Paneelradiator vervangen door handdoekradiator

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haha heb ik dat hele ding in elkaar, inclusief alle bochten, hup water erin en jahoor zo lek als een mandje!

Leuke reactie van mn vriend die een hekel heeft aan klussen: "vind het niet gek dat die buizen lekken, jij kan niet eens een colafles opendraaien, laat staan die koppelingen stevig aandraaien" :roll:
 
Vriend horizontaal eruit vliegen. Neem een bahco en draai de wartels stevig aan, eerst met WD40 inspuiten, dan kanje met minder kracht d ekoppeling een slag vaster draaien.
 
Tja nu is (door mn vriend) alles strakker aangedraaid, maar het blijft toch nog op twee punten lekken.
48762_boven_1.jpg

incl teflon, met en zonder knelring een lek: misschien moet hier een andere bocht, aangezien deze eigenlijk bedoelt is als knelstuk?

48762_onder_1.jpg

flink wat teflon om een gekarteld schroefdraad, maar toch blijft ie een beetje lekken...

Wat kan ik nu het beste doen, nog even wachten of weer de boel uit elkaar? Kan ik wel al de cv aanzetten, ookal lekt het een beetje?? Ik zou graag wel weer eens thuis warm willen douchen :lol:
 
Dit heb je dus niet goed gedaan; bij knellen moet er geen teflon in/om en de ring moet op een glad buisoppervlak geplaatst worden.

Bij die tweede foto had er ook geen teflon tussen gemoeten.
 
Op de eerste foto is het lek tussen het kraanstuk en de knie, daar zit nu alleen teflon tussen op de schroefdraad en is er dus geen sprake van een knelverbinding, dan moet je toch wel teflon gebruiken?

bij de tweede foto heb ik teflon om het gekartelde schroefdraad dat in de radiator gaat, dat moet dus niet??

Maar kan ik nu wel of niet de cv aanzetten om te douchen??
 
U hebt zo te zien de draad van een knelknie zo in de kraan gedraaid, daar hoort een knie 15 mm knel x 1/2 " schroefdraad in te zitten, de draad van de knie is recht, die van 15 mm x 1/2 " is taps, dat is beter.
De aansluiting in de kraan en in de radiator horen verpakt te worden met hennep en fitterskit, dan weet u zeker dat het dicht zit.

Vet en olie etc. op de schroefdraad van knelfittingen is totaal overbodig, het risico van te strak aandraaien is daardoor zelfs groter.
 
Joepie het leiding werk is nu lekvrij! Is er helaas nog een ding dat druppelt, het overstortventiel als ik het goed heb...

48762_lek_1.jpg


moet ik dan gewoon een nieuwe kopen? of is er mogelijk meer aan de hand (expansievst??) Hij heeft voorheen wel een keer een beetje gedruppelt, maar hij druppelt nu per seconde tijdens het vullen...
 
Nee ik heb m gevuld tot 2, daarna ontlucht 1,8... maar hij blijft lekken en is nu inmiddels teruggezakt naar 1 bar. Dan ga ik daar morgen ook nog wel een nieuwe voor halen. Voorheen heeft ie al een beetje gedruppeld en zakte de druk naar 1, maar bleef daar hangen, nu blijft ie druppelen. Maar is het echt zo dat je er niet aan mag draaien? Dat las ik elders op het forum...

Ik heb trouwens voor de zekerheid ook maar even op zolder gecheckt, daar was gelukkig alles nog heel(je wet maar nooit). Ook heb ik even in de inlaatcombinatie gevoelt, daar zat een klein druppie aan/in en een berg kalk of iets dergelijks.

Stel dat het ook aan het expansievat ligt, druppelt de overstort dan ook of spuit ie het er dan uit? Of merk je dat pas met hoge druk en/of als de ketel aan is geweest.

ps ik leer hier wel heel veel :prima: toch wel prettig als je in een winkel komt voor onderdelen en dat je dan zo'n jochie moet uitleggen wat het is :roll: maar ik ben sinds vandaag overgestapt van de bouwmarkt naar de plaatselijke ijzerboer met tip: NIET 4x met teflon, maar 8x en geen vet of olie of hennep of kit, nou ja het werkt...
 
Als de installatie toch leeg moet, check dan ook het expansievat: haal 'm eraf kijk of ie leeg is en schudt 'm heen en weer om te horen of er water in zit. Water: dan defect en dus vervangen.
 
En als je het helemaal goed wilt doen dan draai je het zwarte dopje onderop het expansievat eraf als de installatie leeg is en zet je een bandenspanningsmeter op het autoventieltje op het vat en meet je de voordruk van het vat.
In de meeste gevallen hoort deze 0,5 bar te zijn, is deze minder dan weet je zeker dat het vat defect is.
Heb je geen metertje dan doe je je vinger in het gat van het vat en voel je of je het rubber in kan drukken, dit moet met toch wel enige moeite gaan.
Voel je helemaal geen rubber dan is deze zeker defect.

Succes.
 
48762_expansievat_1.jpg

Expansievat met beugel en ontluchtingsventiel, helaas raakt de onderkant van het vat vrijwel de vloer dus testen zonder hem eraf te halen is niet mogelijk. Ik heb wel even geklopt, voor zover het nut heeft, zowel boven als onder het midden klinkt het vat hol helemaal aan de onderkant klinkt het iets anders, maar hoe ik dat moet omschrijven weet ik niet...
48762_etiket_1.jpg

Het vat is van 1999 maar is in 2001 pas in gebruik genomen, in beide gevallen zijn er al wat jaren verstreken.
48762_ketel_1.jpg

en toch ook nog maar even de ketel zelf, misschien kunnen jullie vertellen of daar een automatische ontluchter op te vinden is?? Ik kan m niet herkennen (in ieder geval geen omgekeerd koffiekopje of iets dat er op lijkt...)
 
Enige manier om een expansie vat te testen is loshalen.
Als die dan erg zwaar is zit hij vol met water, dus stuk.

Vwb ontluchter, misschien even de lens ontvetten voor een duidelijke foto?
 
Ok alles aangesloten, gevuld tot 1,8 bar, ontlucht 1,7 bar, ketel aan, begint ook te verwarmen, druk loopt ±0,2 bar op, maar temperatuur wil nog niet echt opkomen. Hij staat nu ongeveer op 30 graden en zou naar 60 moeten toch? Warm water hadden we een paar seconden, daarna werd het weer koud.

Moet ik nog geduld hebben of is er iets aan de hand??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu