Plat dak, koud isoleren met luchtspouw?

Hallo,

Bij het plaatsen van zonnepanelen op onze (grote, 25m2) bijkeuken, heb ik de balkenlaag verzwaard.
De balkafstand was 120cm 😲, met daar op 40mm vlasspaanplaat gevolgd door PVC dakleer.
Daarbij heb ik ook alle oude isolatie verwijderd, want dat deugde voor geen meter 🥹.

Nou had ik in gedachten om een koud geïsoleerd dak te maken, met Isovlas en intelligente folie. De Ubakus berekening laat daarbij wel condensvorming zien:
Schermafbeelding 2024-10-13 om 14.49.00.png


Van meerdere (niet professionele) ervaringsdeskundigen, werd mij aangeraden om een luchtspouw tussen de dakplaat en het isolatiemateriaal aan te brengen. Onzin dacht ik, want condensvorming. Maar nu zie ik dat mijn dakplaat 15mm boven de muur hangt, en dat die luchtspouw (via het boeideel) kan ventileren. Dus heb ik deze constructie ook eens in Ubakus getekend. En dan is er inderdaad geen sprake meer van condensvorming.
1728823960202.png

Is de ventilatie via het boeideel wel voldoende? De opening zit namelijk maar aan 1 kant; aan de andere kant zit een uitbouw en het dak is ongeveer 5m breed.
(En klopt mijn tekening überhaupt eigenlijk wel, dit is mijn eerste Ubakus berekening).

PS, bij gebrek aan keuze, heb ik de vlasspaanplaat vervangen door gewoon spaanplaat en de IsoVlas door hennep. Verder heb ik RockTect Intello gekozen als intelligente folie, ik weet nog niet welk folie het daadwerkelijk gaat worden.

Overige opmerkingen/suggesties/tips zijn ook van harte welkom btw 😉
 
Verder heb ik RockTect Intello gekozen als intelligente folie, ik weet nog niet welk folie het daadwerkelijk gaat worden.
Goed gedaan hoor. Wel vraag ik me af wat voor functie heeft die plaat gips in het midden van de constructie.
Er is wel verschil in dit soort folies maar over het algemeen maakt het niet veel uit.
Wat er nu zit waardoor er lucht van buiten tot onder de dakvloer kan komen moet je wel oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan hoor.
Bedankt 🥳
Wel vraag ik me af wat voor functie heeft die plaat gips in het midden van de constructie.
Die gipsplaat is puur om te voorkomen dan ik de (geventileerde) luchtspouw dichtdruk bij het plaatsen van de wol. Ik had eerst triplex getekend, maar dat werkt dampremmend en zorgde voor condens.
Wat er nu zit waardoor er lucht van buiten tot onder de dakvloer kan komen moet je wel oplossen.
Zonder verbinding met de buitenlucht, doet de luchtspouw onder de dakplaat niks meer tegen condensvorming. Dan is een compact dak (de eerste tekening) de beste optie.
Ik begrijp uit deze thread ook dat een luchtspouw tegenwoordig wordt afgeraden, ten gunste van een compact dak.

Bij een compact dak, moet ik de verbinding met de buitenlucht ook dichten, toch?
Kan ik daarvoor flexibele pur schuim gebruiken?
 
Bij een compact dak, moet ik de verbinding met de buitenlucht ook dichten, toch?
Kan ik daarvoor flexibele pur schuim gebruiken?
Ik dacht meer richting een spouwmuur, deze kan de aansluiting met de dakvloer beinvloeden. Als het buitenblad met ruimte tegen de dakvloer is aangebracht kan de spouw daar ventileren.
Dus hoe zit het met het binnenblad. Flexibele daar zal je die aansluiting vanaf de binnenzijde wel mee dichtkrijgen. De kier tussen de verschillende materialen moet groter zijn dan de diameter van de tuit vind ik.
 
Ah zo, onze bijkeuken is heeft een halfsteense buitenmuur (zonder spouw dus). Tegen deze muur zijn 40mm tempexplaten gezet met daar tegenaan een SLS frame met gipsplaat (uiteraard zonder folie 🙄).

Het tempex dat omhoog steekt tussen de dakbalen snij ik weg. Op de bovenkant het SLS frame, tot aan de baksteen (dus over de bovenkant van de afgesneden tempexplaten) zet ik een laag PUR, om de lucht van achter de voorzetwanden uit de dakisolatie te houden.

Voor wat ik heb begrepen, is het bij een geventileerde luchtspouw onder de dakvloer heel belangrijk dat de hele lengte en alle hoeken goede doorluchting krijgen. Met een luchtspouw van 22mm over een lengte van 5 meter, en dan ook maar aan een kant een verbinding met de buitenlucht, denk ik niet dat die doorluchting goed genoeg is.

Het wordt dus de compacte koud dak constructie. Die kier die in contact staat met de buitenlucht pur ik ook dicht. Dat kan geen kwaad toch?
 
Het tempex dat omhoog steekt tussen de dakbalen snij ik weg. Op de bovenkant het SLS frame, tot aan de baksteen (dus over de bovenkant van de afgesneden tempexplaten) zet ik een laag PUR, om de lucht van achter de voorzetwanden uit de dakisolatie te houden.
De tempex moet tot tegen de onderzijde van de dakvloer worden gezet. De damprem van de muren en het dak sluit je met tape dampdicht aan.

Voor wat ik heb begrepen, is het bij een geventileerde luchtspouw onder de dakvloer heel belangrijk dat de hele lengte en alle hoeken goede doorluchting krijgen. Met een luchtspouw van 22mm over een lengte van 5 meter, en dan ook maar aan een kant een verbinding met de buitenlucht, denk ik niet dat die doorluchting goed genoeg is.
Dit systeem zou je kunnen toepassen als de dakvloer met klossen op de balklaag is aangebracht en een ventilatie stroom ontstaat van voor naar achter of van links naar rechts tussen de ruimte onderzijde dakvloer bovenzijde isolatie.
 
Zou je in plaats van die vreemde gipsplaatconstructie niet gewoon wat latten van 22mm plaatsen? Als je stevige steenwol of glaswolplaten neemt druk je het echt niet helemaal dicht.
 
Ik heb ernstige bedenkingen bij het voorzien van een luchtspouw.
Het druist in tegen de huidige, door wetenschappelijke studies gestaafde, opvattingen waarbij je beter geen ventilatiespouw voorziet in een geïsoleerde dakopbouw. Die heeft hier geen nut, kan zelfs niet werken en zal de effectiviteit van de isolatie verminderen.
Je hebt een isolatiemateriaal gekozen met vele goede eigenschappen waaronder vooral ook het feit dat het materiaal vochtregulerend is. Die luchtspouw is hier dan ook totaal overbodig en je kan die ruimte dan veel beter gebruiken om nog wat extra dikte aan isolatie te voorzien.
Vul de gehele tussenruimte tot tegen de dakvloer met isovlas isolatie en breng hieronder een intelligent dampscherm aan (klimaatfolie).
Wellicht was dat ook uw eerste idee.
Zeer belangrijk is ook dat je een vorm van constante ventilatie in de onderliggende ruimte voorziet, iets wat je sowieso altijd zou moeten doen voor de ganse woning.
 
@Charel dat zou ik zelf ook doen. het verbaast me eigenlijk dat de simulatietool bij biobased isolatie en ook nog klimaatfolie condens geeft. Ik zou daar trouwens ook de temperaturen eens anders instellen (bij de 2e simulatie is de binnentemperatuur 10 graden, logisch dat je dan geen condens krijgt....) Ik kan ook niet zien hoe de situatie buiten is ingesteld, en het is sowieso niet 3 maanden lang -5 met een hoge luchtvochtigheid, om maar iets te noemen...
 
Het druist in tegen de huidige, door wetenschappelijke studies gestaafde, opvattingen waarbij je beter geen ventilatiespouw voorziet in een geïsoleerde dakopbouw. Die heeft hier geen nut, kan zelfs niet werken en zal de effectiviteit van de isolatie verminderen.
Beste Charel ik, we zijn nooit te oud om te leren maar bovenstaand stukje overtuigd mij echt niet.
Ben bang dat het alleen maar twijfel zaait.
Omdat op te lossen zou het handig kunnen zijn die wetenschappelijk studies te voorschijn te halen of linken te plaatsen.
De bezoekers van dit Forum kunnen dan op de juiste manier verder met klussen.
 
Ik zou daar trouwens ook de temperaturen eens anders instellen (bij de 2e simulatie is de binnentemperatuur 10 graden, logisch dat je dan geen condens krijgt....)
Maar toch is het geweldig dat je met deze software een goede indruk kan simuleren. Wat gaat er in je constructie gebeuren.
 
@wgb
Moest ik nu één alleszeggende wetenschappelijke studie hiervoor bij de hand hebben dan zou ik die met plezier doorgeven.
Maar voor degenen die er aan twijfelen zou ik de raad geven: klik eens op "geisoleerde dakopbouw luchtspouw" en je zal tal van adviezen vanuit betrouwbare bronnen kunnen lezen die allemaal een luchtspouw afraden.
Het is iets uit het verleden en waarvan al tientallen jaren gebleken is dat het meestal meer kwaad dan goed doet, nog afgezien van de vermindering van de isolatiewaarde hierdoor.
 
Maar voor degenen die er aan twijfelen zou ik de raad geven: klik eens op "geisoleerde dakopbouw luchtspouw" en je zal tal van adviezen vanuit betrouwbare bronnen kunnen lezen die allemaal een luchtspouw afraden.
Oh bij onze concurrent (Google). Maar dit zijn meningen van jan en alleman in de loop der jaren door Google verzameld. Zo intelligent zijn ze.
Jij hebt toch niet de informatie van Livios? Een klik en ik lees dat ze tegen zijn. Ze schrijven daar wat logisch lijkt en de mensen het gemakkelijkst begrijpen.
 
@wgb
Google is geen concurrent van een forum maar is gewoon een zoekmachine zoals er meerdere zijn. Je moet ze zien als een snelweg naar alle beschikbare informatie, juiste informatie, foute informatie, informatie door jan en alleman en vooral ook wetenschappelijk gestaafde informatie.
Het is aan de intelligente lezer om uit te maken welke informatie uit welke bron betrouwbaar is of niet.
Het heeft volgens mij weinig zin dat wij er met ons twee over gaan discuteren.
 
Charel,
Het verbaast mij dat je bovenstaand geen enkele opmerking maakt. Ik lees bij Google van wel en bij Livios van niet. Als ik Livios of Google moet geloven hou ik me liever vast aan een simulatie in Ubakus.
 
@wgb,
Ik vrees dat ik uw commentaar niet goed begrijp.
Google heeft hierover geen mening, die geeft enkel een verzameling van meningen weer, zowel betrouwbare als onbetrouwbare. Aan u om het onderscheid te maken.
En bij Livios, wat doorgaans een betrouwbare bron is, schrijft men dit:

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden​

Redactie Livios
In een bouw kan er heel veel verkeerd lopen, dus ook bij het isoleren van je dak. Daarom wijzen we je hier op de zeven absoluut te vermijden fouten bij het plaatsen van dakisolatie.

Fout 1: luchtspouw tussen isolatie en onderdak​

Het is absoluut fout om de ruimte tussen de isolatie en het (onder)dak open te laten omdat het zou moeten 'ventileren'. Laat je deze ruimte open, dan krijg je verliezen door convectie en luchtstroming van buitenaf, want een dak is niet luchtdicht aan de buitenzijde. Hoe meer buitenlucht (koud en vochtig in de winter) er bij de constructie kan, hoe groter het risico op condensatie achter je isolatie. Om vocht in je isolatie te vermijden, vul je de beschikbare ruimte in het dak volledig op met isolatie, zorg je voor winddichtheid aan de buitenzijde en een goede dampdichtheid aan de binnenzijde.
 
Bij het tweede knipsel zie ik dat het uit een reclamefolder komt van isolatiefolie, wat iets geheel anders is dan een normaal isolatiepakket zoals in het topic.
Bij het eerste knipsel zie ik enkel de naam van de zoekmachine (Google) en geen bron van het knipsel zelf. Ik vermoed dat dit ook uit een reclamefolder voor isolatiefolie gaat ofwel uit een sterk verouderde publicatie.
Zoals ik eerder schreef: via een zoekmachine zoals onder andere Google kan je altijd zowel juiste als onjuiste informatie vinden. Aan u om het onderscheid te maken. Sowieso zou je info uit reclamefolders altijd extra kritisch moeten lezen en niet zo maar als waarheid beschouwen.
 
Ubakus heeft altijd gelijk.
Daar zit heel wat meer info achter dan bij een redactie van een klus info website.

Beide simulaties uit de eerste post zijn prima.
Klimaatfolie werkt op die manier: Er komt een beetje vocht de isolatie in die er weer uit kan.

Het enige wat ik daar tegen de spouw heb is dat er daardoor minder ruimte is voor isolatie, dus een lagere isolatiewaarde.
3,9 is eigenlijk al niet genoeg meer, dan zou je naar een ander materiaal toe moeten bij gelijke dikte.
 
De lucht spouw tussen de gipsplaat en het dakbeschot is niet sterk geventileerd maar zwak geventileerd met buitenlucht.
Theoretisch kan er dus 31 mm extra isolatie in en dan is er ook nog de kleine positieve invloed van het dakbeschot als je de ruimte volledig vult.
Maar of dit verstandig is, daar heeft iedereen een andere mening over.

De Belgische website waar naar verwezen wordt is van een commerciële partij, dus om dat nu als waarheid aan te nemen...
Natuurkunde is ongewijzigd, met ubakus kan je deze situatie goed doorrekenen. Wel verschillende varianten van buitentemperatuur gebruiken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan