Plaatsen gipsplaat ter verzwaring vloer

Trudi01

  • #1
Dag Roman
Ik zag in dit topic dat jij aangaf dat het verzwaren van de houten vloer van onderaf een arbeidsintensief karwei is, mede omdat je niet een gipsplaat zomaar in de vloer van de buren mag schroeven. Wat ook logisch is.
Wat is dan wel de manier? Ik had het volgende bedacht: de gipsplaat klemmen tussen de vloer boven en dan stukjes raggel op de vloer- c.q. plafondbalken, zodat de plaat zit geklemd tussen zo n stukje raggel en vloer huis erboven? Of is er een andere manier?

Ik ga er ergens komende weken mee beginnen, dus wil graag advies!
Trudi

P.s. mijn eigen vraag over vrijdragend plafond staat overigens onder het topic Vloeren, ervaring gezocht met vrijdragend plafond

 

Tiho

  • #2
Jouw idee is niets mis mee. Ik denk dat het ook meteen de enige manier is naast lijmen. Doe dat laatste maar niet, vindt de bovenbuur ook vast niet leuk.
 

Roman

  • #3
Dag Trudi,

Zoals je het beschrijft is inderdaad de oplossing. Wanneer je slechts één laag massa gaat toevoegen is dit redelijk simpel. Bij het plaatsen van meerdere lagen zal dit praktisch onmogelijk zijn.

De manier bij meerdere lagen:
- massa op maat maken en met studs/stempels tegen het plafond drukken.
- rondom spijkertjes in de draagbalk slaan zodat de plaat massa op de spijkertjes leunt.
- stempel verwijderen en volgende laag aan brengen. indien laatste laag dan geen spijkertjes maar de ragel waar de hele situatie uiteindelijk op "rust".

Voor juiste isolatie een rand van ong 6mm overhouden rondom de plaat en afkitten met acrylaat kit. Op die manier weet je zeker dat ALLE naden goed dicht zijn (mits goed gekit uiteraard).

Tijdrovende klus, maar zeker haalbaar. Vaak gedaan, altijd met succes :)

Hoe meer massa hoe betere geluidsisolatie. Je kunt dus ook een dikke plaat triplex als massa plaatsen, dan hoef je maar één keer. Triplex heeft voldoende massa om goed te isoleren.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
 

Trudi01

  • #4
Hi Roman,
Dank voor de reactie en zeker heb ik er iets aan. Ik had nog niet eerder met meerdere lagen willen verzwaren, slechts met een enkele gipslaag, een plaat van 9mm. Hoever kun je gaan? En moet ik dan niet gaan berekenen hoeveel lagen bouwkundig mogelijk is (wat ik niet weet te doen)?
En wat is 'succes' precies voor jou?
Ik hoop op een leefbaar resultaat na deze hele verbouwing, maar veel mensen demotiveren dat het niet veel op zal leveren...... Ik ga er toch voor, wil het doen/weten en ik wil niet perse uit mijn huidige woning, dus ik probeer in elk geval. Maar af en toe is zo'n begrip als 'met veel succes' als balsem ....
Tijdrovend is voor mij niet zo'n probleem als ik weet dat het resultaat geeft! Beter langzaam en gedegen, denk ik dan maar.

Voor juiste isolatie een rand van ong 6mm overhouden rondom de plaat en afkitten met acrylaat kit. Op die manier weet je zeker dat ALLE naden goed dicht zijn (mits goed gekit uiteraard).

Hiervan wil ik graag weten of dat ook geldt voor een enkele laag gipsplaat, mocht ik daar toch voor kiezen. Zorgen dat deze aan alle kanten 6 mm kleiner is dan de ruimte waar hij inmoet?

Trudi
 

Trudi01

  • #5
Hai Roman,

Zou jij nog even willen (en kunnen?) reageren op mijn vragen die ik had over je reactie?
Dank!
Ik ga zaterdag beginnen met de verzwaring, als dat lukt.
Trudi
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Een vrijdragen plafond werkt prima.
Het is helemaal niet nodig om het oude plafond er uit te slopen
feitelijk heb je helemaal niets met het oude plafond te maken
nieuw electra kan je eventueel gewoon tegen het bestaande plafond monteren

(kijk even op de site van een van de bekende gipsplaat leveranciers voor details)

een vrijdragen plafond maak je door houten of stalen regels op te hangen aan de wanden en muren en hier tussen regels te monteren
waaraan je het plafond bevestigd.
tussen de regels kan je eventueel nog steenwol klemmen.

hoe groter de ruimte tussen het bestaande en het vrijdragende plafond hoe beter de isolatie is.
De optimale massa/tussenafstand is te brekenen maar verschild per toonhoogte (omdat deze een andere golglengte hebben).
 

Trudi01

  • #7
Dank voor de reactie.
Het oudste plafond is al weg ......
En misschien mag ik je verwijzen naar de Nederlandse Stichting Geluidshinder? Hier heb ik ook wat info gekregen over 'plafonds onder elkaar' (waarschuwing voor klankkast creeeren o.a.).
Geluid is een bijzonder fenomeen dat op zijn eigen manier door huizen waart..... Schijnt fysica te zijn, maar daarvan weet ik ook niet veel...
Vooralsnog ga ik voor verzwaren en daaronder een vrijdragend plafond.

Trudi
 

Roman

  • #8
Trudi01 schreef:
Hi Roman,
Dank voor de reactie en zeker heb ik er iets aan.
Hai, sorry voor de late reactie. Zit hier niet dagelijks :)

Succes is een keuze. Ik ben redelijk precies en dus is succes voor mij misschien voor een andere niet van toepassing (en anders om).
Succes betekend voor mij dat de massa stevig hangt, netjes is afgewerkt en luchtdicht is gemaakt. Het gaat om geluidsisolatie en dus betekend dat in het behaalde succes voldoende massa is aangebracht die goed is afgekit en uiteindelijk het gewenste resultaat oplevert. Met name voor "lucht" geluid werkt deze oplossing. Je houdt namelijk altijd doortrillingen door de muren (mits je ook deze van ontkoppelde wanden voorziet. dan veranderd het beeld)
Ik had nog niet eerder met meerdere lagen willen verzwaren, slechts met een enkele gipslaag, een plaat van 9mm. Hoever kun je gaan? En moet ik dan niet gaan berekenen hoeveel lagen bouwkundig mogelijk is (wat ik niet weet te doen)?
Je kunt zover gaan als de constructie het toe laat. Maar 3 lagen 9mm gips is over het algemeen geen punt. Tenzij de draagbalken krap of onderberekend zijn wat draagkracht betreft. Een constructeur/architect zou je eventueel kunnen helpen indien je toch twijfelt.
Voor juiste isolatie een rand van ong 6mm overhouden rondom de plaat en afkitten met acrylaat kit. Op die manier weet je zeker dat ALLE naden goed dicht zijn (mits goed gekit uiteraard).

Hiervan wil ik graag weten of dat ook geldt voor een enkele laag gipsplaat, mocht ik daar toch voor kiezen. Zorgen dat deze aan alle kanten 6 mm kleiner is dan de ruimte waar hij inmoet?
Alle lagen moeten "dicht" zijn ja. De kit is primair daar voor bedoeld. Ja, rondom dus zo'n 6mm ruimte houden.

let op, bovenstaande is met name voor het verzwaren van een bestaand plafond. Een verlaagd plafond kun je daarna nog doen zoals door Boertje125 is aangegeven. De ruimte tussen plafonds uiteraard met wol vullen (klankkast situatie voorkomen zoals je terecht schrijft)

roman
 

Trudi01

  • #9
Hai Roman,

Weliswaar geen directe reactie maar wel op tijd nog hoor! Ik ga dit weekend beginnen met voorbereidingen. Ben blij met je reactie nu, het klinkt goed en ik denk dat ik met 2 platen ga verzwaren. Verwacht eigenlijk niet dat dit te zwaar zal zijn. Ik ken een architect en en ik zal dit nog even bij hem checken wat hij ervan denkt.
Voor mij klonk 'succes' als dat het resultaat erg goed in relatie tot de geluidsoverlast. Ik krijg daarvoor wel meer goede hoop met deze uitwisseling van informatie, maar probeer niet teveel te hebben.

Nog een vraag:
Je schrijft dat de ruimte tussen de plafonds gevuld moet worden.
Ik wil/ga een laag onder de verzwaring aanbrengen (7mm rockwool, bouwplaat 201) en daarbij leg ik een laag op het vrijdragende plafond. Er zal dan enige luchtruimte tussen beide rockwoollagen blijven.
Of moet het geheel dicht? Is meer toch beter (mits financieel haalbaar?)? Ik dacht dat een luchtlaag ook isolatie geeft.

Trudi
 

Roman

  • #10
Wat betreft het idee dat lucht een prima isolator is:

De term "isoleren" betekend feitelijk dat je twee componenten van elkaar scheidt. De verwarring is dat er vaak gedacht wordt dat dus ook lucht gedragen geluid (trillingen- kan scheiden. Als dat het geval zou zijn dan zou het verdomde lastig zijn om face-to-face met elkaar te kunnen praten (lees: elkaar te verstaan).
Wat het WEL kan doen is trillingen door materiaal scheiden. Twee lagen massa scheiden met lucht maakt het ontkoppeld waardoor trillingen niet meer flankeren (door trillen naar elkaar).

De Wol die je aanbrengt is in dit verhaal feitelijk gelijk aan de lucht; het scheidt twee componenten. Dus je kunt de ruimte prima helemaal met wol vullen (wat dan zelfs weer beter absorbeert dan lucht). Je kunt ook de hele ruimte niet vullen en alleen lucht overhouden. Dat "isoleert" net zo goed, het absorbeert echter niet het geluid wat in de ruimte aanwezig zal zijn.

Wol dus, vullen met die hap.

Ik zal trouwens even door mijn projecten bladeren naar foto's van HOE je nu eigenlijk die lagen massa aanbrengt op de manier zoals ik die eerder beschreef. Overigens, een goed sluitende kit oplossing te realiseren heb je eigenlijk ook 8mm rugvulling nodig. En die is niet eenvoudig in de bouwmarkt te krijgen...
 

Roman

  • #11
Ik heb wat gevonden. In onderstaande voorbeelden zie je hoe een laag gips tussen de balken wordt geplaatst zonder dat er wordt geschroefd door de laag aan boven liggende vloerplanken.

1) gips aanbrengen, 6mm rondom vrijhouden. stutten en rondom met spijkertjes op z'n plaats houden (tijdelijk, tot de volgende laag).
2) volledige laag op z'n plaats
3) rugvulling aanbrengen rondom
3) rondom afgekit (hoeft niet netjes..:) uit het zicht uiteindelijk). Je ziet hier ook duidelijk de spijkertjes
4) alle lagen aangebracht
6) dragers aanbrengen (op het plaatje nog niet compleet)

De dragers (6) zullen in dit geval nog een laag gips gaan dragen (voor afwerking) maar je kunt het ook zo laten en verder afwerken. Het oog wil ook wat ;)











 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Voor een woningscheidende constructie Is het om het even of deze oplossing voldoende brandwerend is.

bij grote balken in een oud pakhuis voldoet het wel
maar bij een woning met relatief dunne balken van 80*230 om de 650 of iets dergelijks mag je de balken niet in het zicht laten die moeten tegen brand worden beschermd.
ander haal je nooit een brandweerstand van 60 minuten
 

Trudi01

  • #13
Dank Roman (de foto's verhelderen ook weer, fijn dat je de moeite hebt genomen om ze op te zoeken) en dank aan anderen voor alle informatie en reacties!
Morgenochtend ga ik beginnen en dankzij alle info en vragen die ik heb kunnen stellen weet ik precies wat ik ga doen.
Tot een mogelijk volgende vraag of een nieuw succesverhaal hier.

Trudi
 

Trudi01

  • #14
Hallo Roman, of iemand anders?

Is purschuim als afdichting ook een optie? het lijkt mij handig om zo af te dichten? Waarom wel of niet of wat is het verschil met acrylaatkit?

Trudi
 

Millew

  • #15
PUR zou wel kunnen, maar doorgeredeneerd vanuit de stelling 'hoe meer massa, des te betere geluidsdichtheid' zou ik toch kit nemen.
Een te licht afdichtingsmateriaal in de kieren kan wel eens een veel groter effect hebben, dan je zou verwachten op basis van het beperkte oppervlak.
En waarom zou je afwijken van de methode van een ervaringsdeskundige als je niet weet wat het effect kan zijn.
 

Trudi01

  • #16
Dank voor deze reactie, idd een terechte opmerking over de ervaringsdeskundige..... Het wordt acrylaatkit. M'n medeklusser heeft soms ook ideeën en tsja, dat is dan even lastig soms ....

Trudi
 

Trudi01

  • #17
Een hele dag bezig geweest en alweer een vraagje, twee eigenlijk.
Wat is precies rugvulling?
En het is lastig om echt op 6 mm uit te komen als rand rondom de verzwarende gipsplaat die open gelaten moet worden. De vloerbalken zijn niet kaarsrecht waardoor er soms minder (tot 2mm of zelfs geklemd) en dan weer meer speling is. Wat is de reden om het op 6 mm te houden?
Arbeidsintensiteit begrijp ik nu! Elke keer weer erin en eruit, stukje snijden om o.a. de 6mm te houden, is tijdrovend..... Wat moet dat moet, maar mag het minder zijn?

Trudi
 

Roman

  • #18
Hoi Trudi,

Bij (geluids)isolatie geldt dat elke kier gedicht moet worden. Om meteen je vorige vraag betreffende PUR te beantwoorden, die kieren moeten minimaal net zoveel massa hebben als de afdichting zelf. Zoals je zelf al hebt gemerkt zijn je balken niet recht en zou het dus onmogelijk zijn om een plaat gips zo af te snijden dat deze precies past zonder dat je kieren hebt. Daarom kun je beter zelf de controle houden en met opzet (ruime) kieren maken die ja later gaat vullen met een kneedbare massa.

PUR heeft, zoals al gezegd, weinig massa (lichtgewicht). Acrylaatkit heeft ongeveer twee keer zoveel massa als gips dus de ideale vuller. Om een kier netjes en goed af te sluiten zul je de kit juist moeten aanbrengen. Daar komt de rugvuller dan ook aan de orde. In plaats van de dot kit zomaar in de kier te proppen maak je met rugvulling een mooie las. Tevens scheelt het je de helft in materiaal. En omdat de kit al twee keer zo zwaar is, sluit het nog steeds aan bij het principe "gelijke massa". 6mm is een mooie maat om een goede kitlas te maken.

Nu is rugvuller, met name <10mm, niet eenvoudig te krijgen.. althans niet bij de doe-het-zelf bouwmarkt. Ik bestel het bij de groothandel.

Het is een precies werkje waar je even goed je hoofd bij moet houden. Meet alles op de mm nauwkeurig. Enige ervaring is wel wenselijk. Dus, doe het vooral rustig aan en werkt precies. Meet twee keer desnoods.
Niet rechte balken is lastig, je zult idd wel eens wat bij moeten snijden/raspen (heb je een gipsrasp, werkt snel). Het is niet erg als de 6mm niet overal gelijk is. Dat heb ik ook regelmatig. Die 6mm is juist om dergelijke onregelmatigheden op te vangen. Een kier van 2mm vul ik op dat moment ook niet met rugvuller.

Ga rustig zo door Trudi, zorg er iig voor dat alle potdicht zit voor het beste resultaat. Dat mag best wat fluctueren, no problem.

Gr, Roman
 

Trudi01

  • #19
Hai Roman (en/of anderen),

Dank voor je voorgaande reactie, overduidelijk! Fijn ook om ook de uitleg en productinfo te hebben, voor de juiste aanschaf.
Het is tot zover goed gegaan (althans denk ik, uiteindelijk resultaat duurt nog even) met de eerste laag platen.

Ik loop echter tegen een ander probleem aan; ik heb aan één kant van de slaapkamer, boven mijn binnentussenmuur een ijzeren bint lopen over de gehele breedte van de verdieping. Ik kan hier wel een gipsplaat naast krijgen, maar afkitten gaat niet begreep ik van iemand. Wat is het beste hier te doen? Voorlopige idee is het maar flink te vullen met rockwool. Wat denk je?

De bedoeling later is nog om een wandje in de kamer met dit verlaagde plafond te plaatsen. Nu dachten we dit vast te maken aan het vrijdragende plafond raggelwerk. Zo geeft dat iets meer steun van onderaf aan het plafond, alleen, bedacht ik mij, dan is er toch een verbinding, weliswaar niet naar de vloer boven, maar wel van dit wandje naar een wand (binnenwand, geen buitenmuur) van de slaapkamer. Die binnenwand is wel geheel los van het plafond boven. Het wandje is een scheiding voor een inloopdeel in de slaapkamer.
Maar, kan dit dus wel?! Of kan het zijn dat deze verbinding m'n vrijdragend plafond weer (gedeeltelijk) teniet doet?

Trudi
 

Trudi01

  • #20
Goedemorgen,

Is er iemand die mijn vragen van hierboven kan beantwoorden?
Mvrgr.,
Trudi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu