Oude 3 cilinder compressor

Stungun

  • #1
iemand enig idee hoe ik dit weer goed inelkaar krijg

het zijn kleppen van een oude compressor alleen zitten hier meer ringen in dan de andere bakjes nu vraag ik me af hoeveel van die ringen moeten erin zitten en welke volgorde

groeten

Ricardo
 

Poster

  • #2
Hallo

De veerringen moeten de buitenste en de binnenste rijen gaatjes bedienen.

Heeft u nog een merk/nummer/model of zoiets.

Heeft u ook een overzichtsfoto van de machine en waar de kleppen horen.

Heeft u het zelf uit elkaar gehaald .

Grt.
 

Stungun

  • #3


hier wat foto's van type en merk heb even 2 in elkaar gezet maar heb geen idee of het goed is

en ja heb ze zelf uitelkaar gehaald maar ze hebben al een keer dit los gehad daarom vind ik het vreemd dat die in 1 klep bakje meerdere ringen zitten
 

Stungun

  • #4
Ik heb nog een extra vraag

nu zit ik te denken nieuwe zuigers erin te zetten (lastig te vinden) nu heb ik zuiger gevonden alleen is de hemd korter maar de rest is zelfde maat voering kan ik die erin plaatsen

 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #5
Denk erom dat de zuiger ook even zwaar moeten zijn.

De nieuwe mag niet meer wegen dan de oude ivm onbalans van de krukas.

Vr Gr en succes ermee
 

Stungun

  • #6
O daar zit ik dus ook mee maar zou wel kunnen kwa zuiger?

ik heb de oude gewogen precies 200 gram :?
 

Poster

  • #7
Hallo

Over dit model, 55 jaar oud, is eigenlijk niets meer te vinden, Hr.Heinrich maakt nu hele andere machines en grote compressor bladen.

Zuigers:
Het hemd van de getoonde zuiger is beduidend langer dan die u wilt kopen, nu het is geen verbranding motor, dus met poorten heeft u niets te maken.

Het gewicht maakt niet zo heel veel uit, de perskracht blijft hetzelfde, en daar gaat het om.
Bij motoren de gehoond worden, komen ook overmaats zuigers in, ze moeten uiteraard wel allemaal hetzelfde wegen. :wink:

Let wel op dat de leibaan kracht niet verstoord wordt, u bent een flink stuk geleiding kwijt, wat dus een grotere slijtage geeft.
Zij zijn waarschijnlijk bedoeld voor korte-slag motoren, met een kortere cilinder.
Maar dat kunt informeren bij de verkoper.

Zijn de oude zuiger zo erg slecht ?

Kleppen:
De getoonde veren, zijn die allemaal uit 1 klep ?
ook hier is geen documentatie meer over te vinden.

Maar in principe worden de buitenste gaten bedekt met een veer of ring, die bij aanzuiging loskomt en lucht doorlaat naar de binnenring, en bij de opgaande slag van de zuiger moet hij door de tegendruk sluiten, zodat de lucht naar de tank wordt geperst.

Grt.
 

Stungun

  • #8


zuigerveren zitten erin geslagen dus die krijg ik er niet heel meer uit

kan ik mischien de zuigeren veren gebruiken van die zuigers op ebay plus die olie scrapveer?

nog opties?
 

Poster

  • #9
Dus versleten, Gebroken veer gezien ?
Zien de cilinderwanden er ook zo uit ?

Grt.
 

Stungun

  • #10
Wat betreft de kleppen die andere bakjes met veren waren als volgt

1 kleine ring in midden, dan de rechthoekige ring, er boven dan weer kleine ring, dan grote ring dan weer gebogen grote ring en dan nog een gewone grote ring maar dit bakje had veel meer ringen
 

Stungun

  • #11


dit zijn 2 verschillende cilinders andere ziet het zelfe eruit van binnen
 

Poster

  • #12
De klep ringen zo plaatsen als bij de andere twee lijkt me.

De cilinders zien er niet erg slecht uit, wel de 1 beter dan de andere, maar dat is toch moeilijk te zien op een foto.
kunt groeven/beschadigingen voelen met de vingers.

Zijn ze van Aluminium of Gietstaal.

Grt.
 

Stungun

  • #13
Ik voel geen groeven met de vingers helemaal glad

Kan ik de zuigers erin plaatsen of moet ik ze gewoon vervangen voor die andere met nieuwe veertjes en hoe zit het met die veer minder? En oliescrap veer?

Gr

Ricardo
 

Poster

  • #14
Als u deze nog kan opknappen, met zeer fijn schuurlinnen alleen de grootste beschadigingen uitvlakken, en nieuwe veren erin, dan zijn ze nog bruikbaar.

Bij de nieuwe zuiger mist u een veer, deze dienen wel voor de afdichting naar de perskant, in hoeverre dit gaat tellen kan ik niet zeggen, redden ze het niet, dan pompt u het carter vol.

De olieschraap veer zal niet veel uit maken, en gewoon werken, die moet alleen de olie van de wand weer afvoeren via de zuiger naar het carter.
 

Stungun

  • #15
Dan zal ik proberen licht op te schuren en kijken of ik nieuwe veren kan vinden

Gr

Ricardo
 

Poster

  • #16
Werkse, laat nog wel het resultaat even weten.

Grt.
 

Stungun

  • #17
Zeker weten bedankt voor de tips :)


Gr

Ricardo
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Een cilinder die oud is of waarvan de zuiger vervangen moet worden moet uitgehoond worden, klik op die pagine even op "Afbeeldingen" om foto's van een hoon te zien.
 

Stungun

  • #19
Kruislings hoon sporen dat heeft deze niet meer

denk dat ik hem even laat uithonen beter voor smering,
de zuigers zal ik proberen weer netjes te krijgen en glad

gr

Ricardo
 

Poster

  • #20
Leuke info, maar alles opzoeken op intetnet ???

Bij gehoonde cilinders vervalt u vanzelf en altijd in andere zuigers.
Aan u de keus. Denk wel om de prijs.

Als de cilinders er goed uitzien, is honen totaal overbodig, probeer de goede zuigers te kopen, of de huidige te gebruiken.
Het is geen verbrandingsmotor.

Bij mijn dieselmotors vervang in de cilinder bussen, speciaal zo gemaakt vanwege de kosten.

Dat gaat bij u helaas niet op.


Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu