Plaatstalen aanhanger, roest verwijderen en opnieuw verven.

Hakar

  • #1
Kreeg deze week een gesloten bagagewagen toegeschoven met de mededeling, "doe er maar mee wat je wilt"
Nou, ik wil hem wel opknappen.
De bak bestaat eigenlijk uit 6 delen.
Voor en achterplaat, met omgezette randen, daarin de linker en rechter plaat zijn ge(punt)last, en de zo ook de bodemplaat.
De deksel is door middel van scharnieren op de bak bevestigd.

Plaatstaal, en vocht brengt op den duur roest met zich mee, zo ook hier.
Het lijkt er op dat de naden tussen de verschillende delen in de loop der tijd zijn gaan openstaan, en vocht zich een weg tussen de plaatdelen zocht.

Gevolg natuurlijk roest.
ik heb zitten denken om de hele zaak blank te schuren en in ieder geval de plekken waar naden zitten te behandelen met Hamm**ite, omdat in de reklame verroestte delen dan weer blinken in de zon.
Maar kan er over H worden gelakt, opdat ales weer een gelijke kleur krijgt?
Bij de automat zaken kun je ook van dat goedje kopen wat roest omzet in ????
Kan dat worden gelakt?

Of is er een middel wat tussen plaatdelen en in hoekjes kan kruipen, roest oplost en overschilderbaar is?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Twee platen die op elkaar zijn gepuntlast en daar zit tussen roest heb ik het verder roesten kunnen vertragen door er wat olie tussen te laten kruipen. Na dat je de aanhanger hebt gelakt en deze is goed gedroogd trek je met een oliespuitje een rupsje olie over de naad. Even laten intrekken het overtollige weg poetsen. Als de olie niet in de weg zit laat het lekker zitten. Dat doe je een keer per jaar dan zal je zien dat het roesten bijna stopt.
 

Hakar

  • #3
Wgb dank voor je tip.

Ik heb echter met zowel staande naden als liggende naden te maken, werkt dat ook bij liggende naden?
Zo in mijn beleving kruipt olie nou niet echt in vlakke naden.

Misschien een idee om daarvoor WD te gebruiken?
heb geen idee of dat roestwerend is.

Had een berichtje naar Hamm**ite gestuurd met de vraag of hun NR1 ook kruipt, zou natuurlijk ideaal zijn.
Dat doet het echter niet.

En uit elkaar halen van de bak is voor mij geen optie, ken geen puntlasser, of bedrijf waar gepuntlast kan worden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Toen ik een roestige carroserie in stand probeerde te houden bestond er nog geen WD. :wink:
Ik zette op alle puntlasnaden hoe ze ook liepen een spoortje motorolie.
Het zal je verbazen hoe olie kruipt. De roestige ruimte vult zich met olie en dan komt vocht en zuurstof daar wat moeilijker bij.
 

Hakar

  • #5
Ik ga je tip in gedachten houden.
De door jou aangehaalde carroserie leeft nog steeds?
Moet toch al weer een jaartje of 15 tot 20 geleden zijn lijkt me.
 

Tiho

  • #6
Vooral kruipolie schijnt behoorlijk te kruipen :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Maar verdampt of droogt sneller op. Ik heb ook nog cardanolie gebruikt dat is nog vetter of plakt nog langer maar dat stonk ook langer. :(
 

Hakar

  • #8
Ben er nog niet uit wat te doen.
Kwam namelijk ook dit nog tegen en het lijkt er op dat dit een beetje beantwoord aan wat ik wil, de roest tussen de naden omzetten in iets wat een tijdje houdt.
 

Tiho

  • #9
Zoek hier ook eens op bij de bovenste
 

Wesley015

  • #10
Het beste is tectyl uit de auto branche.
Dat kruipt overal in elk hoekje.
En dat droogt iets uit waardoor het blijft zitten.
En het is waterafstotend.
Wel eerst de roest weg schuren en in de primer zetten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Hoe wil je de roest weg schuren in de naden ?
 

Hakar

  • #12
@ Jan.
Ik neem aan dat jouw reactie is bedoeld als reactie op de post van Wesley.

@ Tiho

Dan kom ik bij Owatröl uit, is dit wat je bedoelt?
Kan het in hun tekst niet ontdekken, en vraag me af of het dermate kruipend is dat het in de door mij bedoelde naden doortrekt.

Ben maar eens begonnen met de bak van het onderstel te halen.
Zo ook een beter overzicht van waar de roest zich bevindt.



Op deze foto de voorkant
De voorplaat is aan boven, onder en beide zijkanten omgezet.
De zijkanten vallen binnen de lange zijplaten.
De onder en bovenkant vallen over de zijplaten heen.



Hier de onderkant met achterplaat, waarbij te zien is dat de de achterplaat net als de voorplaat om de zijplaat zit.
De bodemplaat is in zijn geheel ingelegd, en gepuntlast.
Op de hoek is nog te zien dat de zijplaat over de achterplaat valt.
In deze naden dus roest, waarvan ik dus vermoed dat die vol zitten met roest.

Met als gevolg roest aan de binnenkant van de bak zoals op volgende foto.
Het witte is de voorplaat het bruin witte de bodemplaat
Rechts op de foto nog net zichtbaar de naad tussen voor en bodemplaat.
Links op de foto de omgezette kant van de voorplaat die binnen de zijplaat valt.

 

Wesley015

  • #13
Jan schreef:
Hoe wil je de roest weg schuren in de naden ?
Niet.
Maar wat er op en naast ligt.
 

Hakar

  • #14
Is het niet zo dat daar waar roest zit er altijd water wordt aangetrokken?
Iets van capillaire werking als ik het goed schrijf?

Ik neig naar een oplossing als volgt, maar weet niet of het kan.
Beginnen met de bodemplaat schuren en lakken, en daarna ouderwetse zwarte tectyl er op aanbrengen.
Buitenom de bak schuren, proberen de naden te ontroesten (weet nog niet met wat) en in de naden een overschilderbare kit (ook een vraag welke kit daarvoor geschikt is) aanbrengen voor afdichting en dan lakken.

Daarna de binnenkant ontroesten (weer de vraag met welk middel, schuren en lakken.

Dan blijven de naden binnenin min of meer open, en die dan te voorzien van een indringend middel, zoals de olie van WGB, of tectyl.

Nadeel van de laatste twee is dat olie natuurlijk altijd een vettig laagje achterlaat, en tectyl volgens mij altijd plakkerig blijft.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Dit is precies zo als ik het me voorstelde. Gewoon de aanhanger goed schuuren, roestvrij maken, gronden en lakken.
Goed laten drogen en dan over die verbindingen een spoortje olie zetten, in laten trekken en het overtollige weg poetsen.
Als je de olie alleen aan de buitenkant aanbrengt valt het vettige wel mee.
Tectyl zal het niet goed doen althans het werkt niet capillair genoeg.
Ik heb geen ervaring als je over al die naden een kit gaat zetten.
Wil je toch iets met kit wil doen, dan een die ze in een carroserie bedrijf gebruiken.
 

Hakar

  • #16
@ Wgb.

Ook voor de onderkant?
Heb het idee deze aanhanger te houden, en eigenlijk weinig zin elk jaar de bak van het onderstel los te maken.
 

Tiho

  • #17
Ikl zou me persoonlijk niet zo heel druk maken om die naden. Als je goed ontroest en een goed dekkend verfsysteem opzet lopen de randen hiermee ook wel iets dicht en zijn dan afgesloten.

Ontroesten in de naden waar je slecht bijkunt, zou je met een brander kunnen doen en daarna met de staalborstel. Als ik iets moet lassen op mijn werk en er slecht bij kan kan met de rest doe ik dat ook zo.

En enkel de onderkant goed in de tectyl, dit vormt een geheel afsluitende laag en daarom hoef je ook niet te kitten.
 

Wesley015

  • #18
@ Tiho
Dat zal niet effectief genoeg zijn om allen met grond verf te werken.
En dat olie verhaaltje is ook een beetje achterhaalt.
Het tectyl van nu is de beste bescherming (op het dompelbad na dan) tegen roest.

Juiste werk wijze is.

1 - ontroesten
2 - schuren
3 - ontvetten
4 - primeren (spuitbus 2K)
5 - licht schuren
6 - strijkbare 1K kit om alle naden te dichten
7 - kleur spuiten
8 - nalopen en bij eventuele openingen een beetje tectyl inspuiten.
 

Tiho

  • #19
Is alleen grondverf een goed dekkend verfsysteem wesley?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Sorry hoor maar ik zie dit als een kansloze missie, vanuit de naden gaat de roest weer verder.

Het meeste succes is volgens mij te behalen door de aanhanger zeer goed te laten drogen, alles waar vocht kan indringen ontroesten voor zover u erbij kunt, alles schilderen en de naden afkitten met een polymeerkit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
Gerelateerde onderwerpen
Opknappen bagagewagen aanhanger

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu