Oplossing storing Nefit turbo 6a

Justin Credible

  • #1
Eerst even een compliment voor de site.
In tegenstelling tot een hoop andere sites worden hier echt goede oplossingen gegeven voor zeer veel problemen.

Mijn probleem ligt bij een Nefit turbo combi toestel bj `91 van een 'prive' klant.
Het betreft een 6a storing.
Deze komt zeer regelmatig voor bij zowel ww gebruik als cv.

Ik heb de volgende zaken uitgevoerd:

Onsteek pen vervangen (er zat een gladde in met schuine pakking) voor een geribbelde: schuine pakking verwijderd.
Drukken gecontroleerd: deze zijn goed.
Brander gecontroleerd op vervuiling en scheuren.
(Siliconen) branderpakking is goed.
Bougie kabel + dop gecontroleerd.
Branderautomaat al uitgewisseld.

What`s next??? Ben even het spoor kwijt. :cry:
 

MarcoDezicht

  • #2
Beste Justin

Komt de storing soms alleen in de ochtend, of als het vochtig is voor?

Zo ja, dan kan het zijn dat er condens op de ontstekingspen komt.
Dit is te verhelpen door er een condensplaatje in monteren, deze is bij nefit te bestellen.

Wat ook nog kan dat het door de schuine pakking komt, want die is bij een nieuwe pen overbodig.

Kijk ook eens aan de linker ijde van de brander of het branderdek niet los ligt. Je kan voor de zekerheid een dun randje silicone kit er op doen.

Als dit het niet is, kan je ook eens even kijken of de rookgas afvoer stomp niet sterk is vervuild.

Is dit het allemaal niet dan kan je het beste het gasblok vervangen.

Maar let op: het toestel is al 14 jaar dus als het teveel gaat kosten kan je ook overwegen of het niet tijd wordt voor een nieuwe.

Maar dat is het laatste redmiddel.

Succes er mee!
 

Justin Credible

  • #3
Beste Marco

De storing komt altijd voor ongeacht het weer.

Schuine pakking had ik al verwijderd, er zit trouwens al een nieuwe (lage) brander in, is volgens klant 5 jaar geleden gedaan.
Morgen wordt de dag van de waarheid, want dan ga ik er voor de laatste keer heen.

Kan ik gelijk kijken naar de zijkant van de brander.
 

MarcoDezicht

  • #4
Heb het zelf ook een keer aan de hand gehad en was ook al zover, dat ik de fabriek er naar toe wilde sturen, maar toen vond ik nog een condens plaatje.

Deze er in geplaatst en het was eindelijk opgelost. De storing kwam daar ook onverwachts te voorschijn.

Maar succes morgen.
 

Justin Credible

  • #5
Vandaag bij de beruchte Nefit geweest.

Na langdurig telefonisch contact met service desk van Nefit zijn we er waarschijnlijk uit.
De massa het branderdek t.o.v. het branderhuis was niet goed.

Achterop de brander was dit +/- 50 ohm, op de aansteekbrander veel hoger, en varieerde ook nog sterk.
Zijkant v/h branderhuis en brandergaas iets geschuurd en omgeklopt.
Hierna was ook de massa bij de aansteekbrander +/- 50 ohm.

Voor alsnog geen 6a meer gezien.
Hopelijk is het hier opgelost en helpt het anderen misschien in de toekomst.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
 

Twanomega

  • #6
Hoi

Wat ook wel eens wil helpen is een extra aarde maken aan ontsteekpen.

Twan :lol:
 

Patrick nf

  • #7
Het gasblok is zelden de oorzaak in de 6A storing.

Je geeft aan dat het een combi is dus zal het een 32 of 21 zijn:

Omdat het een '91-er is zit er nog een 'hoge' oud model brander in (dit is te zien door het kijkglaasje waar de brander voor meer dan de helft het kijkglaasje afdekt (een low-nox brander zie je net aan de rand van het kijkglaasje).
Hierdoor mag je geen schuine pakking toepassen (anders raakt de bougie de brander met sluiting als gevolg).

Door het omkloppen van het branderdek heb je, zonder het in de gaten te hebben, de afstand tussen bougie en brander iets vergroot.

Het is zeer waarschijnlijk dat in de 'defecte' situatie de bougie vonkoverslag naar de brander had (ipv vonken tussen de pennen).
Dit zou zichtbaar geweest zijn, als je let op de vonk tijdens starten: of die staat of ligt (liggen is horizontaal dus overslag naar brander).

In geval van overslag zit de vonk naast het gas i.p.v. ervoor, wanneer de vonk tussen de pennen van de bougie vonkt. Het is een klein verschil maar wel het verschil tussen ontsteken of storing.

Het kan goed zijn dat de storing 6A weer terug komt. Mocht dit het geval zijn, zou ik de brander vervangen voor een nieuwe wat automatisch een Low Nox model is - waar de schuine pakking (en retarder buisje) bij zit en gebruikt dient te worden.

Succes,
Patrick
 

Twanomega

  • #8
Hoi

Als er een lage brander inzit moet de schuine pakking erin mits er geen schuine kant in zit op de wisselaar.
De startdruk moet je meten met een drukmeter die moet rond de 13 mbar liggen ( advies nefit). De normale druk ligt rond de 11,5 mbar.

Ik zou de aarde van het toestel eens controleren misschien dat daar het probleem nog in zit.
kijk of het toestel in een geaard stopkontakt zit ..Let ook op als je een verleng kabel gebruikt; niet alle verlengkabels zijn geaard.

Er kan nog iets aan de hand zijn. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar heb het zelf één keer meegemaakt. er hangt in de buurt van het toestel een frequentie regelaar bv voor een toerengeregelde afzuigventilator of een andere cv ketel (bv een remeha 3000) waar zo`n ding inzit. Dit kan ook storingen veroorzaken.

misschien dat je hier iets aan hebt,

twan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu