Plafond zolder afwerken

BK94

  • #1
Beste klussers,

Ik ben bezig met het opknappen van mijn zolder.
Dak betreft een gordingen dak met prefabplaten. Bouwjaar 1987.
Nu wil ik de spaanplaten dakplaten netjes afwerken met Agnes plafondplaten. Deze zijn dampopen volgens hun FAQ. dampdiffusieweerstand 15/50.
Nu wil ik graag weten of ik de platen zo tegen het spaanplaat aan mag schroeven (al dan niet met een rachel 18/44 tussen het spaanplaat en de plafondplaten). Ik ben namelijk als de dood voor een rottend dakbeschot. Mocht ik een "vochtprobleem" creëren door mijn afwerking met de plafondplaten.
Het dak bestaat uit dakplaten van tempex met hierin sporen en afgewerkt met spaanplaat. Aan de zijde van de dakpannen bevind zich nog een laagje met iets van teerpapier.(zie bijlage voor opbouw dakplaat).

Graag ontvang ik jullie mening/opvatting.

Alvast bedankt BK

IMG_20201003_165611311.jpg 16017379222026875417269047979299.jpg
 

BK94

  • #2
Niemand een idee of ik tegen deze dakplaten zo de Agnes platen aan mag schroeven?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe ver zitten de naden van de dakplaten van elkaar?
Probeer er achter te komen hoe dik de latten/balken in de dakplaten zijn.
Hoe dik zijn de afwerkplaten op de dakplaten?

Volgens mij zijn de dakplaten dampdicht, wat de consequenties hiervan zijn weet ik niet.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
De agnes platen veranderen nauwelijks wat.
Heb je nu geen probleem dan krijg je die ook niet met de agnes platen erbij.
Ga je extra isoleren dan is het een ander verhaal.

Of het gewicht een probleem is, dat weet ik dan weer niet.
 

BK94

  • #5
Heren,

Als eerst dank voor jullie reacties. De naden van de dakplaten zitten een aantal mm van elkaar en de platen zijn onderling aan elkaar gepurred. De latten in de dakplaten zijn van 22mm vuren en de dikte vvande afwerklagen is 18mm. Ik kan de latten localiseren dmv de nieten in de afwerkplaten.
Ik geloof niet dat de dakplaten dampdicht zijn aangezien deze geen folie bevatten, alleen een soort teerpapier op de panlatzijde van de plaat.

Voor het bevestigen van de Agnes platen ben ik niet bang. Aangezien ik ze op de latten van de dakplaat kan schroeven. Wat mij wel zorgen baart of ik de vochthuishouding niet ga verstoren, aangezien ik de afwerkplaten aan de binnenzijde opsluit. Maar ik begrijp van JackD dat dit niet uitmaakt??
 

BK94

  • #6
voor Jan; dit is hoe de dakplaten zijn opgebouwd en onderling verbonden. onderop de foto is de gording zichtbaar.

Graag advies of hier de platen zo op kunnen
IMG_20210105_154358842.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als ik naar de eerste foto kijk zie ik rechts onder de EPS iets wat behoorlijk zwart is.
Kan het zijn dat dit iets van bitumen is. Zo ja geen probleem zo nee ook geen probleem.
Het is meer om te weten dat er fabrikanten zijn die deze manier van platen maken gebruiken.
 

BK94

  • #8
Hoi Wgb,

Dat klopt er zitten strookjes kit/bitumen tussen de afwerkplaten en het EPS. Het laagje teerpapier zit echt aan de panlatzijde. Waarschijnlijk zijn die strookjes om het EPS op z'n plaats te houden. Huis is van 1987. Weet je dan toevallig wat voor platen het zijn?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Als er aan de binnenzijde iets zit en het zelfde zit aan de buitenzijde is het 0.
Geen idee zover ik mij herinner was Unidek een beginner met sandwichpanelen.
Echter deze hadden aan de binnenzijde een spaanplaat, dunner als bij jouw, die wit was afgewerkt en buiten een laag spaanplaat in de kleur groen.
Bij jouw zie ik ook iets van wit aan de binnenzijde, wat is dat voor materiaal.
 

BK94

  • #10
Wat je aan de binnenzijde ziet is een poging van de vorige bewoner om het af te werken... (De platen zijn ooit eens deels geverfd)
Of de lijst van het dakraam
Deze platen hebben aan de buitenzijde geen spaanplaat. Alleen het teerpapier wat op de latten en EPS ligt
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Teerpapier / asfaltpapier kan behoorlijk dampdicht zijn (maar ook redelijk open)
Dat kan een probleem zijn, uitzoeken dus wat er precies ligt.

De agnes platen vormen volgens mij geen probleem, echter ga je de zolder waarschijnlijk daarna anders gekruiken:
Van een opslag zolder naar een gebruiksruimte en in dat 2e geval een grotere vochtbelasting. Dat kan ook zonder de agnes platen fout gaan.
Wil je zekerheid: dan een dampdichte folie aanbrengen.Die folie zal dampdichter moeten zijn dan het teerpapier. Dan kan er dus minder vocht van binnen inkomen, dan dat er naar buiten uit kan.
 

BK94

  • #12
Hallo Jackd,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb even het bouwbesluit opgezocht. Hier werd ik niks wijs uit. Wel heb ik een stukje van het papier gepakt. Misschien dat iemand hier weet wat het precies is en of het dampdicht is.

Wat betreft gebruik, het word een hobby kamer dus ik verwacht op dat vlak geen grotere vochtbelasting.

IMG_20210105_190143039.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Als de constructie bouwfysisch niet in orde zou zijn had je dat wel gezien bij het plaatsen van het dakraam. Er is toch een stuk uitgezaagd dan neem ik aan als dat verontrustend zou zijn geweest hadden ze jouw daar op gewezen om moeilijkheden in de toekomst met jouw te voorkomen.
 

BK94

  • #14
Dat is correct. Er was wel wat lekkage schade van de oude dakramen, maar het dakbeschot was verder helemaal goed.

Ik kan dus eigenlijk opmaken uit de diverse reacties hierboven dat het direct tegen het dakbeschot plaatsen van de Agnes platen geen problemen gaat opleveren in de toekomst?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Dat heb je goed begrepen. Is het raam winddicht geplaatst er is geen tocht? De ruimte tussen de latten ook dicht moet maken. Vraag me af. Een dampremmendelaag van zover mogelijk tussen het raam naar buiten toe steken en terug vouwen op het dakbeschot. Zou toch eens wat ontwerpschetsen van een dakraam opzoeken waar je kan zien hoe dat moet worden uitgevoerd. Wellicht komt er een handige tip.

Zelf zou ik op de buitenkant een flinke strook PE folie aan de randen van het gat hangen en daarna het dakraam plaatsen. Zodoende krijg je eenvoudig de kopse kant dicht.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #16
Het papier is damp open en de teerlaag (als dat het is, maar dat maakt verder niet uit) is geen dichte laag, want ik zie het papier er doorheen, ook (redelijk) damp open dus. Zeker meer damp doorlatend dan het EPS.

Even een snelle uitleg:
De agnes platen komen aan de warme kant, net als de spaanplaten.
Het dauwpunt zit ergens in het piepschuim, dat is het punt waar waterdamp condenseert.
Tempex is niet dampdicht, maar er gaat maar weinig damp in en het kan er aan de buitenkant weer uit.
Zoals ik het zie is dat teerpapier dampopen genoeg om het vocht eruit te laten.

Agnes platen isoleren niet of nauwelijks, dus veranderen ze de plek van het damppunt ook niet of nauwelijks.
Wat damp betreft veranderen ze ook nauwelijks wat.

ps. dit is het moment om extra te isoleren.
 

BK94

  • #17
Dank voor je extra uitleg en moeite die jij/jullie er voor doen. Duidelijk.
Dus ik zit dus goed met alleen platen er tegenaan zetten?
De isolatie is zeker voor het bouwjaar redelijk veel (11cm EPS), en aangezien ik al niet het gehele dak extra kan isoleren ivm reeds aanwezige vliering zie ik dat niet zitten.
 

BK94

  • #18
Wgb,

Hoi. Ik had je bericht even over het hoofd gezien.
Het raam is nu zeker nog niet winddicht. Ik ga daar ook nog even over nadenken. Ik wil het raam eigenlijk aftimmeren met 12mm watervast hout en de ruimte erachter opvullen met EPS. het aftimmeren van de dakramen wil ik zelf doen. Aanzien het bedrijf wat de ramen geplaatst heeft alleen wou aftimmeren met MDF en verder ook niet de kieren opvullen.
Mij lijkt het trouwens goed als het een beetje kan doorwaaien achter het dakraam. Zou kan eventueel vocht ook wegwaaien
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Een foutje gemaakt. Een damprem is niet nodig omdat de EPS niet wordt opgesloten met materialen die dampdichter dan het schuim.
Zou het wel winddicht maken zie de vorige zin.
 

BK94

  • #20
Oke. Duidelijk
Dank voor jullie kennis. Ik ga er mee aan de slag :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu