit, lijkt mij onwaarschijnlijk want het is momenteel zo ongeveer het laagste punt in de installatie. En de installatie is ook recent helemaal ontlucht.

De warmtewisselaar wordt maar gedeeltelijk warm, m.a.w. het aangvoerde warme water in de primaire aanvoer is al aan het begin van de wisselaar afgekoeld. Alleen als er maar 1 groep open staat, wordt de wisselaar tot ongeveer de helft warm. Ik heb twijfels of er wel genoeg water door door de primaire aanvoer loopt, maar ik kan dat niet controleren zonder een flowmeter in de leiding te plaatsen.

Als alle 5 groepsafsluiters open staan, komt de temperatuur in de secundaire aanvoer niet boven de 20 graden. Zet ik 1 groep open, dan bereikt de temperatuur 40 graden, zet ik 2 of 3 groepen open, dan komt de temperatuur in de secundaire aanvoer uit rond de 30 graden. Stop de ketel na uren met branden (omdat ook de radiatoren in de woonkamer een klein beetje open staan en daarmee de ingestelde ruimtetemperatuur wordt bereikt), dan zakt de temeratuur op de verdeler in een mum van tijd terug naar 20 graden. Dit alles bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden. Omdat de vloer zo snel afkoelt, heb ik ook wat twijfels over de vloerisolatie van de woning. Maar het wordt lastig aan dat laatste nog iets aan te doen, er is namelijk geen kruipruimte.

Voordat ik iook maar overweeg om de stap te maken naar een hybride warmtepomp, zoek ik een oplossing voor dit probleem zonder de temperatuur van de cv-ketel te verhogen.

Enkele vragen die ik heb:

1. In de oude situatie met de WTH verdeler zoog de pomp aan op de aanvoer en werd een deel van het water aan de perszijde in de retour geduwd (m.a.w. niet hydraulisch neutraal). Dat gebeurt nu dus niet meer, dus wordt het debiet aan de primaire kant van de wisselaar helemaal bepaald door de cv-pomp, terwijl vroeger de pomp van de WTH verdeler een extra “duw” gaf.

Heb ik dan eigenlijk nog wel genoeg debiet aan de primaire kant om ook maar in de buurt van die 5000 Watt te komen? Als ik zelf een sommetje maak, kom ik bij een delta-T van 20K (aanvoer 40, retour 20) op een vereist debiet van 216 liter/uur. Is dat een haalbare kaart voor een cv-pomp die ook nog een aantal radiatoren van water moet voorzien?

2. Daar komt dan nog bij dat de aanvoer- en retourleiding vroeger volledig 3/4" waren, terwijl deze in de nieuwe situatie overgaat in 15mm. Kan het zijn dat de 15mm buizen aan de primaire zijde te weinig capaciteit hebben en zou vervanging door 20mm buis een oplossing kunnen zijn?

Ik lees op internet dat 5000 Watt tegen de maximale capaciteit van een 15mm leiding (ca. 6000 Watt) zou zitten vanwege beperkingen in de doorstroomsnelheid.

3. Ik ben niet helemaal bekend met de interne opbouw van de Jaro verdeler, maar is het juist dat 100% van het secundaire retourwater door de platenwisselaar gaat? M.a.w. zit er een tussenschot in de retour die voorkomt dat de pomp het een deel van het retourwater rechtstreeks aanzuigt en mengt met het water dat door de wisselaar gaat?
Als dat klopt, zou het ook kunnen verklaren waarom er aan de zijkant van de verdeler geen mogelijkheid is voor een LTV-regelventiel terwijl andere Jaro verdelers die optie wél hebben.

Verder ben ik geïnteresseerd in all suggesties, vooral van mensen die ervaring hebben met verdelers met een platenwisselaar. Een andere installateur, niet degene die het heeft aangelegd, heeft me al aangeraden de verdeler maar te vervangen, maar de verdeler alleen al heeft me vorig jaar 1100 euro gekost, dus ik hoop dat het geen weggegooid geld is geweest. De installateur die het systeem heeft aangelegd, geeft overigens niet meer thuis en wil niets meer voor me doen.

tekening.jpg 20230105_201159.jpg 20230105_201224.jpg
 

Auto-Geen

  • #2
Aan de secundaire kant van de wisselaar heb je geen circulatie omdat dit hydraulisch neutraal (geen drukverschil) is aangesloten. Of een verdeler met LTV klep of de wisselaar hydraulisch actief aansluiten. Dit laatste lijkt mij de simpelste en goedkoopste oplossing. Dat het laatste stukje is aangesloten met 15mm maakt niets uit en dat het goed scheef zit zo te zien ook niet.
 
  • Like
Waarderingen: Marcn.88

RAH

  • #3
@Auto-Geen. Dank voor het meedenken. Volgens mij is een gescheiden verdeler per definitie hydraulisch neutraal, die kan je niet hydraulisch actief aansluiten. De pomp van de verdeler heeft nooit invloed op het primaire circuit omdat de beide circuits volledig zijn gescheiden.
Ook de platenwisselaar kan je maar op één manier aansluiten (zie afbeelding).
Een mogelijkheid voor een LTV-ventiel heeft de verdeler niet, ik vermoed omdat de verdeler nooit bijmengt. Ik heb die vraag bij de leverancier neergelegd, maar die heeft (nog) niet gereageerd.
Als er aan de secundaire kant geen circulatie zou zijn, zou de temperatuur in de verdeler stijgen tot de ingestelde temperatuur van de thermostaatkraan (55 graden), daarna zou de primaire retour warm worden. En dat gebeurt niet, dus de warmte in het secundaire circuit wordt wel degelijk afgegeven. Het is alleen niet genoeg om de vloer op te warmen.
Ja, en dat stukje scheef leidingwerk, mooi is het niet, maar voor de werking maakt het volgens mij niet uit. Het zou ook nog kunnen dat ze het opzettelijk hebben gedaan om luchtbellen te voorkomen. Ik zoek nog steeds een oplossing, het liefst van iemand met ervaring met dit type verdeler.

warmtewisselaar.png
 

Bernhard

  • #4
Ik kan niet goed zien of de Warmtewisselaar goed is aangesloten.
Het water van de CV en de Vw wordt niet gemengd.
Tussen het water van de ketel en van de vloerverwarming zitten scheidingsschotten, platenwisselaar.
Volgaarne wijzigen tw:
- aansluitleidingen naar de verdeler verzwaren
- radiatorventielen heel goed inregelen,
dit is heel belangrijk omdat de platenwisselaar een hoge weerstand heeft.
Indien het inregelen van de radiatorventielen niet het gewenste resultaat geeft dan moet er vanaf de
ketel een aparte leiding naar de verdeler worden gemaakt, met een grotere diameter
en in de aanvoerleiding naar de radiatoren een inregelventiel
- een automatische ontluchter en vuilafscheider installeren in de aansluiting op de verdeler, in het secondaire circuit.
Het is een hele klus maar met mijn aanbevelingen kan ik weer lekker slapen.
 

Auto-Geen

  • #5
1673016819403.png

Als je de gemarkeerde aansluiting van de wisselaar met een regelventiel op de gemarkeerde aansluiting van de verdeler zet is je probleem opgelost.
 

RAH

  • #6
@Bernhard. Dank voor je reactie en suggesties.
- De wisselaar is goed aangesloten, conform de montagehandleiding (zie bijlage). Van voren gezien t.o.v. de wisselaar rechtsboven primaire in, linksboven primaire uit, linksonder secundaire in, rechtsonder secundaire uit.
- Ik begrijp dat de wisselaar het primaire en secundaire water niet mengt en alleen warmte uitwisselt, maar ik bedoelde meer wat er gebeurt in de retourbalk van de verdeler. Gaat 100% van het retourwater door de wisselaar of stroomt een deel rechtstreeks door naar de verdeler pomp (i.e. bijmenging). Ik vermoed dat bijmenging bij dit type verdeler niet gebeurt, dat er in de retourbalk een soort tussenschot is gemonteerd om dat te voorkomen. Vandaar dat er ook geen optie is voor een LTV-regelventiel.
- Radiatorventielen zal ik de komende dagen gaan uittesten, maar ik moet zeggen dat ik de radiatoren boven op stand=1 heb staan en daarom nauwelijks warm worden. Maar ik heb wel in de woonkamer 2 oversized radiatoren. Die heb ik bij het testen van de vloerverwarming wel teruggezet naar stand=1 en ze blijven dan koud, maar dat is toch iets anders dan de retourventielen knijpen. Ik zal dat uittesten want ik weet niet hoeveel debiet ze toch trekken in die stand. Maar ik verwacht geen wonderen.
- Aansluitleidingen naar de wisselaar verzwaren is ook een optie, maar het vreemde is dat de verdeler t/m 8 groepen (ik heb er maar 5) aan de primaire kant van de wisselaar een 1/2" aansluiting heeft (zie bijgaand productblad). Je zou zeggen dat de fabrikant daarmee aangeeft dat dat in alle omstandigheden voldoende zou moeten zijn.
- Helemaal mee eens: een vuilaansluiter had er tussen gezet moeten worden, misschien wel aan beide zijden van de wisselaar, maar helaas heeft ook de installateur daar niet aan gedacht. Maar de wisselaar doet op dit moment volgens mij wat hij moet doen, dus ik denk dat ik op dit moment geen verstopping heb. Een flowmeter had ik ook graag gehad, evenals kogelkranen om aanpassingen te doen zonder weer eerst de hele installatie leeg te laten lopen.
- Een apart circuit tussen ketel en verdeler is een optie, maar dat is wel heel ingrijpend. Er zitten op dit moment ook diverse radiatoren op het zelfde circuit (via 1" dikwandige leiding) maar die staan voor het overgrote deel (bijna) dicht, dus trekken niet veel debiet weg. Maar ik begrijp dat het water de weg van de minste weerstand volgt en dat de wisselaar relatief veel weerstand geeft.

Zelf zat ik nog een paar wilde ideeën:
- Een extra pomp in het primaire deel boven de wisselaar plaatsen ter ondersteuning van de cv-pomp en op die manier meer debiet creëren. In de oude situatie was de pomp van de WTH-verdeler namelijk ook hydraulisch actief.
- De primaire aanvoeren van de wisselaar doorzagen en er een warmtepomp op aansluiten. De warmtepomp vormt dan samen met de verdeler een apart systeem dat helemaal los staat van de rest van cv-installatie.
Gaat één van deze wilde ideeën werken?
 

Bijlagen

RAH

  • #7
@Auto-Geen. Alle suggesties welkom!
Je bovenste pijl wijst naar de secundaire in van de wisselaar. Als ik daar water zou wegtrekken voordat het de wisselaar ingaat, zal de temperatuur in aanvoerbalk van de verdeler nog verder zakken. Is dat echt nodig voor een goed doorstroming in het secundaire circuit? De fabrikant zegt daar namelijk niets over.
De onderste pijl wijst naar de dompelvoeler. Daar is verder geen aansluiting op de aanvoerbalk. De enige aansluitingen die de verdeler nog heeft, zitten aan de onderkant van de aanvoer- en retourbalk (ik vermoed voor een eventuele 6e groep) en bovenop de retourbalk (ik vermoed voor een extra druk- en temperatuurmeter).
 

Bernhard

  • #8
schotje.jpg
 

RAH

  • #9
@Bernhard. Ja, inderdaad, in het productblad van de fabrikant is een duidelijke lasnaad te zien. Ik heb nog even bij mij gekeken, maar daar is niets te zien. Het blijft toch even gissen of dat gedeelte nu wel of niet is geblokkeerd en indien wel, of dat voor een deel of voor 100% is (het zou ook nog een plaatje met een gat kunnen zijn). Ik houd het er voorlopig even op dat het echt volledig is afgesloten.
 

RAH

  • #10
Ik heb nog wat gespeeld met de voetventielen van de radiatoren in de woonkamer (1/2 open en 1/4 open), maar ik zie geen verschil in de temperatuur van de vloerverwarming. Die blijft net onder de 30 graden hangen (bij 3 van de 5 groepen open en buitentemperatuur rond de 10 graden). De woonkamer wordt wel merkbaar kouder als ik de ventielen van de radiatoren terugdraai, dus ik heb ze teruggezet naar 1/2 open.

Met een IR-meter kon ik trouwens zien dat de vloer wel degelijk iets opwarmt. Ik meet aan het einde van de dag een oppervlaktetemperatuur tussen de 19 en de 20 graden. Blijkbaar voelt dat nog steeds aan als een koude vloer.

Ik houd het er maar even op dat er onvoldoende debiet door de wisselaar en blijf zoeken naar iemand die uit ervaring en/of theorie weet wat de juiste oplossing is, zoals leidingen vergroten (maar welke maat is dan wel juist?), warmtepomp toepassen, o.i.d.
 

RAH

  • #11
Het topic is al een jaartje oud, maar ik wilde laten weten dat het probleem is opgelost zonder iets aan de verdeler te veranderen.

Ik kwam er achter dat de installatie (uit begin jaren 80) een bypass had meteen achter de ketel en dat deze bypass altijd geopend was. Het cv water zocht de weg van de minste weerstand en dat was blijkbaar de bypass en niet de warmtewisselaar van de verdeler.

Ik heb de bypass eerst half dicht gedraaid en dat was al een fl8nke verbetering, maar omdat de toevoer van de verdeler toch nooit sluit (ik heb de knop van de afsluiter op 40 graden staan), heb ik uiteindelijk de bypass helemaal dichtgedraaid.

Van de fabrikant van de verdeler heb ik nooit een reactie ontvangen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu