Plaatstalen aanhanger, roest verwijderen en opnieuw verven.

Hakar

  • #41
@ tiho.

Als kopervet niet houdt, welk een vet dan wel?
Ik dacht aan kopervet, heb hier namelijk een motor staan waar zo ongeveer een jaar of 15 terug het blok uit is geweest.
De blok aan frame bouten heb ik toen allen redelijk vet belegd met kopervet, vanwege zijn hittebestendige kenmerken.
Op sommige plekken zit het er nog op.
En ook op plekken die te lijden hebben van zon wind regen pekel etcetera...
 

Tiho

  • #42
Wij hebben op het werk een poort die je open moet zetten door hem op een metalen voetje te tillen. Aangezien ik niet van krijtjes op schoolborden houd, smeer ik deze altijd in met kopervet.

Dit doe ik vrij dik maar na twee jaar is het weg.

Bovendien 'loopt' kopervet absoluut niet. Als je hem wilt conserveren op die manier zul je beter een oliesoort gebruiken.

Maar ga nu eerst alles goed schilderen en hou alle vet en olie tot die tijd ver uit de buurt. Als er eenmaal olie tussen zit komt dit zeker omhoog bij het schilderen.
 

Mark en 3 meiden

  • #43
Kun je niet per plaat deel gaan werken?
bij 1 plaatdeel puntlassen uitboren , plaat verwijderen ontroesten en goed in de verf zetten
zo ook de omgezette plaatdelen waar dat deel aanhoort
dan deel weer bevestigen met bout en zelfborgende moer door de uitgeboorde puntlas gaatjes
daarna volgende plaat deel
of natuurlijk alles in 1 keer uit elkaar halen
 

Hakar

  • #44
Mark.

Door omstandigheden een poosje niet kunnen reageren.
Niet eens een slecht idee, ga ik zeker ook mee laten wegen in de beslissing hoe ik die bak ga aanpakken.
 

Hakar

  • #45
Heb intussen as en trekstang volledig in de nieuwe lak, twee grondlagen en een glanslaag.


Ben gisteren begonnen een spatbord te ontdoen van de lak.
Er lijken drie, misschien wel 4 lagen op te zitten, en ze lijken keihard.
Schuurpapier korrel 80 kreeg geen vat op de blauwe lak.
Met korrel 36 de lak als het ware gebroken, en daarna weer geprobeerd met korrel 80.
Geen tot weinig resultaat, dus de roestborstel op de boormachine, en zo alle lak verwijderd.

Degene waar ik de aanhanger van kreeg, kan me niet vertellen welk een lak er op zit.
Welke lak kan zo hard zijn dat je er bijna niet door kunt komen?
 

EGeen

  • #46
Wellicht was het een twee komponenten systeem of een poedercoating.

Heb snel hele relaas van iedereen gelezen, ben het met iedereen eens :mrgreen:

Wellicht is een zinkverf ook nog iets wat past in uw oplossingen.

Hammerite is leuk, maar zou ik niet snel gebruiken, moeilijk overschilderbaar en moet twee weken uitharden voor een nieuwe laag op kan (of binnen 6-8 uur ofzo) maar aangezien u dit als hobby doet zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

Dat oliegebeuren/tectyl pas op het laatste gebruiken.
Owatrol eventueel als toevoeging in een 1 komponent terpentinegedragen verf gebruiken. Zou ik niet als grondverf nemen.

Wellicht ook handig om na te gaan wat u precies ermee wilt, zoals u al ondervonden had, een sterkere laag verf heeft ook voordelen.
 

Hakar

  • #47
Een poedercoating is het volgens mij niet, als ik goed ben ingelicht moet poeder op blank staal worden aangebracht :!:

Ben even met het tweede spatbordje begonnen, en opgelet wat er aan kleuren tevoorschijn kwam.
Donkerblauw, lichtblauw (de kleur van de rest van de bak), wit en oranje.
Dit laatste moet wel een menie zijn.
Hierop zou een poeder volgens mij niet hechten.

Het deksel van de bak is volgens mij op eenzelfde manier behandeld, heeft namelijk dezelfde donkerblauwe kleur.
 

Swblom

  • #48
Misschien een beetje late reaktie, maar is het geen idee om de hele bak te laten verzinken?
 

Hakar

  • #49
Hecht zink aan roest?
Heb ik geen idee van namelijk.
 

Swblom

  • #50
Voor wat ik er van weet (ik ben geen specialist, maar laat wel eens wat verzinken) moet je metalen delen ontvet en ontdaan van verf en roestschilfers aanbieden bij de verzinkerij.
Daar gaat het zaakje dan in een zuurbad voor de hechting, daarna in het zink.

Bij de verzinkerij staan vaak verroeste delen klaar om verzinkt te worden. Vaak staan ze gewoon buiten in weer en wind.
Dus het lijkt mij dat roest (zolang geen losse schilfers) geen probleem is. Om het zeker te weten kun je misschien even bellen naar een verzinkerij bij jou in de buurt.

Succes.
 

EGeen

  • #51
Ben niet zeer gespecialiseerd met zink etc. maar ook met de zinkverf die ik net noemde wordt dit volgens mij wel regelmatig gedaan. (maar dan ook vaak als grondlaag tegen roesten. Potjes zijn ook goed zwaar in verhouding haha :mrgreen:
 

Hakar

  • #52
In ieder geval weer een paar ideeën er bij, en tussendoor ook nog aan het plaatwerk werken :wink:

Alle suggesties zijn welkom, en ik kijk gewoon wat er het beste past, gezien mijn kunde en niet te vergeten portemonnee.
 

Hakar

  • #53
Helaas de afgelopen twee weken niets aan kunnen doen.

Mogelijk volgende week de boel weer oppakken.
 

Hakar

  • #54
Weer een beetje bezig, frame spatborden en opzetstukken geschuurd en in de grondverf...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
Gerelateerde onderwerpen
Opknappen bagagewagen aanhanger

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu